3 éves Škodát vagy Seatot vennél? Mutatjuk, hol a probléma!

A Volkswagen újra népautó? Íme a Škodák és Seatok megdöbbentő ára fiatal használtként!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Folytatódik a fiatal használt autók áraival foglalkozó cikksorozat, a Volkswagen után a Škoda és a Seat kínálatával. Vajon három év használat után is olcsóbbak maradtak a konszerntársak az anyacég termékeinél?

Gyakran hallani, hogy egy új autó azonnal elveszíti az értéke felét, amint kigurulsz vele a szalonból. Ez a városi legenda a fiatal használt autók piacán körülnézve egyértelműen nem teljesült az elmúlt néhány évben, hiszen az újautó-árak annyit emelkedtek, hogy három éves, sok tízezer kilométert futott járműveket lehet ugyanannyiért eladni, mint amennyit újkorában fizetett értük az első tulajdonos. Legújabb cikksorozatunkban ebbe a kínálatba ássuk bele magunkat: a legolcsóbbtól a legdrágább autókig utánajárunk, hogy megéri-e néhány évesen megvenni az újonnan túl drága modelleket. Íme a negyedik rész, a Volkswagenekkel foglalkozó gyűjtemény után stílusosan a cseh és a spanyol konszerntársak kínálatával.
Hirdetés
A Használtautó.hu kínálatában a cseh márkára keresve érdekes összetétel fogad a találati listában. A korábbi cikkekből megszokott feltételekkel (2020-as évjárat, érvényes magyar forgalmi) összesen 230 Škoda akad fenn a rostán. Az eloszlás azonban egyértelműen a drágább és jobban extrázott modellek felé billenti a mérleg nyelvét, egyáltalán nem egy büdzsémárka kínálatával szembesülünk. Erre remek példa, hogy Fabia gyakorlatilag nincs is a hirdetések között, az összesen két találat ráadásul annyira fapados, hogy még a céges autók univerzumában is alig tudom őket hová tenni. Céges fehér fényezéssel, dísztárcsával, 999 köbcentis, turbó nélküli, 60 lóerős háromhengeressel, műanyag kormánnyal és a legolcsóbb beltérrel; 25 ezer, illetve 35 ezer kilométerrel várják az új tulajdonosaikat. A kevesebbet futott példányért 4,5 milliót, míg a valamelyest többet használtért kereken 4 millió forintot kérnek. Mindez közel kínos helyzetbe hozza a Fabiát, hiszen az egy generációval modernebb, ugyanennyi idős Polo kínálatának - sokkal jobban extrázott - legolcsóbb példányait is meg lehet kaparintani ennyiért, a frissítés előtti Clióból pedig 4,5 millióból fullextrás kombit kapni, hasonlóan kevés kilométerrel.
Hirdetés
Ráadásul a Fabiának házon belül is akad konkurenciája: a Scala. Ez a modell osztozik a (következő generációs) Fabiával az építőkészleten, ám az eggyel nagyobb kategóriát támadja, a Golf méretosztályát. Így jóval olcsóbb technikából dolgozhattak a mérnökök, ám a végeredményen ez aligha vehető észre első ránézésre. Újonnan sokkal kedvezőbb áron volt nagyobb, tágasabb autó a Golfnál, egy 2019 közepén nálunk járt tesztautó például mindösszesen 5,94 milliós alapárral kecsegtetett, de még az extráival együtt is alig lépte át a 6,3 milliót. Ugyanekkor egy hasonlóan felszerelt Golfért nagyjából 8 milliót kértek volna el.

Használtan azonban itt is egyértelművé válik a céges jellege ezeknek a modelleknek, konkrétan egy egész flottányi egyforma autó hirdetésével kezdődik a kínálat 4,5 milliónál.

