Kakasdon jártunk elektromos Mazdákat nézni, ahol az állami támogatásnál is nagyobb kedvezménnyel vehetnek villanyautót a magánszemélyek is
Első ránézésre egyértelmű, hogy Mazda, a LED fényszórók is a márka megszokott látványvilágát erősítik
Az MX-30 nem egy futurisztikus különc, az újragondolt Kodo formanyelv visszafogott és elegáns az elektromos modellen is
Amikor nyilvánosságra hozták az idei villanyautó-támogatási pályázat részleteit, joggal búsultak a magánszemélyek, hiszen ebben az évben kizárólag a céges vásárlóknak kedveztek a jogalkotók. Ez azonban nem jelenti, hogy nincsenek még akár az állami támogatásnál is kedvezőbb ajánlatok Magyarországon. Ám, ahogy esetünkben is, ezekhez nem kizárt, hogy Budapest közvetlen szomszédságánál messzebb kell keresgélni. A fővárostól nagyjából másfél órányira, Kakasdon, a
Hilcz és Fia autókereskedés udvarán ugyanis annak ellenére adnak 3 millió forint kedvezményt
a Mazda MX-30 villanyautókra, hogy az állami pályázat keretei között csak 2,8 milliós támogatás járna, ráadásul ez a kedvezmény ugyanúgy érvényes a magánszemélyekre is. Az akcióban szereplő autók valóban azonnal elvihetők, már ott virít rajtuk a magyar, zöld rendszám. Nézzük hát meg közelebbről, hogy mit tud adni az MX-30, hogy kinek lehet igazán jó vétel a különleges kedvezménnyel.
A beltér is letisztult, modern
A műszeregység részben digitális, a központi kijelzőt a középkonzolról lehet vezérelni, a klíma kezelőfelülete egy különálló érintőképernyőt kapott
A középkonzol és a kartámasz változatos textúrákkal, kiváló anyagokkal emeli a minőségérzetet
A Mazda MX-30 nem próbál olyan elvárásoknak megfelelni, amelyekre nincs szükség a piacon. A japán mérnökök ugyanis tisztában voltak vele, hogy akármeddig is emelhetnék a hatótávot, néhány vásárló mindig hangosan követelne még többet. Éppen ezért a kimondottan villanyautóra vágyókra, illetve a városban használt benzines autójukat leváltani készülő vásárlóközönségre koncentráltak az MX-30 megalkotásakor. Azoknak ideális, akik a járműveikkel napi szinten legfeljebb 50-80 kilométert mozognak. A hazai átlagfelhasználóknak ugyanis bőségesen elegendő az MX-30 WLTP szerinti 200 kilométeres hatótávolsága, ráadásul ehhez mindösszesen egy 35,5 kilowattórás, alig 300 kilós akkucsomagot cipel. A könnyű akku miatt az autó kiváló kezelhetőséget és vezetési élményt kínál: a villanyautókra jellemző azonnali nyomaték mellett a hagyományos modellekkel versenyzik a tömegét tekintve, így nem kell kompromisszumokat kötni a futómű tekintetében sem, az 50:50 súlyeloszlás pedig már csak hab a tortán.
A helykínálat korrekt, az ajtók különleges nyílásmódja lehetővé teszi, hogy ne legyen oszlop a két üléssor között
Az ülések felszereltségi szinttől függetlenül kényelmesek és kiváló anyagokkal burkoltak, több, különböző színvilág és stílus is elérhető a készleten lévő modellek között
A csomagtartó alapesetben 366 literes
Az igazán nagy előnye a hagyományos modellekkel szemben a fenntartási költségek terén jelentkezik: amíg a benzines és dízel autók a városban fogyasztanak a legtöbbet, addig az MX-30 éppen itt a leghatékonyabb. Otthon töltve pedig a hagyományos modellekhez képest nagyjából egyharmadnyi költség az MX-30 villanyszámlája, ha pedig napelemről töltenéd, akkor akár teljesen ingyenesen is autózhatsz. A Hilcz-féle kedvezménnyel pedig már a vételár sincs annyira messze a hasonló méretű, benzines konkurensekétől, ne feledjük, a Mazda MX-30 egy közel 4,4 méter hosszú crossover.
