3 évnél fiatalabb, 2 milliónál nem drágább puttonyos autók
Piaci körkép: átlagautók családi elvárásokkal, 2 millióig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Miből válogathat az a vevő, aki legfeljebb 2 millió forintért 3 évnél fiatalabb és legalább 400 literes csomagterű autót szeretne?
Ha csupán a fenti feltételek az elvárások, akkor akár már 1,2 millióért is van találat. Chevrolet Aveo, négyajtós kivitelben, pontosan 400 literes csomagtérrel, légkondival, mindössze 39 ezer kilométerrel, első tulajdonosától. Nem meglepően alap, 1,2 literes motorjával, legalább viszonylag szerény – gyári ígéret szerint 5,5, de valójában is 7 l/100 km alatt tartható – fogyasztással, és nem titkolhatjuk el, gyenge biztonsági jellemzőkkel. Komolyabb autó nem, másik hasonló jellegű, azaz Renault Thalia érhető még el az 1,4-1,5 millió forint közötti ársávban, szintén 1,2 literes benzinmotorral. Pontosan 1,5 millióért már akár egy előző generációs, négyajtós Renault Mégane is megkapható, ráadásul a takarékos 1.5 dCi turbódízellel, nem titkolt módon korábbi sérüléssel, 72 ezer kilométerrel, úgy, hogy 1000 km múlva lenne esedékes a következő átvizsgálása. Törés esetén ez biztonságosabb, anyagilag nem az.
Ha kevéssel is, de 1,5 millió forint fölött elérhető a klasszikus, puttonyos kisautóknál hajszálnyit komolyabb Fiat Linea: 1,3 literes turbódízelével, 114 ezer, nyilván részint cégautóként megtett kilométerével, második tulajdonostól, meglehetősen gazdag felszereltséggel és kereken 500 literes csomagtérrel, a széria megkíméltebb példányaiból is bőven van még kínálat. Kevéssel kell csak többet fizetni a már egy kategóriával nagyobb, alsó-közepes Opel Astra legolcsóbb kombi változatáért. Astrából 1 599 000 forintért kapható meg a legolcsóbb Astra G, takarékos és tartós, 80 lóerős 1,7 literes turbódízellel, 111 200 kilométerrel, 480 literes csomagtérrel. Innen pedig nem nagy lépcső a modernebb és még takarékosabb, ráadásul kulturáltabb járású Ford Focus Kombi 1.6 TDCi szintén szervizkönyvvel, de jóval kevesebb, csak 69 000 kilométerrel, s 2 literrel nagyobb, 482 literes csomagtérrel. Ez a legolcsóbb, de Focusból kulturált, változó szelepvezérlésű (és természetesen alap, 1,4-es, 1,6-os) benzines, valamint 2,0 literes, 6 fokozatú váltós utazódízel is választható. Gyakori a széria, hiszen a rendőrségtől már több száz darab szerelt le. Az 1,6-os, dúsított Trend ellátmányú, „uszonyantennás” fehér kombikat azonban az átlagosnál komolyabb igénybevétel miatt csak nagyon kedvező – értsd: vaskosan 1,5 millió forint alatti – árért tudnának ajánlani; ilyen nincs a piacon.