Az óraállás 100 és 140 ezer kilométer között mozog a legolcsóbbak mezőnyében, ám 5 és 6 millió között már a kínálat teteje kapható: megjelennek a színek és a magasabb felszereltségi szintek, valamint a gyárilag gázüzemű autók is. Sajnos a lökettérfogat továbbra is marad 1,0 liter, ám itt már széria volt a turbó. Ha a negyedik hengerre is szükséged volna, akkor sem kell letenni a modellről, hiszen a Scalát forgalmazták az 1,5 literes, négyhengeres TSI-vel és az 1,6 literes CR TDI dízellel is, ráadásul még így is jelentősen olcsóbb, mintha Golfot vennél: 6,8 és 7,8 millió között kell keresgélned. A Golf platform a cseh márka esetében is jól tartja az árát, ám nem szabad elfelejteni, hogy a Škodánál Passat vetélytárssá pumpálták a kompakt ötajtóst. Ráadásul az Octavia éppen ebben az évben váltott generációt, így a régebbi modell utolsó példányai is megtalálhatók a 2020-as kínálatban. Ezek gyakorlatilag verhetetlen ajánlatok, hiszen már akár 4,3 millióért hazavihetsz egy dízelmotoros családi kombit, 5 millió forintig 7 találatból válogathatunk. Ha azonban bekerül a szempontok közé, hogy kevés legyen a kilométer, illetve hosszú az extralista, akkor már itt is a 7 milliós árkategóriát súroljuk. Nagyjából itt kezdődnek árban a legújabb, jelenleg is futó generáció első példányai: kereken 7 millió forintért 134 ezret futott dízelt, 7,3 millióért pedig 122 ezret futott, 1,5 literes benzinest vihetsz haza. Jól látszik a generációváltás tehát az árakon, ám a minőség és a modern hatás terén is nagyon komoly előrelépés az új Octavia. Nem meglepő tehát, hogy 70 ezer kilométer környékén, magasan extrázva, 12 milliónál ér véget a kínálat. Mindez az újkori árakhoz képest is reális, egy hasonlóan magasra opciózott változat járt nálunk teszten 2020-ban, 14,2 milliós újkori vételárral.
Hirdetés
"Nem 2013-at írunk azonban, hogy bárkit is érdekeljen egy Octavia!" Kiáltanak fel a SUV-ok rajongói egyhangúan a háttérben. Szerencsére nekik is tudott mit tartogatni a Skoda 2020-ban. A hirdetések mennyiségén viszont érződik, hogy a megemelt modelleket inkább a magánszemélyek vették újonnan, akik amellett, hogy kevesebben vannak, többnyire még ki is tartanak a 3 éves autójuk mellett. A Karoq, Kamiq és Kodiaq modellekből így összesen 50 darab érhető el a megszokott keresési feltételekkel. A legérdekesebb helyzetbe a Kamiq került, ugyanis a Scala megemelt változatáról beszélünk. A kínálat legolcsóbb példányáért azonban 6,5 milliót - tehát 2 millió forinttal többet - kérnek el, mint a legolcsóbb Scaláért. Mindez még inkább meghökkentő, ha azt is figyelembe vesszük, hogy 2020-ban 6,5 millióért járt nálunk egy a hirdetésben szereplőhöz nagyon hasonló, 1,0 literes benzinmotorral szerelt tesztautó újonnan.

Konkrétan olcsóbban vehetsz 1,6 literes, dízel Karoq-ot, ha nem zavar a 140 ezer kilométer, ilyet ugyanis már 6,4 millióért is hirdetnek.

