A Honda Legend első generációja kapott először Acura emblémát, mindez 1986-ban, Észak-Amerikában történt
Valóságos márkaalapítási láz tört ki az 1980-as években az akkorra már befutott, de továbbra is feltörekvő japán gyártók között. Ezek közül Európában szinte csak az ide is eljutott Lexus és Infiniti, vagyis a Toyota és a Nissan luxusmárkái ismertek, pedig elsőként a Honda alkotta meg a saját prémium(világba vinni hivatott) márkáját. Ez az 1986-ban debütált Acura. Ráadásul ezt is tízéves kutatómunka, a piaci igények felmérése előzte meg, amely tehát már 1976-ban elkezdődött (vagyis éppen akkor, amikor a Honda bemutatta az
első Accordot). A szegmentálás első lépéseként Japánban jelentek meg 1978-ban a Honda Verno kereskedések, amelyek a márka sportosabb típusait forgalmazták. Ezt követően, 1984-től a Honda Clio kereskedések a márka bevált típusai közül inkább a nagyobbakat kínálták, az 1985-ben nyílt Honda Primo szalonok pedig a kisebbeket.
A Legendnél kisebb Acuraként debütált az Integra
1986-ban 60 új Acura-kereskedést nyitott a Honda Észak-Amerikában, ahol az – addigi Honda-zászlóshajó Accord fölé pozícionált – Legend mellett egy kisebb típus is feltűnt. Az Acura Integra a Civicre épülő Honda Concerto nemesebb változataként jelent meg, három- és ötajtós karosszériával, 1,6 literes, 16 szelepes benzinmotorral. Mivel a Honda akkoriban együttműködött a Roverrel, ezért a Legend a Rover 800, az Integra pedig a Rover 200 és 400 sorozatokkal ápolt rokonságot, de csak az alapokat illetően. Az Acura sikerét mutatja, hogy 1987-ben, vagyis a márka megjelenésének első teljes évében 109 ezer autót adott el az USA-ban, míg például a Mercedes-Benz 78 ezret. A 109 ezer Acurából ráadásul 55 ezer darab a zászlóshajó Legend volt.
Az első Acura Legend igényes velúrkárpitozást kapott alapáron, bőrbevonatot felárért sem kínált. Tíz évvel későbbi utódja, az Acura RL csak bőrkárpittal létezett
A négyajtós Legendben debütált a Honda első V6-os motorja, 2,5 literes lökettérfogattal és 151 lóerővel. Az
1987-ben megjelent kupé Legend viszont 2,7 literes, 161 lóerős V6-ost kapott, amely 1988-ra költözött a négyajtósok motorterébe is. A Legend a szaksajtó részéről is az Accordéhoz mérhető elismerésben részesült, részben kiváló menetteljesítményei miatt. Hiszen az ötfokozatú manuális váltós modellek 217 kilométer/órás végsebességet tudtak és nyolc másodperc alatt gyorsultak százas tempóra. Szintén sokat nyomott a latba a pazar felszereltség, amely négyfokozatú automataváltóval egészülhetett ki. Alapáron járt a blokkolásgátló, a motoros állítású és memóriás vezetőülés, a fedélzeti számítógép és a Bose audiorendszer is.
1992-ben ismét új típussal, az Accord-iker Vigorral bővült az Acura palettája
1988-ban megújult a Legend, mielőtt átadta helyét az 1991-ben bemutatott második generációnak. Közben 1990-ben az Integra szintén második nemzedéke is megjelent, valamint az Acura vadonatúj harmadik típusaként a középmotoros NSX sportkocsi. Ezt a kisebb (V8-as) Ferrarik és a Porsche vetélytársának szánta a Honda. A világ első teljesen alumíniumkarosszériás sorozatgyártású autójaként jelent meg, fejlesztésében Ayrton Senna is közreműködött. Hajtásáról háromliteres, változó szelepvezérlésű V6-os motor gondoskodott, ötfokozatú manuális sebességváltóval 270 lóerőt, négyfokozatú automatával 250 lóerőt mozgósítva. Előbbivel 270 kilométer/órás végsebességet ért el és 6 másodperces alatt gyorsult százra az NSX, míg négyfokozatú automatával 251-ig lendült a sebességmérő és 6,8 másodperc kellett a százas sprinthez. 1995-től targatetővel, 1997-től pedig 3,2 literes, 290 lóerős motorral is megjelent, 2002-ben pedig még megújult, mielőtt 2005-ben befejeződött a gyártása.
