Egy éven belül érkezhetnek a Toyota fizikai kapcsolat nélküli kormányművei
A
„steer-by-wire” technológia azt jelenti, hogy nincs fizikai kapcsolat a kormánykerék és a kormányzott kerekek között. Mivel maga a kormány ekkor csak jeladóként funkciónál, az úthibák ütései nem jutnak el a vezető kezéig, és számtalan paraméter változatható szabadon, pillanatok alatt. Ezeknél a kormányrendszereknél a szoftveres szabályozás szinte korlátlan lehetőséget ad a jármű és a vezető közti kapcsolat finomhangolására. Bármilyen visszatérítő erő, áttétel és kormányérzet szabadon generálható, amivel az autókat teljesen személyre lehet szabni, vagy akár a pillanatnyi sebességhez, útviszonyokhoz igazítani. Megcsúszás esetén egy ilyen kormánymű a másodperc tört része alatt, automatikusan kompenzálhatja az alul- vagy túlkormányzottságot, ami jelentősen növelheti az aktív biztonságot. További előnyei a mechanikus kapcsolat nélküli kormányzásnak, hogy csökkenti az autó tömegét, a kormánykerék bármilyen szögben és helyzetben beépíthető, ráadásul az ilyen autókban sokkal könnyebb és olcsóbb a másik oldalra beépíteni a kormányt. A mérnökök nagyobb szabadságot élveznek a motortér kialakításában is, ha nem kell a kormányoszloppal törődni, és az autók összeszerelése is felgyorsul a kevesebb mechanikus alkatrész miatt.
A Toyota kínálatában a bZ4X villanyautó kapja majd meg elsőként a rendszert, de csak feláras extraként
A mérnöki kihívások is jelentősek azonban: nem csak hiteles kormányérzést, visszajelzést kell tudni elektronikusan generálni, hanem az üzembiztosság elérése is létfontosságú, például az elektromágneses terek közelében is működőképesnek kell maradnia a rendszernek. A kiberbiztonság terén is komoly fejlesztésekre volt szükség, hogy hackerek se vehessék át az autó felett az irányítást, hiszen egy ilyen rendszerrel akár a távoli vezérlés sem kizárt. Sok mérnök szerint a
„steer-by-wire” rendszerek használata a 3-as és 4-es szintű önvezetésre képes autóknál létszükséglet lesz, mert ezekben a balesetveszély elkerülése érdekében elvárás, hogy a kormány ne forogjon automatizált vezetés közben, csak akkor, ha a vezető már visszavette az irányítást.
A brit Autocar információi szerint a Toyota 2024 végén kezdi meg az One Motion Grip névre keresztelt, fizikai kapcsolat nélküli kormányművek sorozatgyártását.
A Toyota az elmúlt időszakban több száz emberrel teszteltette a rendszert a vállalaton belülről és kívülről a vezetési élmény finomhangolásához. Kezdetben a friss elektromos modellekhez, a Toyota bZ4X-hez és a Lexus RZ-hez kínálják majd felárért ezt a rendszert, de később a kínálat többi modellje is megkaphatja. Úgy fejlesztették ugyanis ki a One Motion Gripet, hogy megfeleljen a világ legszigorúbb, fizikai kapcsolat nélküli kormányrendszerekre vonatkozó jogszabályainak; ezek korábban Európában voltak érvényben, de Kína mára felülmúlta az uniót a biztonsági előírások terén.
A Lexus modellek közül az RZ-ben mutatkozik be a teljesen elektromos kormánymű, ám itt sem lesz alapfelszereltség
Európa saját tanúsítványprogramot hozott létre az ilyen kormányrendszerek számára, megszüntetve a kormánykerék és a kerekek közötti mechanikus kapcsolat szükségességét, ami korábban törvényi előírás volt. Japánban szintén legális a mechanikus kapcsolat nélküli kormányzás, míg az Egyesült Államokban még nincs erre vonatkozó szabályozás. A „steer-by-wire” rendszerek a Toyota és a Lexus 2026 után megjelenő, következő generációs elektromos autóinak alapját adó új, moduláris architektúrának is a szerves részét képezik majd. Erre a „gigacasting” eljárással, mindössze három fődarabból álló platformra épülnek majd többek között a 2023-as Japán Mobilitási Kiállításon, Tokióban bemutatott Lexus LF-ZC, Lexus LF-ZL, Toyota FT-3e, Toyota FT-Se, Toyota Land Cruiser Se tanulmányautók szériaváltozatai is.
A Toyota és a Lexus további villanyautóit már kimondottan ehhez a technológiához fejlesztik