Leginkább szemből és hátulról új az S-Cross, olyannyira, hogy oldalán a kerékjárati ívek átrajzolása, kiegyenesítése is elég volt ahhoz, hogy új modellnek tűnjön
Suzuki S-Cross 1.4 Hybrid 48V 6AT AllGrip GLX a tesztautó "becsületes" neve. Ugyebár az SX4 S-Cross már csupán S-Cross nevű mai megfelelőjéről van szó, ami november végén debütált, majd másnap vezethettük már a drivingcamp területén (
lásd itt), s a manuális váltós, vélhetően legnagyobb példányszámban fogyó fronthajtású verziónak a tesztjét is hoztuk már (
lásd itt). De igazából ez a tesztautó is "megjelent" már, hiszen az Év Magyar Autója zsűrivel egy gyors összevetést is szerveztünk a legújabb magyar autó érkezése kapcsán (a SEAT Aronával és a Toyota Yaris Crosszal
vetettük össze), hiszen az S-Cross is indul az Év Magyar Autója díjért. Nullkilométeresen vettük át a rendszáma alapján "737-est", kipufogóját mi égettük ki először, s tapasztaltuk meg, hogy mit tud az alapáras 48 V-os lágy hibrid rendszeren túl a 600 ezer forintos automata váltót és a 740 ezer forintos összkerékhajtást is tartalmazó, GLX, azaz csúcs ellátmányú S-Cross, aminél csak egy szinttel van jobb: 250 ezer forintért jókora méretű és nyitható panorámatetővel is kérhető.
Az összkerékhajtás sokak számára elengedhetetlen, számukra a megfizethetőbb alternatívák között szerepel az S-Cross
Szinte fullos tehát ez az S-Cross, s új arcával olyan divatos, hogy szinte mindenki megfordult utána, többen jöttek az autóról kérdezősködni, az érdeklődők kivétel nélkül tetszésüket fejezték ki. És igazából nem is tudok róla rosszat mondani. Ma az S-Cross, ami a Suzuki legerősebb, legnagyobb - valóban mainstream - modellje, mindent magad, amire józanul szükségünk lehet. A 4,3 méter hosszú, 2,6 méteres tengelytávolságú, második sorában is szabályozható dőlésszögű üléstámlákat adó "kompakt SUV" nem csupán tágas, divatos is. Tagadhatatlan ugyanakkor, hogy lényegében csak egy erős újracsomagolásról van szó, hiszen a műszaki alapok alig változtak, de az új külső egyrészt eltalált, másrészt a technika is kellően friss, hiszen az SX4 S-Cross is folyamatosan kapta az újításokat az elmúlt években is, például az 1.4 Boosterjet turbómotort, majd ahhoz az alapáras lágy hibrid rendszert. A vevőknek viszont kellett az új, meredek, már-már a csúcs Acrosst idéző arc és a divatosan magasra emelt, összekötött lámpás far, na meg a kerékjárati ívek kiegyenesítésével és a körbeműanyagozással a szabadidő-autós megjelenés, ezekkel az S-Cross rögtön vágyautó lett. Bár a tavalyi évben még a Vitara vezette a Suzuki és egyben a hazai autópiac eladásait, novemberben és decemberben már tavaly is több S-Cross került útjainkra. Így egyértelmű, az új S-Cross idén komoly veszélyt jelent a Vitara évek óta rendíthetetlen piacvezető címének.
A GLX verzió beltere nem csupán tágas, kifejezetten minőségi is. A váltó mögött az összkerékhajtás tekerőkapcsolója látható
Hatalmas a hátsó lábtér, hátul is szabályozható a támlák dőlésszöge, a 2/1 osztású pad azonban hangsúlyosan két személyre formázott. A GLX első ülései határozottabb oldaltartást adnak, mint az alsóbb ellátmányok
Nem alaptalanul, a megjelenésen túl a beltér is kifejezetten gusztusos, pláne itt a GLX felszereltségnél, ahol az ülések részint valódi, részint szintetikus bőr borítást is kapnak, de oldaltartásuk is komolyabb, mint a szerényebb felszereltségeké. Ugyanakkor itt is igaz, hogy a fokozott oldaltartás miatt a GLX ülései a termetesebbek számára - főként az ülőlapoknál - keskenynek bizonyulhatnak. Kellemes tapintású, jó ergonómiájú a műszerfal, a csúcsverzió nem csak nagyobb, 9 colos, menürendszerével is komolyabb kijelzőt kap, hanem ahhoz gyári navigációt, és ami még fontosabb: vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto rendszert. A gyári navigáció parancsai a műszerblokkban is megjelennek, az is korrektül dolgozik, de a telefonról futtatott Google rendszer azért jobb. Ami még komoly plusz itt az alsóbb felszereltségekhez mérten, hogy nem csupán tolatókamerát, hanem 4 kamerás valódi 360 fokos megjelenítést kapunk, ráadásul induláskor az animáción is valódi környezetében láthatjuk autónkat.
