Három évtizeddel és öt generációval ezelőtt egy szögletes, alvázas terepjáróval kezdődött a Sportage sztori
30 éve mutatkozott be az első Kia Sportage, természetesen 1993-ban még teljesen más küllemmel és alapokkal. Az első generáció a Forddal és a Mazdával közös korszak egyik terméke, így nem meglepő, hogy rengeteg azonos komponenst találunk a korabeli Mazda Bongóban. Persze, akkoriban még egészen mások voltak az igények, így ez a modellpáros is inkább tűnik sarazásra kész terepjárónak, mintsem városi családszállítónak, erre bizonyíték a létraalvázas felépítés is. Egyes értékek azonban megegyeznek a mai modellel, a Sportage egy kompakt méretű, mégis praktikus SUV a kezdetek óta. A szögletes forma és a haszonjármű-alapok ellenére már ekkor is fontos szerepet kapott a személyautós vezethetőség és a futómű aszfaltra is alkalmas hangolása, motorok terén pedig 2,0 literes benzines és turbódízel erőforrásokból lehetett válogatni.
A Kiánál nem adták fel egy próbálkozás után, a második generáció meg is hozta a várt eredményt
Az átütő siker azonban elmaradt, részben ennek is köszönhető, hogy az első Sportage több mint 11 évig maradt utód nélkül. A második generáció 2004-es érkezése azonban fordított a kockán: a koreai mérnökök lejjebb adtak a terepképességekből és a szögletes vonalakból a közúti élmény, illetve a biztonság javítása érdekében, és a Hyundai SUV modelljeivel közös platformon hozták vissza a Sportage nevet. Az önhordó karosszéria sokkal stabilabb és komfortosabb élményt nyújtott azoknak a vásárlóknak, akik főként aszfalton terveztek közlekedni az autójukkal. Az új, de továbbra is 2,0 literes motorok mellett itt egy V6 opciót is bevezetett a gyártó, az európai piacra szánt modelleket pedig Csehországban szerelték össze. Még úgy is több, mint a dupláját sikerült eladni a második generációból az előd számaihoz képest, hogy a 2004-ben bemutatott változat csak 6 évig maradt a piacon.
A harmadik Sportage már Európának is emészthető formatervvel debütált
2010-ben ugyanis már érkezett az új modell, ami a gyártó ikonikus tigrisorr hűtőmaszkját is megkapta. Ízlésről nem éri meg vitázni, ám objektív szemlélőként sem nehéz belátni, hogy dizájn terén egy nagyon komoly lépés volt a nemzedékváltás, eltűntek a butácska, túlkerekített vonalak és a szürke lökhárítók. Ekkor már érezhetően emelkedtek az eladások a SUV-láz további terjedése miatt is. A megemelt modellek divatja mellett azonban a Kia kiváló megbízhatósági mutatói, illetve az elődmodell elpusztíthatatlan hírneve is tovább javították a Sportage népszerűségét. Kikerült viszont a kínálatból a V6 erőforrás, a helyét pedig soros négyhengeresek vették át, 1,6 liter és 2,4 liter közötti lökettérfogattal.
Elég körülnézni az utcán, hogy egyértelművé váljon a negyedik generáció népszerűsége
2015-ben érkezett el az idő a folytatásra, a negyedik generáció már egy mai szemmel is kimondottan modern autóként értelmezhető. Itt jelentek meg először a fejlett vezetői asszisztensrendszerek, ugyanakkor az előző generációval bemutatkozott, kisebb hengerűrtartalmú motorok teljesítménye is megnőtt. Természetesen a kényelemre és a minőségérzetre is adtak a koreaiak, így a vásárlókör is jelentősen kiszélesedett: ezzel a generációval a Sportage a Kia legsikeresebb modelljévé lépett elő, amelyet az ötödik generáció is könnyedén tud tartani.
Így érkezünk el a ma is kapható, megosztó küllemű Sportage modellhez
A 2021-ben bemutatott ötödik generáció nagyobb lett és még tovább bővítette a biztonsági felszerelések sorát. A forma is feltűnőbb, hiszen a karosszéria vonalait immár a márka
“egyesült ellentétek” dizájnnyelve határozta meg. Hajtás terén megjelentek az öntöltő hibrid és konnektoros hibrid erőforrások, a beltérben pedig jóval nagyobb hangsúlyt kaptak a képernyők.
Ha kíváncsiak vagytok a modellre részletesebben is, akkor a legfrissebb Sportage tesztünket ide kattintva találhatjátok meg.
A koreai gyártó egy ünnepi különkiadással is előrukkolt az évforduló alkalmából
A gyárban készült fotókon jól látszik, hogy miként mutat a különleges szín egy igazi autón
A modern beltér a különleges bőrbevonatokkal még az eddig megszokottaknál is kényelmesebbnek ígérkezik
A közeli jövőben még biztosan nem kell generációváltásra számítani, egy jó darabig velünk marad az ötödik generáció. A jubileum alkalmából azonban különkiadásként kerül a kereskedésekbe az eddigi legkényelmesebb és legjobban felszerelt változat. A Sportage Anniversary Edition szeptember végén érkezik meg az európai márkakereskedésekbe, majd fokozatosan jelenik meg a Kia valamennyi piacán, Magyarországon novemberben lesz elérhető. A sötét díszítések, az egyedi
"farkasszürke" fényezés és a 19 colos könnyűfém felnigarnitúra mellett a beltér is egyedi elemeket kap: szarvasbőr és műbőr kárpitozású, elöl elektromosan állítható és fűthető ülések, illetve a kormányfűtés is alapfelszereltség lesz az okoskulccsal és a 12,3 colos kijelzőkkel együtt. Ha részletesebben is érdekel a különkiadás, akkor
ide kattintva tudhatsz meg róla többet. Jól mutatja tehát a Sportage modell is, hogy mennyit változtak az igények és az autóipar az elmúlt 30 évben: a karrierjét alvázas terepjáróként kezdő típus mára egy igazán kényelmes családi autóvá nőtte ki magát. Neked melyik Sportage generáció a kedvenced? Várjuk a választ a kommentmezőben!
Minden generációváltással új dizájnt hozott a Sportage: neked melyik jön be leginkább?
A mai napig nem tiszta számomra a típusnév helyes kiejtése, legalább annyira mondják a „szportázs”-t, mint a „szportidzs”-et, és érdekes módon előbbi kiejtés van jelen az angoloknál(!) is, vagyis franciásan(!) ejtik(a két nemzet nem épp barátja egymásnak, ugye tudjuk az okát). A franciáknál se nagyon van angolszász származású/kiejtésű típusnév, most legutóbb a Bugatti Bolide ejtett gondolkodóba, de szerintem a „bolid” a helyes…
Ja, és hogy melyik a kedvenc? A sorrendem: 1, 5, 3, 2, 4. Az elsőt sose lehet überelni, toronymagas győztes, és az ilyen cikkek ébresztenek rá, milyen gyorsan rohan az idő: már a koreai márkáknál is beszélhetünk „classic” kategóriáról 😀