2,8 l/100 km Ford Mondeóval és speciális abronccsal
Új étvágyrekord: 2,8 l/100 km Ford Mondeóval
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Finnország és Norvégia között 0,4 literrel tudták apasztani a Mondeo legutóbbi fogyasztási rekordját. A középkategória rekorder értéke ismét a Fordé.
Most ismét fordult a kocka, a Ford visszavehette a kategóriában elért legkedvezőbb fogyasztás címet a Volkswagentől, ugyanis a május 12-én Helsinkiből indult és május 14-én Norvégiában célba ért, a 46 órás utazás két végpontja között 2536,4 km-t megtett Mondeo és két sofőrje új európai rekordot állított fel a középkategóriások körében: a tankjába eredetileg töltött 70,93 liter üzemanyagból átlagosan 2,79648 liter fogyott el 100 kilométerenként.
A Mondeót hajtó Knut Wilthil két jó tanáccsal szolgál azoknak, akik a lehető legspórolósabban kívánnak vezetni. „A legfontosabb, hogy szánjunk elég időt az utazásra, és tartsunk jókora követési távolságot az előttünk haladó autótól. Ha késésben vagyunk, többször kell visszaváltanunk, magasabb fordulaton pörgetjük a motort és gyakrabban fékezünk. Ezekkel pedig egyáltalán nem teszünk jót a fogyasztásnak. A második tanácsommal azt a tévhitet szeretném eloszlatni, hogy üzemanyagot takaríthatunk meg azzal, ha lejtőn lefelé a kuplungot benyomva hagyjuk szabadon gurulni az autót. Ez egyszerűen nem igaz. Alapjáraton ugyanis a motor fogyaszt némi üzemanyagot, míg motorféküzemben gurulva semennyi üzemanyag nem jut az égéstérbe, csupán a hajtáslánc alkatrészeinek tehetetlensége miatt jár a motor” – mondja Whilthil.
A sofőröknek az autó vezetési tulajdonságainak megítélésében a takarékos vezetés során szerzett tapasztalatuk is segít. „Ahogy elkezdtem megismerkedni az autóval, feltűnt, hogy a gumiabroncsok roppant könnyedén futnak, és a tapadásuk is kiváló. Munkából hazafelé menet van egy pont az úton, ahol általában leveszem a lábam a gázról, és hagyom, hogy az autó magától leguruljon az utolsó lejtőn egy körforgalomig. A ContiEcoContact 5 abroncsokat vezetve azt vettem észre, hogy jóval hamarabb levehetem a lában a gázról, mint ahogy szoktam” – nyilatkozta Knut Wilthil, akinek kétsége sincs afelől, hogy az autó és az abroncsok párosítása fontos volt a rekord sikeres végrehajtásához.
javítás:
Lehet, hogy valahol jobb a motorfék, de amerre én jártam eddig, az olyan esetek száma sokkal kevsebb, ahol motorfékezéssel értékelhető távot lehetne vitorlázni.
Általában akkor jobb a motorfék, ha az ember lassítani is akar, nem pedig a földrajzi viszonyokat kihasználva kb állandó sebességgel vitorlázni! Például városban…
Hát nekem nincs computerem, csak ami a gyújtást vezérli.
Akkor sem lehet kategorikusan kijelenteni, hogy „márpedig aki gurul, az hülye, mert bibbííí motorfékkel nincs befecskendezés”
Tatabánya-SZékesfehérvár között 55 km-ert autózom minden nap. Nos, ott vannak olyan részek, például Zámoly előtt, hogy kiveszem üresbe, gurulok fél kilométert [b]változatlan sebességgel[/b] és utána tudok motorfékezni majdnem egy egész kilométert a lámpáig, elég durva lejtőn.
Namármost, gurulás helyett vagy nyomok egy kis gázt, hogy tartsam a sebességet, és utána motorfékezek, vagy azonnal motorfékezek, viszont kb harmadannyi utat megtéve.
Hihetetlen, de [u]SOKKAL[/u] takarékosabb gurulni, és utána motorfékezni, mint nyomni a gázt, és utána harmadannyit motorfékezni.
Hiába nem fogyaszt az autó motorfékezés közben, ha harmadannyit tudsz csak megtenni ezzel a módszerrel, plusz a maradék távon gázt kell nyomni.
[b]Lakott területen kívül[/b] a gurulás+motorfék kombó a legjobb, [b][u]szituációtól függően[/u][/b]
Egy régebbi benzinesnél lehet hogy komolyabb a motorfék, az új technikáknál lejtőn lefelé szinte nem is lassul a kocsi, ha leveszed a gázról a lábad. Vagy ha direkt lassítani akarsz egyenes úton, de nem hirtelen, akkor is tökéletes üzemi fék helyett. (mondjuk lakott terület felé közeledsz országúton)
És mindez azért, mert hihetelen módon a pillanatyni fogyira a computer 0,0-t ír.
Nyilván fogom a kuplungot fél percig nyomni. A lábam is hamar elzsibbadna, és a kuplung kinyomócsapágya sem szereti.
„A második tanácsommal azt a tévhitet szeretném eloszlatni, hogy üzemanyagot takaríthatunk meg azzal, ha lejtőn lefelé a kuplungot benyomva hagyjuk szabadon gurulni az autót. Ez egyszerűen nem igaz.”
Természetesen a morofékezést és a gurítást kombinálva érhet el a legjobb eredmény. Azonban a kuplungot csak akkor kelll használni, ha muszáj (ki kell venni üresbe). Aki a kuplungot benyomva hagyja gurulni az autót, az egy barom, de legalább is hosszú távon nem spórol egy Ft-ot sem, mivel tönkreb*ssza a kuplungot. A takarékos vezetést ésszel kell csinálni!
Kipróbáltam, tavaly tavasztól őszig jártam 2,8-ra fújt gumikkal (205/55R16, kb 15000 km-t mentem így). Az eredmény az lett, hogy a gumi közepén 0-ra kopott a mintázat, a szélén 4-5 mm maradt. Esőben úgy csúszkált az autó, mintha jégen mentem volna. Lehet, hogy spóroltam 2 dl-t 100-on, de veszélyes volt és vehettem 4 új gumit is. Ez a spórolási technika nem hoz megtakarítást.
„A második tanácsommal azt a tévhitet szeretném eloszlatni, hogy üzemanyagot takaríthatunk meg azzal, ha lejtőn lefelé a kuplungot benyomva hagyjuk szabadon gurulni az autót. Ez egyszerűen nem igaz.”
Imádom az általánosítást. Egyébként az a 4 perces összes gurulás tényleg sok ám, főleg, hogy óránkánt 0,5 litert fogyaszt alapjáraton az autó 🙂
Lejtők általában:
Gurulva sebbességveszteség nélkül leérsz az aljára
Motorfékezel és leérsz az aljára, de csak 75 km/h-ával
Szerintem a motorfék városba való, vagy max durva lejtőkre, különben lelassulsz, és másokat is idegesítesz, vagy pedig a lejtő feléig motorfékezel onnantól gázt adsz lejtőn lefelé, ergo lószart sem spórolsz.
Ez a Knut Wilthil nagyon okos, egyszerűen annyit kellett volna mondania, hogy a szituáció dönti el, hogy motorfékezzünk, vagy guruljunk. Ennyi a történet.