Minden nagyobb városban, így Budapesten is gyakran találkozhatunk ezzel a táblával: hamarosan ez lesz az általános?
A Népszava információi szerint a Fővárosi Közgyűlés napirendjén már korábban is szerepelt egy előterjesztés, mely a város teljes területére érvényes alacsonyabb, 30 km/órás övezetek kijelölését javasolta. Idén a fővárosi önkormányzat forgalomcsillapítási tervet dolgoz ki, ősszel pedig a BKK együttműködésével elkészülhet az erre vonatkozó átfogó stratégia is.
Csendesebb utcák, kevesebb baleset, tisztább levegő, élhetőbb lakóterületek. Ezek azok az előnyök, amelyeket a 30 km/órás övezetek bevezetésével megtapasztalhattak az ottani lakosok, járókelők, kerékpárosok és még gépjárművezetők is.
Már jóval az Európai Parlament által 2021-ben elfogadott közlekedésbiztonsági politika előtt is sok városban vezettek be ilyen övezeteket. Sőt például Grazban, Brüsszelben, Párizsban és számos más városban a főútvonalak kivételével a település teljes lakott részén érvényes a korlátozás. Az elmúlt években Budapesten is megszaporodtak ezek az övezetek, most pedig több kerület összehangoltan vezeti be szinte a teljes területére.
Budapesten jelenleg is rengeteg a 30 km/órás, sőt még a 20 km/órás útszakasz is, a fontosabb főútvonalakon megtartva az 50 km/órát nem feltétlenül jelentene komoly kellemetlenséget az autósoknak sem a módosítás
„A 30 kilométeres sebességkorlátozású övezetekben nemcsak kevesebb a zaj és biztonságosabb a közlekedés, mint ahol 50 km/óra a megengedett sebességhatár, hanem - sokak számára bizonyára meglepő módon - kisebb a légszennyezés is. Ennek az a magyarázata, hogy a sűrűn lakott városrészekben a gépjárművek szinte pillanatonként fékezésre és gyorsulásra kényszerülnek, márpedig gyorsuláskor sokkal több szennyező anyagot bocsátanak ki, mint egyenletes haladásnál. Ha nulláról vagy ahhoz közeli sebességről csak 30 km/órára gyorsítanak, nem pedig 50-re, akkor a károsanyag-kibocsátás is jóval kisebb” – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Vargha Márton, a civil szervezet közlekedési témafelelőse hozzátette:
„Nemcsak a 30 km/órás övezetek kijelölése fontos, hanem a szabály betartatása is. A nemzetközi tapasztalatok ugyanis azt bizonyítják, hogy ehhez nem elegendő a közlekedési táblák kihelyezése, hanem fizikailag is akadályozni kell a gyorshajtást. Nem kell feltétlenül költséges átalakításokra gondolni, sokszor elegendő az útburkolat felfestése vagy például virágládák kihelyezése. De azért ellenőrzésre is szükség van, ami legjobban a városi útdíj várható kivetésére is használt GPS-es fedélzeti egység segítségével oldható meg”.