220 ezerért a Japán Év Autója? Mitsubishi Galant használtteszt
Mitsubishi Galant 2000 GLSi, 1993 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Újkorában már-már felsőbbrendűnek számított a természetesen japán gyártású Mitsubishi Galant. Vajon milyen 20 évesen, 220 ezer forintért?
E heti piaci körképünkben olyan, negyedmillió forintért elérhető modelleket kerestünk, amelyek, ha egy már csaknem letűnt korból is, de valami különlegeset adnak. Legfeljebb 20 éves korig, az említett összeghatárig és legalább 100 lóerős modellre vágytunk, kaptunk is 100 ajánlatot a Használtautó.hu kínálatából, s a listából egy - sokak számára - különleges modellt próbáltunk ki. Egy olyan autót, ami mára csaknem elfeledett és egyébként már nem is gyártott, de 1987-ben, azaz megjelenésének évében Japánban az Év Autója címet is elnyerte, s akkoriban itthon is felettébb vágyott, már-már elérhetetlen és meglehetősen exkluzív autónak számított.
Prémiumautó? A kilencvenes évek elején még nemigen létezett ez a kifejezés, az viszont biztos, hogy a Mitsubishi akkor minőség és technika szempontjából is élvonalbelinek számított. A citált modell nevét végre kimondva leírva, a Galant például készült összkerékhajtással és összkerékkormányzással, 150 lóerős 16 szelepes 2,0 literes benzinmotorral is, s nyilván szubjektív, de formájával még ma is megállja a helyét. Utóbbi a tesztelt, 220 ezer forintért egyébként épp eladó ötajtósnál is megvan, motorja azonban csak egy nyolcszelepes, 109 lóerős, de szintén 2,0 literes, s nem a sportos csúcs, hanem a kényelemre kihegyezett fullos, GLSi ellátmányú, legfőbb erényként viszonylag kevés kilométerrel és leinformálható előélettel.
Kezdjük a történetével, ami érdekes, bár nem túlzottan változatos. Az 1993 januárjában - természetesen - Japánban gyártott példányt 1993 februárjában helyezték forgalomba Németországban. Sokat nem mentek vele, hiszen áprilisban, az első kötelező revíziónál még csupán 1120 kilométer volt benne (nem tévedés, a 20 évvel ezelőtti Mitsubishiket az első olajcserére még 1000 kilométerrel rendelték szervizbe). Nem sokkal később az autó bal oldalát elöl-hátul kisebb mértékben megtörték, s így került Magyarországra első és azóta is egyetlen tulajdonosához, aki annyira elégedett volt az autóval, hogy csupán most válik meg tőle. A Galant ugyanis mostanra érte el azt a kort, hogy már komolyabb törődést igényel, megbízhatóságát és tartósságát jelzi, hogy a gyári akkumulátor 15 évet bírt benne, s a középméretű Mitsubishi nem csak hosszú életű, tágas, kényelmes és meglehetősen fürge is. Ezen jellemzőiért, összerakottságáért és 20 éven keresztüli zokszó nélküli üzeméért persze rajongással is néz autójára, ahhoz azonban sem ideje, sem energiája nincs, hogy a Galantot gatyába rázza.
Pedig itt lenne az ideje. A karosszéria ugyanis formájával hiába jó ma is, részleteivel, több helyen is előbújó rozsdafoltjaival már egyértelműen mutatja, hogy lakatolásra szorulna. A kipufogó hátsó dobja kifúj, a kuplung pedig cserére szorul. Alkatrész nem drágán kapható hozzá, kuplung (komplett szett) például nem egész 30 ezer forintért, hátsó dob 13 ezerért kapható hozzá - újonnan, számlával! Az autó persze így is használható, de a motor 109 lóereje sem élvezhető ki, ugyanis komolyabb gázadásnál a tengelykapcsoló megcsúszik, sportos élményt legfeljebb az újításra, vagy talán csak javításra szoruló kipufogó hangja ad. Valaha a menetdinamika is sportos volt, katalógus szerint 10,8 mp a 100 km/órára gyorsulás, 192 km/óra a végsebesség, s tulajdonosa szerint a Galant fénykorában a 180 km/órás utazótempó Németországban kellemesen tartható volt, s óra szerint a 200 is megvolt. Idővel persze apadt a kellemesen tartható sebesség, s az sem titok, hogy ma az ajtószigetelések már jóval több szélzajt engednek be, mint mondjuk 15 évvel ezelőtt, de a cúg azért még ma sem húz. Vezetni egyébként most sem rossz, sőt, kifejezetten élmény a Galantot, és ez leginkább utasterének köszönhető. A 222 ezer kilométert (és tényleg ennyit) futott, azaz éves átlagban mindössze 11 ezer kilométert megtett példány belseje ugyanis kis túlzással újszerűnek mondható. Persze nyilván nem az, de szakadás, törés, komoly kopás sehol sincs benne, ami ilyen életkor és futás esetén komoly szó, s azt mutatja, hogy 20 évvel ezelőtt sem rossz minőséget gurítottak a japánok.
