1996. szeptember 3-án gurult le az első újkori Octavia a gyártósorról
Már a Volkswagen égisze alatt élesztették fel az Octavia nevet, ami már jóval korábban is szerepelt a Skoda kínálatában. 1959 és 1971 között 280 000 ezer darabot gyártottak az ezen a néven futó autóból, amelynek latin eredetű neve annyit tesz: nyolcadik. Mivel ez volt a márka 8. típusa a második világháború után, illetve szintén a nyolcadik Skoda, amely független felfüggesztést kapott, miután 1933-ban először alkalmazni kezdték ezt a megoldást.
Az Octavia név már korábban is szerepelt a Skoda palettáján
Az új Octavia története viszont 1992-ben kezdődött, akkor kezdték el tervezni (egy évvel a Volkswagenbe olvadás után), már CAD-technikát használva. Dirk van Braeckel és formatervező pedig egy olyan időtálló dizájnt rajzolt, ami még ma sem tűnik túl korosnak az első generációs Octaviákon.
Dirk van Braeckel nevéhez fűződik az első modern Octavia formaterve
A piaci debütálás évében két négyhengeres benzinmotor (1.6 MPI és 1.8 20 V), illetve egy turbódízel (1.9 TDI) közül választhattak. Aztán a választék folyamatosan bővült, a csúcson végül a turbós 1,8-as állt. A kombi 1998 márciusában érkezett, összkerékhajtást pedig 1999-ben kapott az Octavia. A típus első generációjából 2010 novemberéig 973 000 szedánt és 472 000 kombit gyártottak. Napjainkra pedig már a negyedik generációjához érkezett az Octavia.
Két benzines és egy dízel volt a motorválaszték a típus megszületésekor