Remek formaterv, csodaszép színben: igazolhatja a lemezek alatti tartalom a felháborító értéktartást?
Volkswagen logó, rengeteg extra, relatíve kevés kilométer és kiváló állapot: egyeseknek ez a tökéletes használt autó receptje
Egyre nagyobb a kereslet a használt autókra, hatványozottan igaz ez azokra a modellekre, amelyeknek jó a szerviz-hírneve, keveset esznek, praktikusak és kényelmesek. Ezekért az autókért kevés kilométerrel, újszerű állapotban gyakorlatilag bármennyit el lehet kérni a mai piacon, lényegében ez a helyzet ezzel a közelmúltban vásárolt, Németországból behozott Golf kombival is. Persze, sokat futott, már 10 évesen is lelakott példányt bármelyik bokorban találni, de még közel félmillió kilométerrel is 1,5 milliót kérnek ezekért. Ráadásul - ahogy majd a képeken is látni fogjátok - itt ilyesmiről szó sincs, erről az autóról egyedül az alufelnit lehet hiányolni. Ennek ellenére elég meggyőző kell legyen egy 10 éves, kompakt kombi, ahhoz, hogy bárki adjon érte akár 4,5 milliót: ennyiért mennek ugyanis a legszebbek jelenleg az 1.6 CR TDI erőforrással, pedig ugyanezzel a motorral, Comfortline felszereltséggel újonnan volt 6,3 millió a típus. Megérheti? Ha igen, akkor miért? Ha nem, akkor mi van helyette olcsóbban? Utánajártunk!
Hátulról nézve alig különbözik az ötödik generációtól, néha még én is összekeverem a kettőt első ránézésre
A leglátványosabb különbség az ötödik és a hatodik Golf Variant közt a lámpatestek dizájnja: tagadhatatlan, hogy jól sikerült az átrajzolás, de ez biztos megért egy generációváltást?
Először is szögezzük le: én is meglepődtem a fenti árakon. Főleg egy hatodik generációs Golf esetében, ami műszakilag alig több egy szépen átrajzolt, de 2003 októberében, tehát 19 évvel ezelőtt bemutatott Golf V-nél. A kombi esetében hátulról konkrétan csak a lámpák változtak, nem lennék meglepve, ha az A oszlop elejétől kezdve minden elem csereszabatos lenne a két modellen. Ugyanígy azonos az alig 4,5 méter feletti teljes hossz is, a 2578 milliméteres tengelytáv (ezáltal a hátsó lábtér) pedig még az ötödik és hatodik generáció ferdehátú változatával is egyezik. Félreértés ne essék, még a konkurensei közt sem kicsi az akár családi használatra is alkalmas Golf VI, igazából csak az ötödik generáció volt hatalmas. Lehet persze mondani, hogy a bevált recepten ne változtassunk, de persze csak akkor, ha az tényleg megállja a helyét.
Maradt az előző generáció PQ35 kódnevű padlólemeze, így az autó hossza 4534 milliméter, ami arányosan mutat a közel 2,6 méteres tengelytávval
Szélessége és magassága is változatlan a Golf V-höz képest, előbbi 1781 milliméter, utóbbi pedig 1504 milliméter mindkét esetben
A probléma csak az, hogy tényleg megállja. Mai szemmel nézve is tágas és modern a beltér, ahogy a dizájnra sem lehet senkinek panasza. Ráadásul pont olyan semleges, amilyen a ma forgalmazott Golf Variant, amelynek tesztjét
ide kattintva olvashatod. A tökéletes használati tárgy ez: akkora amekkorának lennie kell és úgy megy, ahogy azt az átlagos sofőr elvárja: rezzenéstelenül és impulzusmentesen. Elsuhan veled A pontból B pontba, minden kézre áll, minden kényelmes, ráadásul ki sem tűnik a tömegből, tökéletes céleszköz a közlekedésre. Ha viszont közelebbről megnézzük, akkor minőségi anyagokat és kívül-belül kiválóan kidolgozott részleteket találunk, amelyek csak azért nem tűnnek fel messziről, mert az egész tökéletesen áll össze egy remek egységgé.
A beltér volkswagenesen letisztult, ám kiemelkedő anyagokból készül, az ötödik generációra ez volt az egyik panasz, amit javítani kellett
Még mutatós óracsoport, de már színes érintőképernyő középen: a tökéletes egyensúly
Van saját vezérlője a klímának, ekkoriban még nem volt divat a főképernyőbe rejteni
Ezt láthatjuk akkor is, ha beülünk: mai sztenderdeknek is megfelelő kényelem és látvány fogad, a mutatós óracsoport közepén informatív, testreszabható LCD kijelzővel és a középkonzolon egy alapáron ma is elfogadható méretű, színes érintőképernyővel. Itt még bőven tekerős a lámpakapcsoló is, a tempomat pedig a mai színvonalú multifunkciós bőrkormány mögött, az indexkaron kapott helyet. Mindent elérni, minden egyértelmű, és minden észrevétlenül teszi a dolgát: bár tolatókamera nincs, a lökhárítókba épített szenzorok pontosak, így komoly segítséget jelenthetnek a valódi élőkép nélkül is.