1999-ben dobták piacra az Acura NSX Alex Zanardi autóversenyzőről elnevezett sorozatát
1986-tól öt egymás utáni évben az Acura nyerte a J.D. Power vásárlóelégedettségi felmérését az USA-ban. Az 1990-es évek közepétől a többi típus is az NSX példáját követve kapott valamilyen hárombetűs elnevezést. Az Integra harmadik nemzedéke 1994-ben ugyan még Integraként élt tovább, 2001-es utódja viszont az RSX nevet viselte 2006-os végleges eltűnéséig. Pontosabban az ötajtós Integra szerepét az Accord európai kivitele vette át két nemzedék erejéig, 2004 és 2014 között, Acura emblémával TSX néven. Érdekes megoldás innen Európából nézve, akárcsak az 1997-től kizárólag Kanadában forgalmazott és ott is gyártott Acura EL esete, amely valójában a Civic nemesített testvére volt 2005-ig, amikortól CSX néven futott tovább a típus, 2011-ig. Ennek utódja, a szintén Civic-alapú, 2013-ban debütált ILX viszont már az USA-ban is kapható.
Acura-bőrbe bújt Isuzu is szerepelt a márka kínálatában, ez az SLX
Az Isuzu Trooper 1995-ben megjelent Acura emblémás változata az SLX nevet kapta, de csak négy évig kínálták. Helyét 2001-től a Honda Pilot SUV Acura-testvére, a nyolcszemélyes MDX vette át. Ennek második generációja mellé érkezett 2007-től a kisebb RDX, amely a Honda CR-V rokona. Mindkét típus a mai napig létezik az Acura kínálatában, ellentétben a 2010 és 2013 között forgalmazott kupés farú ZDX SUV-val. A Vigor 1996-ban bemutatott utódja TL néven futott négy nemzedéken át, az őt váltó TLX 2014-es bemutatásáig. A mai napig megőrizte eredeti karakterét, vagyis a tengerentúli Accord prémiumkiviteleként kínálja az Acura.
A Legend kupé utódjának tekinthető az Acura CL
A Legend harmadik generációja szintén 1996-ban debütált, RL néven, és ezzel a kupé el is tűnt a kínálatból. Helyét az Accord alapjaira épült, ám önálló típusként kínált és az Egyesült Államokban gyártott CL kupé vette át. Elemzők szerint ez a személytelenebb névválasztási stratégia is közrejátszott az Acura eladásainak visszaeséséhez a ’90-es években. A márka zászlóshajójának szerepét betöltő RL csupán két nemzedéket élt meg 2012-ig, amikor kis kihagyással átadta helyét a jelenlegi RLX típusnak. Elődjeivel ellentétben viszont ez már nem kapható Európában, sem Legend néven, sem Acura emblémával. A vadonatúj NSX azonban ugyanúgy Hondaként jelent meg az öreg kontinensen és Acuraként a tengerentúlon, ahogy negyedszázaddal korábban. Az Acura eladásai pedig 2011 óta ismét folyamatosan emelkednek az USA-ban.
Az Acura 2014-ben az orosz piacon is szerencsét próbált, 2016-ban viszont kivonult. Ugyanakkor Kuvaitban 2015 óta kapható Acura
Az Acura annyira távol áll tőlünk (és egyre távolodik), hogy nagyon kevés relevanciával bír számunkra…
Amúgy szebb évfordulós ajándékot érdemelne az anyamárkától..
És szinte minden cikk alatt te ontod a baromságot.
Vannak cikkek, ahol 100%-ig biztos vagyok benne, hogy csak te és én fogjuk kommentelni, nagyon más senki. Ennél is biztos voltam ebben. Ilyen volt a „PSA Amerikába készül” c. írás is. Bármennyi vitánk is volt és lesz, azért hatalmas tisztelet jár, hogy az amerikai piac történéseiről legalább 1 emberkével el lehet itt diskurálni. Úgy látszik, másokat egyáltalán nem érdekel – pedig szerintem pont azért érdemelne több figyelmet, mert sok szempontból az ellentéte az európainak. Emellett pedig egyszerűen csak király:)
Szerintem a márka eladási sikerei nem tókrözik azt a mászaki mélyrepülést, amiben a márka jelenleg található,
Sorra halnak ki a régi sikermodellek, és rebadgelt hondákkal bekkelik ki amíg a SUV-ok fenntartják a márkát.
Az Infinitinek fényévekkel jobb palettája van, ők a legtöbb modelljüket egy sportkocsi platformra (370z és Skyline, részben GTR) építik a tömegmodelljeiket, nem USA Accordra és Civicre…
Remek kis áttekintő cikk. Sajnos semmi esély rá, hogy Európába valaha szerencsét próbáljon az Acura. De az igazi autórajongók tudják – ahogy van német hármas, úgy japán hármas is létezik a prémiumkategóriában.
„1986-tól öt egymás utáni évben az Acura nyerte a J.D. Power vásárlóelégedettségi felmérését az USA-ban.”
Aztán ’89-ben jött a Lexus és rögvest át is vette ezt az elsőséget az Acurától:)
„Acura-bőrbe bújt Isuzu is szerepelt a márka kínálatában, ez az SLX”
A jó öreg Opel Monterey:)
Valóban, az Acura eladásai nőnek az amerikai piacon, bár a 3 német és a Lexus előtte van(2015-ös adatok):
[url]http://www.motorauthority.com/news/1101710_bmw-holds-on-to-u-s-luxury-car-sales-crown-in-2015-lexus-moves-into-second[/url]