30 év múlva megoldódik az autógumik környezeti problémája

A Michelin 2050-re 100%-ig fenntartható autógumikat fog gyártani, alapjaiban átalakítva a kerekeket

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Levegő nélküli, újrahasznosított anyagokból készülő, és később ismét újrahasznosítható kerekeken gurulnak majd a jövő autói. Ilyen, ha Michelin-csillagos egy gumi.

Az autógyártásnak a környezetre egyik leginkább káros része a gumik készítése és utókezelése. Eleve már a gyártásnál nagy mennyiségű, nem megújuló nyersanyag felhasználására van szükség, az elhasznált gumik pedig legtöbbször hulladékégetőkben vagy -lerakókban végzik, nem kis terhet róva a környezetre. Az autógyártók környezetbarát útra való lépésével viszont elvárható a komolyabb beszállítóktól, így a gumigyártóktól is a fenntartható termelési modell - így gondolja ezt a Michelin, akik 2050-re kizárólag 100%-ig fenntartható gumikat értékesítenének.
Hirdetés
A fenntarthatóság egyik alappillére az újrahasznosított alapanyagok használata. Tavaly a Michelin által gyártott abroncsok 28%-ban készültek korábbi termékekből visszanyert anyagokból, a folyamat tehát már most is elindult, de 30 éven belül 100%-ra növelnék az arányt. A fenti videó részletesen szemlélteti, hogyan is lehet a háztartási zöldhulladéktól kezdve a műanyag flakonokon át az elhasznált autógumikig számos hulladékot felhasználni az új gumik készítéséhez. A Michelin hét kutatás-fejlesztési központjában 6000 szakember dolgozik az innovatívabbnál innovatívabb megoldásokon, ami csak idáig több mint 10.000 szabadalom bejegyzéséhez vezetett.
Hirdetés
Külső partnerekkel is együttműködik a Michelin, köztük a legújabb technológiákat kikísérletező start-upokkal a világ minden pontjáról. A BioButterfly projekt keretében már 2019 óta bioforrásból származó butadién előállításával foglalkoznak, ami olaj helyett fákból, levelekből és egyéb növényi hulladékból készül. Az ételek csomagolási hulladékából újrahasznosított sztirolokat is termelnek a kanadai Pyrowave-vel, ami a gumigyártáson kívül további termékekben is alkalmazható. A francia Carbiosszal karöltve a tervek szerint évente 4 milliárd PET-palack feldolgozását tervezik, melyek szintén az autógumikba kerülnek majd. Mindezzel igyekeznek egyre közelebb lépni a 2017-ben bemutatott VISION koncepcióhoz:

a jövőben olyan egyedi szerkezetű lesz a gumi, hogy nem is lesz szükség felnire, sőt, levegő sem kell majd bele.

Nem csak újrahasznosított anyagokból készül majd, de újrahasznosítható is lesz, a legérdekesebb ötlet viszont az "újratölthetőség": a környezeti viszonyoktól függően (pl. télen vagy nyáron használjuk az autót) 3D nyomtatással a kerék felszínének mintázata megváltoztatható, így nincs szükség gumicserére. Sőt, a kopás problémája is megoldott lenne, egyszerűen csak pótolják a használat során lehámozódott rétegeket a külsejére felvitt 3D nyomtatással. Remélhetőleg a fenti tervek közül minél több megvalósul - a gumiabroncs egy olyan része az autóknak, amit talán ideje lenne újra feltalálni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?