Az ötfokozatú kézi váltó gombja és az ajtókárpitok is makulátlan állapotban maradtak fenn
A világításkapcsoló és a tempomat is még a régi, jól bevált megoldásokkal kezelhető
Nem lehet jogos panasz a térérzetre sem elöl, sem pedig hátul
Hátul a mai kompaktok bőséges helykínálata fogad, ráadásul könyöklőt, szellőzőket és 220 voltos csatlakozót is találunk, akár laptopozhatnak is az utasok egy hosszabb túra során. Az utastér méreteinél egyedül a csomagtér impozánsabb, alapesetben 505 literes, ráadásul a mai elvárásoknak is megfelelően duplafenekű a csomagtartója, alatta pedig a régi idők emlékére pótkereket is találunk. A felső szintnek köszönhetően itt is teljesen sík padlósra bővíthető a puttony a hátsó üléstámlák 60:40 arányú döntésével, ekkor 1495 literes rakteret kapunk.
Akár 1500 litert közelítő rakteret is kialakíthatunk benne, egy hordozható matraccal kempingágynak sem utolsó a majd két méter hosszú, sík padló
Ülésdöntésre a hétköznapokban semmi szükség: a csomagtartó alapesetben is 500 liter feletti, jól pakolható
Alatta rejtett tároló, az alatt pedig valódi, teljes értékű pótkerék bújik meg
Az utolsó csavar az egész beltérben a minőségérzet. Új autókat vezetek napi szinten, hetente mást és mást, így nyugodtan kijelenthetem: ezt a szintet a mai kompaktok közül csak igen kevés tudja, ráadásul az új Golf nem tartozik közéjük. Persze, valószínűleg tudatos költségcsökkentés ez, hiszen jó eséllyel a vásárlóközönség 90 százalékát hidegen hagyja manapság, hogy milyen anyagokat kell taperolni, ha elég nagy az infotainment képernyő. 2012-ben viszont még más világ volt, a valódi gombok és az érintőképernyők egészséges fúziójának kora ez, amikor még járt a különálló és meglepően egyszerűen használható digitklíma panel is. A mai napig változatlan elven működő könyöklő pedig, ahogy 25 éve a prémium-modellekben telefont, úgy itt már csak médiabemenetet rejt.
A könyöklőbe rejtett médiabemeneten USB eszközöket csatlakoztathatunk a központi kijelzőre: telefontükrözésről szó sincs, de azért egy pendrive-val kényelmesen elboldogul
Hátul a szellőzők alatt konnektort is találunk, így akármilyen elektromos eszközt tölthetünk, ha jár a motor
Az egész orrában pedig a használtpiac kedvence: az 1,6 literes CR TDI ketyeg 105 lóerővel. Elsőre nem hangzik soknak, de elég, főleg, ha figyelembe vesszük a 250 Nm forgatónyomatékot, amely már 1500-as fordulatszámtól elérhető, és a dinamikusan is legfeljebb 6 literes fogyasztást, amelyet kényelmesen le lehet tornászni 5 liter alá. A fotózás során egy viszonylag rövid, városi átlagot ide-oda tolatgatással és forgolódással, no meg majd' másfél órányi alapjáraton ketyegéssel sem sikerült 7 liter fölé kergetni. Településen belül eközben kisujjból kirázza a diktálni kívánt tempót, félgázon lelépi az átlagos közlekedőket, ám hosszú, ötfokozatú váltójának köszönhetően 100-ig már nem olyan szép az eredménye: 11,9 másodperc állórajtból. Ezzel országutazni még dinamikusan is tökéletes, pályán viszont már csak kényelmesen, legfeljebb 140-es utazótempóval az igazi: annyival meg ugyebár menni sem lehet itthon, tehát ezt én is biztosan csak olvastam valahol.
Tiszta, szépen jár, nincs élő hibája: ennek a motornak 170 ezer kilométernél csúnya is lenne megállnia
Természetesen igényes burkolat fedi, a városi használat ellenére is csak alig szürke a kipufogója: ez már nem a koromokádó Euro 2 TDI
Meggyőző tehát a Golf, csak azt a fránya pénzt ne lenne ilyen nehéz megkeresni rá, merthogy tényleg baromi drága. Ez a konkrét autó ugyan már 170 ezret futott, így nem a 120 ezres, kilométerfetisisztáknak szánt kategória, ám állapotra kényelmesen leveri azt a konkurenciát is. A reális piaci árát valahová a hasonló óraállásúak fölé egy kicsivel, nagyjából 3,2-3,5 millió forintra tenném a Használtautó.hu jelenlegi kínálata alapján, hogy még egy kis alkunak is maradjon hely. Ez viszont felháborítóan sok pénz egy tízéves, használt Golfért, itt bizony a nevet is vastagon meg kell fizetni. Hab a tortán, hogy a nagyjából 50 autós kínálat szinte naponta cserélődik ennyiért:
ezeket nem csak hirdetik, hanem el is adják ezen az áron.
