30. szülinapját ünnepli a Hyundai Sonata
Hét generáció és 7,3 millió eladott autó után ünnepli 30. szülinapját a Hyundai Sonata
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Több évtized munka után a Hyundai középkategóriása eljutott az élvonalba. Bár Európában már öt éve i40-nek hívják, a sorozat most jubilál.
A Hyundai Sonatát bár derék autónak tartották, a kilencvenes évek elején az autós újságírók még inkább rossz viccként fogták fel a koreaiak piacra törését. A Daewooval egyetemben középkategóriás modelljeik bár korrekt autók voltak, a menő európai és japán konkurenciától dizájnban és minőségben eléggé le voltak maradva. Viszont a megbízhatósággal nem volt baj, így kevésbé finnyás piacokon, mint például Ausztráliában, vették a vásárlók a nagy motoros és olcsó Hyunadaiokat. Aztán folyamosan fejlesztettek és mostanra a Hyundai-Kia a világ negyedik legnagyobb autógyártójává nőtte ki magát, megelőzve a Fordot is.
A Sonata első generációját 1985 és 1987 között készítették, és bár formáját Giugiaro jegyezte, a kóckaság nem lett túl maradandó. Hajtásláncában Mitsubishi licencből származó elemek voltak, hátsókerekes platformját meg a régi Ford Taunsutól örökölte. A második generáció a Mitsubsihi Galant alapjaira épült, de már saját fejlesztés volt és elsőkerékhajtású. A harmadik szériával sikerült végre megközelíteni az európai ízlésvilágot, és az ABS meg a légzsák is járt hozzá. A negyedik evolúciós lépcsővel talán egy kicsit eltaktikázták magukat, annak a formája túlzottan Ázsia lett, amit az ötös széria túlzott visszafogottságával kompenzálták. Hiába fejlődtek autóik szépen, csak a hatodik generáció lett a többi konkurenshez fogható igazán komoly autó. A hatodik generáció mifelénk már i40 néven kapható, így az Amerikában tavaly megjelent hetedik sem kapható Európában, viszont az i40-est az idei évre felfrissítette a gyártó.