A keresési feltételeknek megfelelő családi autók
Modell | Variáns | Évjárat | Futott km | Vételár [Ft] |
Chevrolet Aveo | 1.2 | 2009 | 39 000- 97 000 |
1 199 000- 1 249 000 |
Chevrolet Lacetti Sedan | 1.4 16V Plus | 2009 | 19 500 | 1 699 000 |
Citroën Xsara Picasso | 1.6 HDi Tendance | 2009- 2010 |
60 000- 97 536 |
1 699 000- 1 999 000 |
Dacia Logan MCV | 1.4 Ambiance | 2010 | 26 000 | 1 699 000 |
Fiat Bravo | 1.4 16V, 1.6 Mjet, 1.9 Mjet |
2009- 2010 |
34 000- 118 135 |
1 790 000- 2 189 000 |
Fiat Dobló Panorama | 1.3 Mjet, 1.9Mjet | 2009- 2010 |
61 000- 109 000 |
2 099 000- 2 190 000 |
Fiat Linea | 1.4 8V, 1.3 Mjet | 2009- 2011 |
34 980- 114 000 |
1 530 000- 2 190 000 |
Ford C-MAX | 1.6 TDCi Trend | 2009 | 91 000 | 2 200 000 |
Ford Tourneo Connect | 1.8 TDCi Fresch | 2009 | 97 000- 103 000 |
2 150 000 |
Ford Focus Kombi | 1.6, 1.6 Ti-VCT, 1.6 TDCi, 2.0 TDCi |
2009 | 77 000- 104 190 |
1 660 000- 2 199 000 |
Kia cee'd sw | 1.6 CRDi EX | 2009 | 88 900 | 2 199 000 |
Opel Astra G Caravan | 1.6 16V, 1.7 DIT | 2009 | 56 300- 111 200 |
1 599 000- 2 050 000 |
Opel Astra H Caravan | 1.4, 1.3 CDTI, 1.7 CDTI | 2009- 2010 |
79 700- 112 000 |
1 899 000- 2 199 000 |
Peugeot 207 SW | 1.6 HDi Trendy | 2009 | 57 800 | 2 199 000 |
Peugeot 308 SW | 1.6 HDi | 2009 | 94 218 | 2 090 000 |
Peugeot 407 | 2.0 Premium | 2009 | 64 260 | 2 190 000 |
Peugeot Partner | 1.6 HDi Symbole | 2009 | 99 872 | 1 950 000 |
Renault Clio Grandtour | 1.5 dCi | 2009 | 85 000-98 000 | 1 879 000- 1 899 000 |
Renault Mégane Limousine | 1.5 dCi | 2009 | 72 000 | 1 500 000 |
Renault Mégane Grandtour | 1.6 | 2009 | 40 700 | 2 099 000 |
Renault Scénic | 1.5 dCi | 2009 | 102 100 | 2 080 000 |
Renault Thalia | 1.2, 1.4, 1.5 dCi | 2009- 2011 |
1 250- 75 000 |
1 450 000- 2 090 000 |
SEAT Cordoba | 1.4, 1.4 PD TDI | 2009 | 12 370- 81 650 |
1 699 000- 2 200 000 |
Skoda Fabia Kombi | 1.2 12V, 1.4 PD TDI, 1.9 PD TDI |
2009- 2010 |
29 400- 92 000 |
1 999 000- 2 199 000 |
Skoda Roomster | 1.2 12V | 2009 | 66 360 | 1 880 000 |
Suzuki SX4 Sedan | 1.6 GLX AC | 2009 | 64 000- 115 292 |
2 198 000- 2 200 000 |
Az 1,7 millió forintos árszinthez közelítve alig, mindössze 19 500 kilométert futott, szervizkönyvvel, márkakereskedésből kínált Chevrolet Lacetti szedán, hasonló, bár nem márka-, csak kereskedésből kínált Dacia Logan MCV, és több SEAT Cordoba is kapható. Ha fontos a kifejezetten nagy, üléshajtás nélkül is 700 (!) literes, akár csaknem 3 köbméterig bővíthető csomagtér, a román puttonyost még a hirdetett, 1,4-es, 75 lóerős alapmotorjával is tudjuk ajánlani. Ezen ár környékén ugyanis csak további SEAT Cordobák és Renault Thaliák jelentenek alternatívát.
Még egy kevéssel közelebb a 2 millióhoz, 1,8 millióért lehet kapni éppen csak 400 literes, de nem kombisan bővíthető és könnyen pakolható csomagterű Fiat Bravót, komoly, 150 lóerős, 1,9 literes Mjet dízelmotorral, 6 fokozatú váltóval, 2009 elejéről, 86 ezer, vélhetően flottás kilométerrel. Ugyanennyiért van 1,6-os, 120 lóerős, de szintén tekintélyes, 300 Newtonméter nyomatékú, ugyanakkor jóval takarékosabb és többet is futott, 118 135 kilométerével éppen csak a limitünkbe férő Fiat Bravo Mjet is és hajszálnyit szerényebb, 78 ezer kilométeres futású Fiat Linea 1.3 MJet is. Az újabb, akár dízelmotoros Renault Thaliák, SEAT Cordobák sorát a fotó nélkül hirdetett, amúgy ígéretes (a Thaliánál formásabb, praktikusabb és modernebb) Renault Clio Grandtour gazdagítja, s 1,88 millióért már a Fabia és egyben Octavia alapú Skoda egyterű, a Roomster is megkapható 1,2 literes, 69 lóerős, háromhengeres alapmotorjával.