Szervóval könnyített a kormány, vajpuhán, precízen vezetett úton járó, sőt, klattyanó az 5 fokozatú váltó karja, liftezhető a sofőr ülése, elektromosan szabályozható, sőt, fűthető a külső tükörpár. Elektromosan nyithatók továbbá az ablakok, s még a tetőablak is. Ma, azaz 20 évesen is az összes kezelőszerv és berendezés hibátlanul működik. A plüssbe varrt ülések kényelmesek, még a hátsó sorban is azok. Elöl az elhelyezkedést szabályozható övmagasság is segíti, s felfedezhető számos olyan apróság, amit messze nem is várnánk egy 20 éves autótól. A műszerfal tetejére tett tárolórekeszben például gumitálca foghatja stabilan és zörgésmentesen az oda helyezett okostelefont, a rádió alatt fedeles rekesz és textilbetéttel zörgésmentesített vályú várja az apróbb cuccokat, az ülések közötti első könyöklő pedig dupla fenekű, felső részét megemelve pohártartókat, gyomrában méretes és flokkolt rekeszt ad.
Ötajtós, pláne lejtős hátú autónál ilyen életkorban plusz pont, hogy a csomagtérajtót elbírják a gyári teleszkópok. Az üreg nagy és könnyedén, osztott ülőlap- és támladöntéssel, sík padlóval bővíthető. Az üléshajtáshoz a hátsó biztonsági övek csatjai a támlákba rejthetők, nem fognak becsípődni visszahajtáskor. Hátul is tágas az utastér, sok az okos részlet. A Galant bizony 20 évesen is megnyerő autó. Alapvetően két út áll előtte, s lehet, hogy egyik a másikból következik. Némi javítgatással még néhány évig szolgálhat valakit, vagy komolyabb, főként karosszéria-restaurálással kiváló youngtimerré épülhet, s idővel remek oldtimer lehet belőle. Jó alap, hiszen utastere korrekt állapotú, előélete tiszta és dokumentált, karosszériája pedig csak kisebb mértékben sérült korábban, s most is csak közepesen viharvert. Kívánjuk neki, hogy hirdetése által olyan harmadik tulajdonost találjon, aki megbecsüli, s kellően törődik majd vele.
A cikk jo lett az auto is kulonleges.
Csak azt nem ertem hogy sokan 200e ft korul miert akarnak szalonalapotu 0kmes autot venni
ami 100ra 4alatt ugrik es 2ot eszik 100on.
En nekem ha kelene Galant ot valasztanam oszinte szeretni valo.
De Combi27 Mazdaja is 1csoda:)Az a pluss belso
Most az hogy rohad na bumm a Fokam 12eves es a hatso hosztartok,ivek rohadnak de ez anglia
Otthon a Mondeom 400nel jar igaz o kapott alvaz es uregvedelmet 18at tapossa es nem rohadt elotte se
igazsag szerint nem kellett volna neki csakhat mivel otthagytam Szuloknek….
