Az egyik legelső konfigurálható digitális muszerfal, az Audi Virtual Cockpitja
Az autóipar mindig is egy olyan terület volt, ahol leginkább érzékelhető a technikai-technológiai fejlődés az évek alatt. A mai trend a digitális technológia integrálása a járművek belterébe, ami több tényezőnek is köszönhető: a Tesla népszerűsége újraértelmezte az autók szerepét az életünkben, mint egy funkcionális, praktikus, de leginkább szórakoztató eszköz; az önvezető autók elterjedése egyre több időt szabadít fel a sofőr számára, akit így egyéb módon kell lefoglalni majd; illetve az okostelefonok megjelenése is megteremtette az igényt a hétköznapi emberben, hogy kedvenc alkalmazásait és az internetezést az autójában is elérhesse, lehetőleg hasonló formában és felületen. Vannak, akik ezt nem nézik jó szemmel, egyesek szerint az autózásnak az autózásról kell szólnia, amivel mi, autórajongók is egyetértünk - de tagadhatatlan a hasznossága és a vezetést kényelmesebbé, biztonságosabbá tevő szerepe az olyan újításoknak, mint a távolságtartó tempomat, az önálló parkolás, az internetes zeneszolgáltatások elérhetősége vagy a közlekedési információk megjelenése a navigációban.
A Bosch az egyik legfontosabb autóipari beszállító
A Tesla startup-szerű működése és újszerű hozzáállása az autókhoz lehetővé tette, hogy az egyik legszórakoztatóbb infotainment-rendszert fejlesszék ki. Sőt, más tech-cégek is fontolgatják az autóiparba való belépést, a
Sony nemrég mutatta meg egy tanulmányautó formájában, hogyan képzeli el a járművek komplett elektronikai rendszerét. A hagyományos autógyártók nem rendelkeznek ilyen kapacitásokkal és képességekkel, így ha lépést szeretnének tartani a fejlődéssel, akkor beszállítóikra kell hagyatkozniuk, akik sokszor fontos forrásai a technológiai innovációnak. A Bosch az egyik legfontosabb ilyen beszállító, már a '80-as években ők fejlesztették a legendás Audi Quattro digitális műszerfalát. A két cég közötti együttműködés azóta sem szűnt meg, a jelenlegi TT-ben megjelent Virtual Cockpit a manapság népszerű digitális és konfigurálható műszerfalak legelsői között volt. A Bosch Car Multimedia elnöke szerint ezek egyre fontosabb szerepet játszanak majd a járművekben, 2025-re például duplájára, 30 milliárd dollárra növekedhet a műszerfal-piac mérete.
Sokkal könnyebben észlelhetők a különböző mélységben megjelenő értesítések
Az egyik újítás, amin a Bosch dolgozik, a 3D-s műszerfal. Ha elsőre fölösleges látványelemnek tűnik is, érdemes belegondolni a hasznosságába. A Bosch elmondása szerint a háromdimenziós értesítések, amelyek "előugranak", sokkal hatékonyabban figyelmeztetnek minket a fontosabb információkra, emellett pedig a mélységélesség változtatásával megkönnyítik a sofőr számára a szem fókusztávolságának változtatását. A tolatókamera 3D-s képe is könnyebbé teszi a fennmaradó távolság felmérését, valamint a navigáció is egyértelműbbé tehető ezzel a módszerrel. Természetesen nem lenne praktikus, ha mindehhez szemüvegeket kellene használnunk, ezért a Bosch passzív 3D-s technológiát alkalmaz, aminél nincs szükség segédeszközökre. A sok új technológia persze növeli a hardverigényt is, a mai autókban tucatnyi processzor dolgozza fel a sofőr és az utasok parancsait. A Bosch ezt is egységesíteni szeretné, ha egyetlen központi feldolgozóegység felelne a teljes elektronikáért, akkor nem csak a fejlesztési költségeket lehetne csökkenteni, de az összes funkció integrálására is lenne lehetőség, ezt hívja a cég intelligens vezérlőpultnak, ami természetesen támogatja a rendszer vezetéknélküli frissítését is. Emellett a megbízhatóságra is figyel a cég, az autókban használt eszközökre szigorú előírások vonatkoznak, egy digitális műszerfalnak mínusz 40 és plusz 120°C-ban is képesnek kell lennie az alapvető információk megjelenítésére. Ezek az új technológiák természetesen sokszor még csak fejlesztés alatt állnak, de a fejlődés irányából és tempójából ítélve valószínű, hogy hamarosan ilyen és ezekhez hasonló funkciók jelennek majd meg az autókban.
Akár tetszik, akár nem, ebbe az irányba halad a fejlődés