Viszont mivel a most bemutatott autó kiemelkedően jó, ezért van is honnan engedni, ha olcsóbban vágyunk hasonlóra. A motor - kellő karbantartással - bőven bírja komolyabb meglepetésköltségek nélkül a végtelenségig, így a kilométertől sem kell félni, ráadásul ez egy nagyon jól extrázott példány, ezen a téren is vissza lehet fogni az elvárásokat. Ha esetleg egy-két parkolási sérülés is belefér (amit itt nem találni), akkor már kényelmesen 2 millió forint környékén járunk.
Titkos tipp lehet viszont az évjáratból és a dizájnból engedni, és megelégedni az ötössel.
Bár így sajnos a motor terén is vissza kell lépni eggyel: keveset futott, szép állapotú Golf V kombit a hasonló elpusztíthatatlansági mutatójáról ismert 1.9 TDI-vel már kapni 1,5 millió környékén, alufelnivel, jól felszerelten, vonóhoroggal. Megoldás lehet még más gyártónál is nézelődni, hiszen tényleg feláras a német márka: 2011-es dízel 308 SW-t már szintén kapni 1,5 milliótól, 200 ezres futás környékén, a Focus és a Mégane pedig ugyanilyen attribútumokkal 2 millió környékén tetőzik. Ez az igazán félelmetes szakadék, egyik konkurens modell sem közelíti meg a 3 millió forintot.
308 SW 1,65 millióért, mellette Focus kombi 1,85 millióért a jelenlegi kínálatból: más márkák korabeli kompakt kombijaihoz olcsóbban is hozzájuthatsz szép állapotban, korrekt ellátmánnyal (Fotók: Használtautó.hu)
Golf Variantból ezzel szemben egyetlen példányt hirdetnek 210 ezer kilométer és kétmillió forint alatt: a tesztalanyhoz felszereltségben és állapotra legközelebb álló, ám annál 15 ezer kilométerrel többet futott találat már alulról súrolja a három "miskát" (Fotók: Használtautó.hu)
Az utolsó lehetőség türelmesen várni és azonnal lecsapni egy jó ajánlatra ebből a Golfból. Mivel viszonylag alacsonyan indulnak az utóbbi időben elszaladt árak, így megeshet, hogy valaki lustaságából és lemaradásából kifolyólag, esetleg mert azonnal kell a pénz, piaci értéke alatt kíván megválni egy szép Golf VI-tól. Nem véletlenül maradt viszont ki a legmacerásabb és legkockázatosabb, ám egyesek szerint szintén reális spórolást jelentő megoldás: kimenni Német'be, ahogy a kereskedők teszik az állítólag busás haszonért.
El kell, hogy keserítsünk mindenkit, ilyen autót a "hanyatló Nyugaton" is nagyjából 6000 euróért kapni, ami a jelenlegi árfolyamon nagyjából 2,4 millió forint.
Erre jön még rá az utazgatás költsége, a szállás, a honosítás és még sok-sok más, lényegében alig úszod meg kevesebből a végére. Ennek ellenére lehet, hogy mégis frissen behozott autód lesz, ugyanis ezeket a hazai kereskedésekből is viszik, mint a cukrot: sokszor mire odaérnél megnézni, már elvitték az autót. Éppen ezért ilyen Golfot meglepően sokan vesznek látatlanban, hiszen általában a kereskedő szívesen hoz egy pontosan ugyanilyet néhány héttel később, kimondottan neked. Hogy ezzel jól jársz-e, az nyilván a szerencsétől és a nepper tisztességes hozzáállásától is függ, de így sem kizárt egy valamelyest jobb üzletbe botlani. Ha tehát ragaszkodunk ehhez a típushoz, motorhoz, állapothoz és futásteljesítményhez is, akkor egyáltalán nem biztos, hogy ódzkodni kell ettől a megoldástól, még akkor sem, ha elsőre félelmetesen hangzik a 10 éves, vakon vett használt autó, ráadásul várakozási idővel.
Szép és jó, de praktikus szempontból nézve nem ér ennyit: sajnos sokkal drágább a konkurenciánál, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni. Ennek ellenére, ha mindenképp ilyet szeretnél, balgaság lenne lebeszélni róla, mert tényleg jó, csak tudni kell a helyén kezelni az árakat!
Legalább ilyen jó a 2012-es Civic 1,6 dízel csak erősebb és hely is több van benne ha már konkurencia . És a dízel motorját sem tartják rosszabbnak 🙂 Természetesen tetszik a Golf is 🙂