Ez ráadásul egy sokkal tágasabb, kényelmesebb beltér, ami anyagminőség, ergonómia és stílus terén is többet képvisel, tekintve hogy a Golf család tagjaként inkább az Octavia SUV megfelelője. Teljes azonban a fogalomzavar árak terén, hiszen 7,5 milliónál ismét Kamiq példányok következnek, a négyhengeres motorokkal már 7,5 milliót kérnek értük. Kontrasztként megemlítendő, hogy a kínálat legolcsóbb Kodiaq-ja is pontosan ugyanennyibe kerül, ami mellé már egyenesen vicces odaállítani a Fabia platformtárs SUV modellt. Persze, a 2,0 literes, 150 lóerős, dízel Kodiaq ennyiért már közel 200 ezer kilométert futott, illetve azt sem szabad elfelejteni, hogy a legkisebb SUV a legmodernebb fejlesztés, de még így is nehéz egy lapon említeni az aprócska Kamiq-ot a családi Kodiaq-kal. Természetesen a választék teteje már mást mutat a nagyobb modelleknél is, a Karoq kínálat csúcsa egy hajszállal 10 millió alatt ér véget, míg a legdrágább, 3 éves Kodiaq-ért bőven 15 millió felett kérnek. Hiába azonban a SUV-mánia, a Skoda igazi királya akkor is a Superb marad, és ez az árakon is látszik. A 41 találatból álló kínálat legolcsóbb modellje egy 1,5 literes benzinmotorral szerelt, 135 ezer kilométert futott szedán, amelyet 7,9 millióért hirdetnek. 2,0 literes dízelként már 8,5 milliót kérnek a legolcsóbb példányért, a határ pedig a csillagos ég. 65 ezer kilométerrel, összkerékhajtással, 280 lóerővel és L&K csúcsfelszereltséggel például 14 milliót kérnek a legdrágább Superb kombiért. Ez azonban még egy teljesen átlagos árnak mondható a konnektoros hibridek mezőnyében, ahol az árplafon a 18,6 milliót is meghaladja. Ehhez képest érdemes ízlelgetni az újkori árakat: 190 lóerős dízelként 13,5 millióért, 218 lóerős konnektorosként pedig 15,9 millióért kínálták 2020-ban. Persze, mivel ma is forgalmazott modellről van szó, ezért azt sem szabad elfelejteni, hogy 2023-ban a konfigurátor szerint 15,5 millió a legolcsóbb benzines, illetve 16,6 millió a legolcsóbb dízel Superb alapára, konnektoros hibrid pedig jelenleg nem is rendelhető. A Skoda Kamiq viszonylagos túlárazottságánál talán az egyértelműen hanyatló Seat márka használtpiaci helyzete furcsább csak. Itt ugyanis nincs lehetőség hosszas kifejtésre: a csehekével egyenrangú modellpalettából ugyanis 3 éves használtként mindösszesen 25 autót jelent a kínálat. Összehasonlítás gyanánt: ez kevesebb gép a márka összes modelljéből, mint ahány Skoda Scalát hirdetnek jelenleg. Ráadásul az árak is összevissza ugrálnak, a legolcsóbb Ibiza például 5 millió forint az 1,0 literes háromhengeressel, míg dízel Leont már 4,5 millióért kapni a lényegesen nagyobb méretei és a négyhengeres motorja ellenére. Érdekesség, hogy a már emlegetett Kamiq testvérmodellje, a Seat Arona reálisabb áron jelenik meg a piacon, 70 ezer kilométert futott dízelt kapni belőle 5,8 millióért: ugyanezt Škoda logóval 7,5 millióért hirdetik. A találati listában szereplő - összesen kettő - kevesebbet futott, fehér rendszámos Leon 7,8 millióért, illetve 8,6 millióért vihető haza, míg a szintén kettő Ateca modell 7,1 milliót, illetve 9,3 milliót kóstál, ez már csak egy hajszállal olcsóbb a testvérmodell Karoq árainál. Szintén nagyon olcsó azonban a Tarraco, amely a Kodiaq Seat logós társa. Ilyet ugyanis a jelenlegi kínálatból már akár 8,7 millióért is találunk, ráadásul 7 üléssel és mindössze 75 ezer kilométerrel. Összességében tehát elmondható, hogy néhány érdekes jelenségen kívül valamelyest a Volkswagen modellek ára alatt kaphatunk a Csehek kínálatából 3 évesen, míg a spanyol konszerntárs kínálata már a fiatal használt autók mezőnyében is kezd hátrább szorulni: sajnos ez inkább a választékon látszik, mintsem az árakon. Ennél azonban már tényleg csak a francia gyártók és a büdzsémárkák olcsóbbak Európán belülről, így amennyiben még ezzel sem lennél elégedett az ár-érték arányt tekintve, akkor már csak a keleti gyártók maradnak. Vajon mit és mennyiért találni a japán nagy nevek kínálatából 3 éves használtként? A következő részben ennek járunk utána!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.09.06. at 08:58
    Permalink

    Tipikus esete hogy a 2 milliót ha egyáltalán érő 3 éves problémahalmaz egyre durvábban beetetett embertömegek “nem menő” újszerű házikedvence akar lenni.
    Más területeken már bevált a hipnózis, a következő szint már az lehet hogy besüthető billogot is árulnak mellé hogy jól átható helyre az emberek homlokára oda lehessen égetni hogy mekkora marhák. 🙂

  • 2023.09.06. at 18:29
    Permalink

    Az, hogy az új autók ára 3 éves korára a felére esik, nem légből kapott, nagyon sokáig ez így volt. Akkoriban azt szokták tanácsolni, hogy 3 éves autót érdemes vásárolni az új árának feléért és 6 éves korában érdemes eladni ennek az árnak a 75%-áért.
    Az utóbbi időben azonban egyrészt nagyot emelkedtek az új autók árai, ezt még tetézte az infláció és a forint árfolyam is. Nekünk van egy 3 éves autónk, amit akkor 6,35 millióért vettünk, ma ez újonnan 9,5 millió körül van.
    Szerintem mind a Seattal, mind a Skodával jól jár, aki fiatal használt autót akar vásárolni. A benzines és a dízel is problémamentes, bármelyik motort is választja az ember. Én a Seatot sem írnám le. Nekem az Arona jobban tetszik, mint a Kamiq és az Ateca is szebb, mint a Karoq. A legnagyobb modellnél lehet, hogy inkább választanék Kodiaqot, mint Tarracot. De sokan lehet, hogy mindent éppen ellenkezően gondolnak. Egyébként a Leon sem rossz, főleg kombiban formás.

  • 2023.10.10. at 11:28
    Permalink

    ” Nem meglepő tehát, hogy 70 ezer kilométer környékén, magasan extrázva, 12 milliónál ér véget a kínálat. Mindez az újkori árakhoz képest is reális,”
    Hát ahhoz képest, hogy alig több, mint 2 éve az RS kombim 10,5 milla volt, elég durva árak…

Vélemény, hozzászólás?