4,4 méter hosszú, a tengelytávolsága azonban csak 2,65 méter, így könnyen manőverezhető a szűk utcákban is
1,8 méteres szélességéhez 1,55 méteres magasság társul, ezekkel a méretekkel tökéletes városi autó
Teljesítmény tekintetében sem érdemes a belsőégésű motoros alapmodellekhez hasonlítani az MX-30 crossovert, hiszen 145 lóerőre és 265 newtonméteres forgatónyomatékra képes. Ráadásul mindezt a villanyautók néma, rezzenéstelen kényelmével, amire a modern, ám ezen az áron legtöbbször háromhengeres benzinmotorok egyszerűen nem képesek. Az MX-30 ezzel a hajtáslánccal 9,7 másodperc alatt gyorsul állórajtból 100 km/órára, a 140 km/órás végsebesség pedig az autópályán is teljes értékű autóvá teszi, még akkor is, ha nem feltétlenül ez az ideális felhasználási módja.
Balra a tisztán elektromos, jobbra pedig a hatótávnövelő Wankel-motoros változat motorterének részlete látható
Ha alkalmanként mégis szükség lenne a hosszabb távokra, akkor a hatótávnövelő Wankel-motorral felszerelt e-Skyactiv R-EV modell lehet megoldás, amely szintén zöld rendszámos, a belsőégésű motorja pedig csak áramot termel az elektromos hajtásnak, már persze kizárólag akkor, amikor nem elég az emissziómentes hatótáv. Fontos viszont megjegyezni, hogy ezekre a modellekre más kedvezmények érvényesek. A garancia viszont mindkét esetben 6 év vagy 150 000 kilométer, ami érthető is, hiszen a Mazda közismert a minőségi, tartós műszaki megoldásokról. Ezzel egybehangzó az is, hogy az olcsóbb, kínai akkucsomagok helyett a Panasonic által szállított, japán megoldást választották a mérnökök.
Akár 11,5 millió forintért is hazavihetsz egyet a készleten lévő példányok közül, függetlenül attól, hogy cégként, vagy magánszemélyként vennél villanyautót
A magánszemélyeknek is elérhető, 3 millió forintos kedvezménnyel akár 11,5 millióért is akad azonnal elvihető MX-30 a Hilcznél, természetesen a készlet erejéig.
Az említett készletről részletesebben erre a linkre kattintva tájékozódhattok. A kínálatot böngészve a szemfülesebbek bizonyára észrevették, hogy nem csak az elektromos autókra adnak kedvezményt a kakasdi kereskedésben, a Mazda 6 modellek például 2 millió forint feletti, a CX-5 crossoverek pedig 1,6 milliós kedvezménnyel vihetők haza. A rekorder viszont tudomásunk szerint egy CX-60, amely 4 millió forintot is meghaladó kedvezménnyel várja az új tulajdonosát. Hab a tortán, hogy az összes készletről elérhető modell mellé kedvező finanszírozási lehetőségeket is kínál a kereskedés, így nem csak a készpénzes vevők élhetnek az állami támogatásnál is jobb lehetőséggel. Mindezeket figyelembe véve még a fővárosból is bőven megéri kirándulni az autóvásárláshoz a Mecsek környéki festői tájra, főleg, hogy a szerződést 2-3 munkanappal az átvétel előtt, személyes jelenlét nélkül is meg lehet kötni, így elegendő egyszer leutazni az autóért. Ha még így is kívül esik a komfortzónádon Kakasdig menni a kedvezményért, akkor is van megoldás: a kereskedés egy előre egyeztetett díj ellenében házhoz is szállítja az autót Magyarországon belül, ha szeretnéd.