25 éve volt a taxisblokád: tényleg drága lett akkor a benzin
Gondoltad volna, hogy ma sokkal olcsóbb a benzin, mint a taxisblokád idején?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A nettó átlagkeresethez mérten sokkalta olcsóbb ma az üzemanyag, mint a taxisblokádkor. Nagyjából olyan szinten tankolhatunk, mint az eseményt kiváltó áremelés előtt.
1990. október 25-én csütörtökön este mintegy 65 százalékos benzináremelést jelentett be a kormány, mellyel literenkénti 56 forintra emelkedett a normálbenzin ára. Az áremelést az öbölháború miatti olajár-növekedés és a szovjet olajszállítás akadozása okozta.
A taxisok előbb az országház elé vonultak, s kérték az áremelés visszavonását, majd miután azt elutasította a kormány nevében Siklós Csaba közlekedési miniszter, a személy- és az árufuvarozók is a sztrájk, illetve a blokád mellett döntöttek. A fővárosban akkoriban több taxis dolgozott, mint New Yorkban, s a CB-rádió által akkor nálunk szokatlan módon remek kommunikációs hálózattal is rendelkeztek. Bár a CB-rádió adása nyílt volt, a taxisok így is néhány óra alatt meg tudták szervezni blokádjukat, mellyel előbb Budapest főbb útjait és hídjait zárták le, majd másnapra gyakorlatilag az egész országot és a határátkelőket is.
Érdekesség, hogy míg az áremelés előtt a havi átlagkeresetből több mint 370 liternyi üzemanyagra tellett, az áremelést követően 150 liternyivel kevesebbre. Ha a mai átlagkereseteket és az amúgy a három évvel ezelőttieknél jóval kedvezőbb üzemanyagárakat nézzük, akkor bizony azt látjuk, hogy ma 317,5 liternyi benzinre elegendő az amúgy nem túl magas, a KSH adatai szerint 103 500 forintos nettó átlagbér. Ha tehát az áremelés arányát nézzük, egyáltalán nem meglepő, hogy kialakult a demokratikus Magyarország első igazi nagy (és azóta sem látott méretű) tömegtüntetése. Egy olyan tüntetés, mely során senki sem tudhatta, miként fog reagálni az új államhatalom. A helyzet ugyan súlyos volt, de mind a rendőrség, mind a honvédség vezetői kijelentették, nem kívánnak erőszakhoz folyamodni.
A taxisokkal Budapest rendőrfőkapitánya már október 25-én este megegyezett, hogy a Lánchidat nem zárják le, s a mentőautókat, valamint az élelmiszert szállító járműveket, valamint a kivonuló szovjet csapatokat átengedik. Az országos sztrájk kialakulását követően október 26-án estére indultak meg ismét a taxisok és a kormány közötti tárgyalások: a kormány kijelentette, hogy általános üzemanyagár-visszaállításra nincs lehetőség, azonban léteznek olyan technikai megoldások, amelyek megkönnyíthetik a taxisok munkáját.
Miként azt a Wikipédia beszámolója írja, október 27-én, szombat hajnalra ideiglenes megállapodás született, ennek értelmében a taxisok felfüggesztik a blokádot, és vasárnap délelőtt folytatják a tárgyalásokat az Érdekegyeztető Tanáccsal együtt. A taxisok többsége ezzel nem értett egyet, és tovább folytatta a tüntetést. Mindeközben az országban az autós közlekedés szintén megbénult, buszok sem tudtak közlekedni. Nem volt megfelelő az élelmiszer-ellátás, volt ahol 4-5 órákat kellett sorba állni a kenyérért.
Szombaton délután 3-kor Ausztria üzemanyagszállítmányokat ajánlott fel Magyarországnak azonnali segítségként az üzemanyag-áremelés és az útlezárások miatt kialakult helyzet enyhítésére. Este 10 órakor a kormány bejelentette, hogy reális lehetőséget lát literenként 10–12 forintos kedvezményre, illetve kompenzációra. A nyugodt érdekegyeztetésnek azonban feltétele, hogy az útelzárások az egész országban megszűnjenek. A nyugodt egyeztetés azonban nem csak a taxisok felől nem indult meg: este 11-kor a Belügyminisztérium kiadott egy, a korábbi nyugodt megállapodással ellentétes, erőszakos hangvételű közleményt az országos rendőrfőkapitány, Szabó Győző aláírásával, amelyben a taxisokat felszólították a blokád beszüntetésére. A kormány a hadsereg bevetésén gondolkozott, a nemrégiben elhunyt Göncz Árpád, akkori köztársasági elnök azonban, mint a hadsereg főparancsnoka, erre nem adott engedélyt. A feszült helyzetet a Magyar Televízió Napzárta című műsora oldotta fel, amelyben Szabó Győző egyértelműen kijelentette, hogy nem lesz erőszakos rendőri beavatkozás a taxisokkal szemben.
