25 éve a Volkswagené a Skoda, legalábbis részben
Negyed százada német a cseh autómárka - 1991-ben vette meg a VW a Skodát
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár 1991-ben még csupán 31%-nyi tulajdonrészt vásárolt a Skodában a Volkswagen, a két márka kapcsolata idén 25 esztendős.
Bár a Skoda sosem volt lenézett autó, s múltja, illetve a rendszerváltás előtti autói is komolyak, mai arculatát és sikerét az 1991-ben képbe került Volkswagennek köszönheti. Azt ugyanakkor nem mondhatjuk 100%-os igazságtartalommal, hogy a Skoda 25 éve a Volkswagené, a német konszern ugyanis 1991-ben (konkrétan március 28-án) még csak az addig állami kézben lévő cég 31%-át vásárolta meg 620 millió német márkáért. Ennyit fizetett az akkor már egyre kevésbé népszerű, a kocka Favoritot, illetve annak kombiját, a Formant gyártó, évi 200 ezer autót előállító vállalat mintegy harmadáért.
A tőkeinjekción túl a németek természetesen jelentős mértékű tudást is beleraktak a vállalatba, a Favorit frissítése már VW-technikával készült, a Skoda pedig ma már egészen komoly palettával rendelkezik, tavaly több mint 1 millió autót gyártott és értékesített a világ több mint 100 piacán. A fejlődés persze nem egyik napról a másikra történt, 1991 óta összesen 12,2 milliárd dollárt fektetett a Skodába a Volkswagen, ami 2000-ben lett kizárólagos tulajdonos. 2014-ben a cseh GDP 4,5%-át, az export 8%-át adta a Skoda. Felvetődhet a kérdés, hogy miért nem tartotta meg az állam, de könnyű belátni, hogy a Volkswagen közreműködése nélkül a Skoda ma nemhogy mai önmaga nem lenne, talán ugyanúgy csődbe ment volna, mint a román Aro vagy a lengyel FSO.
A Skoda mai sikerét tulajdonképpen az 1996-ban érkezett, már teljes egészében a VW irányítása alatt tervezett és fejlesztett Octavia hozta meg, erre tett rá még egy jókora lapáttal az 1999-ben debütált Fabia. Mindkét modell harmadik generációjánál tart már, az Octavia évekig vezette a hazai eladásokat is, valóban remek családi és céges autó. A nagyobb, és tavaly óta ugyancsak harmadik generációjánál tartó Superb a kormányzati autóflotta szerves részeként is említhető, de Yeti néven szabadidő-autója, Citigo elnevezéssel miniautója is van. Továbbá a kisautó Fabia és a hagyományos kompaktnál nagyobb Octavia közötti űr kitöltésére Rapid néven is kínál kétfajta ötajtóst a Skoda. A lejtőshátú Rapid méretével talán szintén már kikacsint a Golf-osztályból, a Spaceback nevű meredekhátú azonban egy klasszikus kompakt. Ma persze a szabadidő-autók a leginkább népszerűek, a Skoda hozza is új SUV-ját, melynek egyelőre koncepciómodelljét, a VisionS-t ismerhetjük.
Szerintem a 4 karikásra gondoltál 🙂
Az ötkarikás idén Rioban lesz 🙂
bizony,ez a komment mutatja Agyarországban az igen magas kultúra szintet,a magvas,értelmes hozzászólást a témához.
a második generációs Superb Elegance Kombi-ról az egyik német felhasználó irta,hogy ez „minden idők legjobb Volkswagen Passat-ja.”.Nem tudom,milyen a Passat,de az biztos,hogy hogy a konszernbe tartozó ötkarikás prémium márkánál-amiből 8 gépen volt- sok tekintetben jobb minőségű autó a 170 le-s CRTDI. Az enyémben 152 ezer kmig semmi gond,teszi a dolgát hibátlanul.Nagy,gyors,erős,kis fogyastású,kombiban szép is,a Skodánál mindíg udvariasak és nincs cirkusz a szerviz minőségével sem.
Nálunk a cégnél volt két Forman a 90-es évek közepén, én nagyon szerettem, egész jól ment, és kényelmesek voltak az ülései. Később volt több Feliciánk is. Azzal annyi volt a gond, hogy nagyon fapados volt, még szervókormány sem volt benn. Nagyon nehéz volt kormányozni, különösen parkoláskor. Aztán nagy sokára kideült, hogy nem csak a szervókormány hiánya volt a gond, hanem ezt még tetézte egy nem túl jó gumi. Jobb gumival szervó nélkül is élhető volt. Összességében én akkoriban (2000 körül) sokkal jobban szerettem, többre értékeltem, mint egyik ismerősöm akkor új Swiftjét. Szóval a Skoda szép karriert futott be az elmúlt 25 évben.
Már az első komment a szokásos ökörség, ami jól mutatja a honlap igényszintjét is. H…vagy fiam csalfarittyentő, mint szódás a lovát.
Kár, hogy a Felicia kimaradt a galériából, anno 20 évvel ezelőtt az egyik legharmonikusabb formavilágú járgány volt a kategóriájában, még ma is jó ránézni egy-egy megkímélt példányra.
„Azt ugyanakkor nem mondhatjuk 100%-os igazságtartalommal, hogy a Skoda 25 éve a Volkswagené, a német konszern ugyanis 1991-ben (konkrétan március 28-án) még csak az addig állami kézben lévő cég 31%-át vásárolta meg 620 millió német márkáért.”
Zöld kolléga majd jön hőbörögni, hogy nem, ez nem igaz, úgy felmosták a padlót a németek a Skodával, mint annak a rendje:)