Családi autóként persze az előbbi, zömében kisautó alapúaknál jobb a legalább kompakt méretű, és hengerekből is rendszerint jobb, ha kivan a négy. Még a névre írás költségeivel, alku nélkül is belefér a 2 milliós limitbe a legolcsóbb Opel Astra H Caravan, 500 literes csomagtérrel, 2,7 méteres tengelytávjából adódó méretes hátsó lábtérrel és hosszú távú utazáshoz ideális, városba viszont turbólyuka miatt nem való 1,3 literes, 90 lóerős Fiat-eredetű turbódízel motorjával. Ezen ár környékén, de inkább egy kevéssel felette nem ritka jelenség a hasonló Astra, jellemzően már 100 ezer kilométer feletti futással, s hasonlóan nem ritka a céges használat után alig eltérő paraméterekkel eladósorba kerülő Peugeot 308 SW, Renault Mégane Grandtour sem, továbbá megjegyezendő, hogy azért ki lehet fogni egy-egy magánkézből származó példányt is.
Ha egyterűt áhítunk, jellemzően 2 milliónál jelennek meg a frissnek jóindulattal sem nevezhető, már több mint 10 éves konstrukciónak számító, rendszerint 1.6 HDi turbódízel motoros Citroën Xsara Picassók. Legnagyobb előnynek ezen modelleknél a három különálló hátsó ülés tekinthető, ugyanezt és még takarékosabb üzemet adja a 2009-ből, még a második szériából, alig magasabb áron elérhető Renault Scénic is. Haszonjármű alapú egyterűekből még bővebb a kínálat, 1.6 HDi motoros Peugeot Partner, 1,3-as vagy 1,9-es Mjet Fiat Dobló Panorama, 1.8 TDCi Ford Transit Connect egyaránt kapható. Mindről elmondható, hogy akár hétüléses kivitelben is létezhetnek, 2 millióért azonban nem ilyeneket kínálnak. Városban és országúton dízelmotorjaikkal takarékosak, autópályán azonban jelentős légellenállásukból adódóan már nem azok.
Mi lehet még a család autója 2 millióért? Ha képesek vagyunk és tudunk is alkudni, megcsíphetünk japán gyártású Suzuki SX4 szedánt, előző generációs Renault Mégane Grandtourt, frissített arcú Skoda Fabia Kombit – nem csak az 1,2-es alap, hanem 1,4-es, benzines vagy dízelmotorral. Sőt, akár Ford C-MAX-ot (takarékos, 1.6 TDCi motorral), és 2016 áprilisáig, illetve még bő 60 ezer kilométerig gyári garanciás, dízelmotoros Kia cee’d sw-t is.
Melyiket ajánljuk? A kisautó alapú négyajtósok – Chevrolet Aveo, Renault Thalia – mellett legfeljebb bő kínálatuk szólhat, ellenben hiába kisautó alapú, a Skoda Fabia kombija kisebb gyerekekkel rendelkező családoknak még alapmotorjával is ajánlható, a Roomster pedig még nagyobbakkal is vállalható. A Focus jó autó, de az exrendőr példányokat (hátsó antennával, LMZ, LRL, stb. rendszámmal) nem javasolnánk. A Logan MCV puritán, de óriási, a Bravo, Astra vonal ismét bő kínálata miatt lehet vonzó, s a kettő közül értéktartás szempontjából is inkább az utóbbit javallanánk. Kompakt egyterűből a Xsara Picasso, Scénic, C-MAX lenne a sorrend, haszonjármű alapúból pedig leginkább az állapot és az ár alapján döntenénk. Ha nincsenek extra kívánságok, 2 millióért viszonylag bő kínálatból szemezhet az átlagos családi autót kereső használtautó-vásárló.