218 ember hunyt el a magyar utakon 2024 első felében

Közel 7000 személyi sérüléssel járó baleset történt 2024 júliusáig a magyar utakon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak a közlekedési balesetek, de a halálos áldozatok száma is nőtt 2023 első feléhez képest. A legtöbb végzetes tragédia érdekes módon nem Budapesten, és nem is Pest vármegyében történt. De mi vezetett az ütközésekhez? És kik okozták ezeket?

Közzétette a rendőrség az idei év első felére vonatkozó baleseti statisztikát, amelyből kiderült, hogy januártól június végéig 6818 személyi sérüléssel járó incidens történt. A népsűrűség és a közlekedési adatok alapján nem meglepő, hogy a legtöbb eset Budapesten történt (1403), míg a második helyen Pest vármegye szerepel (808), a nem túl dicsőséges dobogó harmadik helyét pedig Szabolcs szerezte meg (407). A közel 7000 baleset 6,8 százalékos emelkedést jelent a múlt év azonos időszakához mérten, viszont ötéves távlatban valamivel kedvezőbb a statisztika, hiszen 2019-hez képest 9,1 százalékot csökkent az olyan csattanások száma, amelyekben valaki orvosi ellátásra szorult.
Hirdetés
A közúton meghalt személyek száma is 3,3 százalékot emelkedett 2023-hoz képest. Eddig összesen 218-an vesztették életüket, 7-tel többen mint a tavalyi év első felében. Az 5 éves tendencia ebben az esetben is kedvezőbb, hiszen 2019-hez mérten 11 százalékos csökkenésről számolt be az ORFK. Némi meglepetésre Bács-Kiskun útjain vesztette a legtöbb ember az életét vármegyei lebontásban - szám szerint 20 - de Budapesten is 18, míg Pestben 17-en maradtak az utakon. A rendőrség adataiból az is kiderült, hogy nagy számban fordultak elő tömegszerencsétlenségek, ugyanis 189 olyan balesetet regisztráltak, amelyek halállal végződtek.
Továbbra is az elsőbbségadás elmulasztása és a gyorshajtás miatt történik a legtöbb baleset, legalábbis az ORFK adatai szerint. A múlt év végéhez képest valamelyest nyílt az olló, hiszen előbbit a balesetek 33, míg utóbbit 28 százalékban hozták ki elsődleges okként. A kanyarodás további 16 százalékért felel, míg a gyalogos hiba és az előzés mindössze 4 százalékot fed le. A fennmaradó 15-öt nem részletezte a rendőrség.
Hirdetés
Az alkohol úgy tűnik egyre több sofőrnél kerül tiltólistára vezetés előtt, vagy csak többen riadnak vissza a következményektől. Mindenesetre közel 15 százalékkal sikerült csökkenteni az ittas balesetek számát tavalyhoz képest, de még így is 398 esetben mutatott pozitív értéket a szonda egy csattanás után. Nem meglepő módon a személyautósok hibáznak a leggyakrabban, a csattanások 66 százalékánál ezek sofőrjét hozták ki vétkesnek. Persze, autóból van a legtöbb az utakon, így nincs meglepetés ezen a téren. A kerékpárosokat 10, a tehergépkocsik vezetőjét 7, a gyalogosokat és a motorkerékpárosokat egyarán 4-4 százalékban vonták felelősségre egy incidens után. A mikromobilitási eszközökkel közlekedők (pl.: rolleresek) vagy a segédmotorkerékpárosok mindössze 3 százalékban hibáztak, az autóbuszvezetők pedig még ritkábban: a 6818 baleset csupán 1 százalékában voltak felelősek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?