Az első Fabia még háromféle karosszériaváltozattal hódított
Az első nagy durranásnak persze az
Octavia számított, ami néhány évvel korábban debütált és hatalmassikere valószínűleg magabiztossággal töltötte el a Volkswagen Csoport és a Škoda szakembereit. Na, meg a vásárlóközönség is igencsak kíváncsi volt, hiszen egy újabb megfizethető autó bukkantfel a láthatáron a csehektől, így a Fabia az 58. Frankfurti Autószalon fő premierjei között szerepelt.
Ötajtós ferdehátú modellként debütált, és 3960 milliméteres hosszúságával a Felicia utódjaként pozicionálták. Alig egy évvel a bemutató után a kombi is megérkezett, majd még egy bőrt lehúzva róla 2001-ben a szedán is gyártásba került.
Az első generációs Fabia formatervét egy körülbelül húsz tervezőből álló csapat alkotta meg, Dirk van Braeckel, a Škoda akkori formatervező részleg fejének vezetésével. Az első generációs Fabia az akkori kisautó platformra, a PQ24-re épült, és a hajtásláncok széles választékát kínálta. 2003 márciusában debütált a sportos RS változat, az akkori dízelmánia lenyomataként egy 130 lovas 1.9 TDI turbódízel motorral.
Első generáció: 1999-2007
2007 márciusában a Genfi Autószalonon mutatkozott be a Škoda Fabia második generációja. Az új modell az első generációval azonos platformra épült, ám a karosszériája 2,2 centit nőtt, a magassága pedig 4,7 centimétert gyarapodott. 2007 szeptemberében mutatták be a praktikusabb kombi változatot, 2009-ben pedig a Scout változat igyekezett meglovagolni az egyre inkább teret hódító SUV-mániát. Persze az RS-ről sem feledkeztek meg, az 1,4 TSI benzines turbómotorral 180 lóerőt tudott a sportváltozat, és ebben a Fabia-generációban jelent meg először a Monte Carlo változat is.
Második generáció: 2007-2014
A harmadik generációt 2014 októberében mutatták be a Párizsi Autószalonon. Ez már a PQ26 platformra épült a formaterv pedig itt is a cseh üvegművességre utaló, élesebb vonalakkal játszott. Változtak az autó arányai is, hiszen 9 centivel szélesebbé vált, és 3 centivel alacsonyabbra tervezték elődjénél. Jelentősen fejlesztették a biztonságát, megjelent a kínálatban az adaptív sebességtartó és a 2018-as ráncfelvarrás után a full LED-fényszórók is, valamint a holttérfigyelő rendszer. Viszont eltűnt a kínálatból az RS, pedig a raliversenyzés világában sikert sikerre halmozott a Fabia R5 versenyautó.
Harmadik generáció: 2014-2022
Jelenleg a negyedik generációnál tartunk, amely 2021 tavaszán mutatkozott be ötajtós ferdehátú modellként az MQB A0 platformon. Formatervét a Škoda Design vezetője, Oliver Stefani által vezetett csapat készítette, akik immár 4,1 méternél hosszabb autót rajzoltak. Ezért is nőhetett a csomagtere 50 literrel, így már alaphelyzetben is 380 literes. Emellett persze felszerelhető napjaink legkorszerűbb vezetősegédjeivel is, többek között, automatikus parkolósegéddel, sávtartóval, táblafelismerővel (sőt, ez már ugyebár kötelező), sávváltó-segéddel, valamint vészfékkel is. Ugyanakkor nincs már kombi, se komoly sportverzió.
Negyedik generáció: 2021-napjainkban is
Pontosabban a versenysport számára létezik ügyfélautóként az RS Rally2 változat, ezért illene valami utcai fenevadat is piacra dobni, ami sajnos nem fér bele a zöldítési hullámba. Pedig micsoda hírnevet szerzett magának a raliban a Škoda. 2003-ban a Fabia WRC volt talán a legnagyobb durranás, de az ínyencek emlékezhetnek még előtte a Felicia kit-car versenyautóra is. Aztán a WRC után a költséghatékonyabb Super2000 következett 2009-től, majd a WRC2-be érkeztek 2015-ben. Szerte a világon több mint 470 Rally2 és Rally2 evo versenyautót adtak el a csapatoknak és a feljebb említett RS Rally2 ezt a sikerszériát folytatja. Reméljük még sokáig!
A raliban továbbra is szerepel a Škoda
„25 éve toppant be a Škoda Fabia a kisautók közé”
Szerintem már nem kell sokat várni, hogy „kitoppanjon”, ahogy több vetélytársa is tette mostanában…
Nem hiszem, inkább nyújtanak rajta egy arasznyit és a neve megmarad.