De az en szivem a Sierrahoz fuz nem kell Cosworth ahoz mas tudas kell mint ami nekem van
eleg lene egy sima 2.0-2.3as
[i]néha kihozza a garázsból letörölgeti megjáratja aztán visszaáll, az ilyenekből lesz különlegesség, nem a napi használatban lévő tömegcikkekből. :)[/i]
a sajátom 30 éve napi használatban van, sajna garázst sem tudok neki biztosítani…
[url]http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=5919[/url]
Mi a különleges? Látszik hogy az itt kommentelők közül még távolról sem szagolták ezt a típust. Ülj bele, menj vele egy kört. Lehet, hogy a tulaj be van sz*rva a költségektől, de higyjétek el, ezen a kocsin nincs olyan tétel, amit normális összegből ne lehetne megoldani. Ha az olajcsere be volt tartva, nem üvegelték szét a gépet, hidegen, ez a motor 5-600E-t is elketyeg. A gyengének érződő motornak millió meg egy oka lehet, ebből itt valakinek sikerült felsorolni a legbrutálisabbakat. Sima lambdaszonda hiba is okozhat erőtlen motort, vagy falsot szívó vákuumrendszer. Aki tucattermékezte ezt a modellt, az gondolom most Hummerből magyaráz. 20 éves kocsira szervizkönyv? Emberek, ébresztő, szalonállapotot akartok 2 kilóért? Ebből is látszik, hogy a magyar autóhasználó többnyire hülye, mint a s*gg.
Csak úgy nem veszít az erejéből egy motor mert öreg. Az olcsóbbik hibák lehetnek erre a magyarázatra az injektorok koszolódása, vagy a légszűrő eltömődése, netán a kipufogó elkormolódása, ezek közül a légszűrő csak akkor jöhet szóba ha elmulasztották a cseréjét. A drágábbik okok lehetnek, hogy vagy elkoptak a gyűrűk, és akkor eszi az olajat is, vagy hengerfejes és akkor a vizet is gazdagon fogyasztja, vagy elégtek/elkormolódtak a szelepek-szelepülések, ami szintén hengerfej javítást kíván.
220ekm után, ami ráadásul elvileg hosszú távokon ment bele, és ez egy japán 2 literes szívó benzinmotor aminek a világból ki kéne mennie… hát nem túl biztató az mellet, hogy a szervizkönyv 17 éve nincs vezetve, ráadásul rohad mint egy körte…
Cikk itt említi a „különleges” kifejezést, ízlések és pofonok, de szerintem különlegességről itt szó sincs, inkább egy régi csúnyácska rohadó tömegcikk. Mi lenne ebben a különleges? Egy szalon állapotú Honda CRX, na az különleges! Tudok is ilyenről, a nyugdíjas úr tulajdonosa jobban szereti mint a feleségét és semmi pénzért el nem adná, néha kihozza a garázsból letörölgeti megjáratja aztán visszaáll, az ilyenekből lesz különlegesség, nem a napi használatban lévő tömegcikkekből. 🙂
Mr.bobi ! Elég könnyen itélkezel ! Lehet,hogy fizetett reklám/hirdetés az egész,és akkor mi van?
nem kötelező megvenni,senkinek sem! A sztori akár még igaz is lehet,de engem pl.különösebben nem érdekel,de attól még szivesen olvasok ilyen teszteket/cikkeket. A régi japó gépek minősége amúgy is elismert,épp ezért csodálkozok kissé,hogy a teljesítmény már lecsökkent és nem tudaj a gyári értékeket! 220ekm ma már minden kocsinál gyikfing kéne ,hogy legyen! Ez a „fénykorában” szöveg ennek fényében szarul hangzik,persze kehet,hogy a tulajnak egyszerűen nagy lába volt,és szét lett hajtva!
Kb. 7 évvel ezelőtt volt hobbiból fél évig egy 2,3L-es 100-as szivar Audim. Akkor volt 23 éves. Megkímélt gyönyörű állapotú, idős első tulajdonossal Németországban, majd a tulaj halála után gyerekei apjuk emlékeként még 6 évig garázsban őrizték. Utána került családi ismeretség alapján kevés kilométerrel Mo-ra. 23 éves volt amikor megvettem, de szemre olyan állapotúnak nézett ki, hogy 10 évet le lehetett tagadni korából.
Amikor aláraktam az emelőt, ahogyan az jött fölfelé, úgy horpadt a küszöb, az autó meg maradt egy helyben.
Na viszontlátásra, megszakítjuk a kapcsolatot.
A Mitsubishi sem éri be egyszerű kuplungcserével, abban biztos vagyok. Ott a szimmeringcsere is bejelez.
A gumi/műanyag olajban, hőben súrlódva idővel kimúlik.
Ez még csak 1 probléma a sok közül.
