A 2017-es VISION koncepció
Az autógyártásnak a környezetre egyik leginkább káros része a gumik készítése és utókezelése. Eleve már a gyártásnál nagy mennyiségű, nem megújuló nyersanyag felhasználására van szükség, az elhasznált gumik pedig legtöbbször hulladékégetőkben vagy -lerakókban végzik, nem kis terhet róva a környezetre. Az autógyártók környezetbarát útra való lépésével viszont elvárható a komolyabb beszállítóktól, így a gumigyártóktól is a fenntartható termelési modell - így gondolja ezt a Michelin, akik 2050-re kizárólag 100%-ig fenntartható gumikat értékesítenének.
A fenntarthatóság egyik alappillére az újrahasznosított alapanyagok használata. Tavaly a Michelin által gyártott abroncsok 28%-ban készültek korábbi termékekből visszanyert anyagokból, a folyamat tehát már most is elindult, de 30 éven belül 100%-ra növelnék az arányt. A fenti videó részletesen szemlélteti, hogyan is lehet a háztartási zöldhulladéktól kezdve a műanyag flakonokon át az elhasznált autógumikig számos hulladékot felhasználni az új gumik készítéséhez. A Michelin hét kutatás-fejlesztési központjában 6000 szakember dolgozik az innovatívabbnál innovatívabb megoldásokon, ami csak idáig több mint 10.000 szabadalom bejegyzéséhez vezetett.
A 2019-es UPTIS tanulmány megmutatta, hogy a levegő nélküli abroncs nem lehetetlen
Külső partnerekkel is együttműködik a Michelin, köztük a legújabb technológiákat kikísérletező start-upokkal a világ minden pontjáról. A BioButterfly projekt keretében már 2019 óta bioforrásból származó butadién előállításával foglalkoznak, ami olaj helyett fákból, levelekből és egyéb növényi hulladékból készül. Az ételek csomagolási hulladékából újrahasznosított sztirolokat is termelnek a kanadai Pyrowave-vel, ami a gumigyártáson kívül további termékekben is alkalmazható. A francia Carbiosszal karöltve a tervek szerint évente 4 milliárd PET-palack feldolgozását tervezik, melyek szintén az autógumikba kerülnek majd. Mindezzel igyekeznek egyre közelebb lépni a 2017-ben bemutatott VISION koncepcióhoz:
a jövőben olyan egyedi szerkezetű lesz a gumi, hogy nem is lesz szükség felnire, sőt, levegő sem kell majd bele.
Nem csak újrahasznosított anyagokból készül majd, de újrahasznosítható is lesz, a legérdekesebb ötlet viszont az "újratölthetőség": a környezeti viszonyoktól függően (pl. télen vagy nyáron használjuk az autót) 3D nyomtatással a kerék felszínének mintázata megváltoztatható, így nincs szükség gumicserére. Sőt, a kopás problémája is megoldott lenne, egyszerűen csak pótolják a használat során lehámozódott rétegeket a külsejére felvitt 3D nyomtatással. Remélhetőleg a fenti tervek közül minél több megvalósul - a gumiabroncs egy olyan része az autóknak, amit talán ideje lenne újra feltalálni.