Végül vasárnap este 9 órára fogadták el többszöri érdekegyeztető tárgyalások által a már szombaton megígért 12 forintos literenkénti kompenzációt, ezután a taxisok megszüntették a blokádot, és az utak felszabadultak. Mivel a taxisblokádot és a hozzá kapcsolódó tüntetéseket nem jelentették be az eseményt megelőzően 72 órával (ahogyan egyébként az üzemanyagár-változását sem), annak összességében (a tüntetőkkel együtt) több százezer résztvevője a hatályos törvények alapján bűncselekményeket követtek el, hiszen közérdekű üzem működését bénították meg. Végül azonban senkit sem vettek elő, ugyanis az Országgyűlés tavaszi ülésszakában Göncz Árpád köztársasági elnök a parlament elé terjesztette a közkegyelem gyakorlásáról szóló törvényjavaslatot, melyet el is fogadtak. (Halkan jegyzem meg, hogy valószínűleg ennek köszönhetően úszta meg a felelősségre vonást az a sofőr, aki szintén 1990 októberében egy zebrán sikerült elgázoljon - 8 éves koromban. Ez viszont már egy másik történet...)
(Forrás: Wikipedia, fotók: MTI)
Majdnem! Mennék csak kevesebbet és azt is ésszerűbben. Ebből is látszik, hogy az emberek elfogadnák a 800 Ft-os árat is, csak egy évig szájhúzás lenne, majd megszokná mindenki. Az üzemanyagár amúgy is az autó teljes üzemeltetési költségének csak egy kisebb része (átlagos használat mellett).
Kuss.
Buta vagy mint a tök.
Rögtön nem mennél sehova.
Isten szóljon belőled és legyen 895 Ft egy liter!
Politikába semmiképp sem szeretnék belemenni, ebben a cikkben azonban nagyon súlyos tévedések vannak a számok tekintetében. Jelenleg mind a minimálbérhez, mind az átlagkeresethez viszonyítva sokkal olcsóbb a benzin, mint 1990-ben volt. Jelenleg a KSH adatai szerinti bruttó átlagbér 243.100 Ft. Ez a legfrissebb adat, hiszen a KSH gyorstájékoztatójában jelent meg 2015. okt. 20-án. Ez nettóban 159.230 Ft. A benzin átlagára jelenleg 327 Ft. Tehát 1 havi nettó fizetésből ma közel 487 liter benzint lehet tankolni (és nem 317 litert!!!!).
A minimálbér a taxisblokád idején 5.600 Ft volt (bruttó), ma a minimálbér 105.000 Ft. A blokád után 49 Ft lett a benzin. Tehát 90-ben a bruttó fizetés 114 liter benzinre volt elég. Ma a minimálbér 321 liter benzinre elég. Tehát akkor lennének arányosak az árak, ha ma egy liter benzin 895 Ft lenne!!!!
Teljesen nyilvánvaló, hogy az akkor még létező SZDSZ kormánybuktató akciója volt az esemény. Csak a vak véletlenen és a taxis szervezők éleslátásán valamint egy elfogott röplap adagon múlott, hogy nem sikerült a tervük és nem sodorták Magyarországot a polgárháború szélére. Ha akkor a taxisok vezetői felülnek ennek az ócska politikai provokációnak, akkor csúnya dolgok történhetek volna. Szerencsére nem tették és a belügyi kormányzat is kellően higgadt tudott maradni. Az SZDSZ pedig pár évvel később elnyerte méltó büntetését, remélhetőleg örökre az enyészeté lett.
A benzinnek az egész bulihoz semmi köze nem volt, hacsak az nem, hogy ez volt a fedősztori, mint nem rég a netadó a polgárháború kirobbantásához az ukrajnai forgatókönyv alapján.
Amen.