Tényleg eléggé elhanyagolt kívülről én sem venném meg,egy-két sárvédőívet kaphatott volna,bármennyire munkaautó.Sajnos a korai japán kocsik mind-mind ERŐSEN rohadnak…….,de ez belül figyelemre méltóan egyben van:
A váltóborítás,kormány,az ajtókönyöklők döbbenetesen jó állapotban vannak(ha eredetiek persze)a kárpit is jól tartja magát és minden kapcsoló működik,jelez.Egy ilyen korú Opelon,Vw-n,Audin már általában cafatokban lóg a váltószoknya,a könyöklők már levedlették a sokadik rétegüket is,a kormány pedig szemcsésen foszlik.
200 ezerért biztosan megkapható és tuti vétel lenne,csak azt a fránya rozsdásodás,az ne volna……
Első hazai, 20 éve azonos tulajdonostól eladó Mitsubishi Galant a képen látható állapotban, kuplung és kipufogócsere szükséges rajta. Hajlott kora ellenére még mindig kitűnő és megbízható autó. Eleinte márkaszervizben szervizeltük, ez elmúlt 17 évben, azaz a garanciaidőn túl pedig egy, a valahai vezérképviseletnél dolgozott szerelőnél, akinél az autó leinformálható. Szervizkönyv (3 éves korig vezetve), leírások megvannak az autóhoz. Utastere gyönyörű, sérülésmentes, kívülről azonban látható az idő vasfogának nyoma.
fent a hirdetés szövege .gyenge történet.ugy tudom most 10ft/kg áron veszik az autókat.na ez pont annyit ér.apropo,szerelője él még? a koronatanu?
Ez az autó nem titkoltan egy olyan emberé, aki számára elsősorban használati tárgy az autó. Vezetni tényleg nagyon jó ezt a Galantot, a belseje tényleg szép, ezért a lelkendezés. A hasonló áron kínált, kívülről akár valamivel szebb (összességében nem biztos, hogy jobb) példányoknál vélhetően utóbbiak kevésbé fényesek. Amúgy ezen széria után a kerek jött és csak kettővel később az újabb cápa.
20 éves autónál az is nagy szó, hogy átláthatók az eddigi tulajok, melyekből itt 2 volt. A szervizkönyv valóban nincs szervizelve, de szerelőnél leinformálható az autó, van szerelő, aki tudja, hogy mi történt vele eddig. 220 ezerért ennél fölösleges többet kívánni.
Nem tudom értelmezni, hogy „formailag ma is vállalható”. Sztem egyáltalán nem. Ez esetlkeg az egyel későbbi, cápa Galantra igaz. Egyébként elég fos állapotban van szegénby autó, nem sokat törődtek vele, rohad is rendesen. De ezt már megszoktam az oldaltól, hogy lelakott fosokat mutat be lelkendezve, milyen jó 😀
De a japán autó témához: van egy 1990es Civicem, 1.5 GL. Felszereltség: 4 állítható fejtámasz(igen, hátul is), állítható magasságú övek elöl, állítható kormányoszlop(csak fel-le), osztva dönthető hátsó ülések, el. tolótető, kp-i zár. Belseje tényleg újszerű, szinte nincs rajta kopás. Jobbos küszöb és hátsó ív még gyári(!), de az ív már rohad. Baloldalt már cseréltettem küszöböt és ívet, de ott valszeg törve is volt a kocsi(vannak erre utaló jelek). Baloldalt az első sárvédő is cserés lesz(rohad az alja).Motorban 200+ e km van, olajat nem eszi, úgy jár mint a doxa. Váltó hibátlanul kapcsolható, futómű 130nál is atomstabil a pályán. És nincs tele horpadásokkal és látható rohadásokkal, mert lekezelem.
érdemes körülnézni a Hahu-n vannak nagyon szép gusztusos micuk alig drágábban a fehérre még nekem is fölállt.valamikor nagy rajongója voltam a tipusnak.ezt szerintem 400-ért haza lehetne guritani és még bárhol meglehetne jelenni vele,vagy egy másik a Csonticarnál alig drágábban mint ez a rozsdatemető.
(előélete tiszta és dokumentált)azt hiszem valamiről lemaradtam.20ból3 év dokumentált.ezt az autót jó szívvel még az ellenségemnek sem ajánlanám,ha egyáltalán még autóról beszélhetünk.értem én,hogy csak 220 rugó,de ez egy igazi bontószökevény.valószinü a tetőcsomagtartó átvette az alváz szerepét.