Az új hűtőmaszkkal a meredek orr az Acrosst idézi
A GLX nagyobb kijelzőt és négy kamerás rendszert kap, egy-egy a tükörházak aljára került
A 130 lóerős, 235 Nm nyomatékú Boosterjet benzines a 10 kW-os ISG indítógenerátorral meglepő élénkséggel viszi az S-Crosst, a motor beindítása észrevétlenül gyors, nem mellesleg az automata váltós verzió is leállítja már lassú guruláskor is a benzinest, majd ha kell, gyorsan és élénken indul újra a benzines. Dicséretre méltó, hogy a hagyományos bolygóműves automata is meglepően jó motorféket ad, nincs nagyon szükség arra, hogy a kormánykerék mögötti fülekkel belenyúljunk, ezt amúgy a hagyományos D és a manuális váltásokra összpontosító, automata kapcsolást csak végső esetben adó M programban is megtehetjük. Hangolható az összkerékhajtás is: a normál automata mellett Snow (havas út) és Sport állása van a rendszernek, utóbbi esetén száraz úton is több nyomaték megy hátra, hogy a kanyarokat jobban kiélvezhessük. 60 km/órás tempóig a Lock gomb megnyomásával kérhető az állandó hátsó hajtás, de maga a rendszer természetesen a kommersz, elektromos vezérlésű lamellás kuplunggal dolgozik. Amúgy hibátlanul, az alap automata állásban is nagyon gyorsan megy a nyomaték hátra, s télvíz idején, lefagyott emelkedőn, vagy felázott földúton egyaránt jól jön a rendszer. Egy dologra érdemes figyelni: kanyarban és lejtőn ugyanúgy fogunk csúszni az összkerekessel is, mint a fronthajtásúval!
Bár hátul még szerepel az SX4 felirat, a Suzuki már konzekvensen S-Cross néven szerepelteti a nagyobbik esztergomi modellt, a hajtáslánc garanciája 3+7 év/200 000 km
A GLX verziót kívülről kéttónusú alufelnije azonosítja leginkább, belülről részint bőr ülései és nagyobb középső kijelzője. Ez a verzió már egy kis kényeztetést, némi luxust is ad, de továbbra is egy Suzuki, senki nem néz rá rosszallóan vagy irigykedve. Pedig abszolút lehet irigyelni azt, aki ma ilyen autót használhat, nem csak a GLX verziót, akár az alsóbb GL+-t, hiszen már abban is van holttérfigyelő is az alapáras távolságtartós tempomaton túl, utóbbi itt, azaz automata váltóval araszolófunkciós, a sávtartós pedig ugyanúgy alapáras, ahogyan a jó fényerejű LED fényszóró is (már az alap GL esetén is). Bár az automata váltó 600 ezer forintos és az összkerékhajtás 740 ezer forintos felára nem szerény, az S-Cross még ezekkel is nagyon reálisan árazott, konkurenseihez mérten olcsó.
Havas földúton és közúton is ügyesen mozog, a 17,5 centis hasmagassággal komoly terepképességekre persze ne számítsunk, de amire a vevőknek kell, arra bőven jó az S-Cross
Aki ma kompakt crossovert, SUV-t keres, annak az S-Cross nagyon jó ajánlat. Korrekt helykínálatú és anyagminőségű a beltér, jó a motor és a váltó, valamint az összkerékhajtás is. Igaz, a fronthajtású és kézi váltós verziónál bő 100 kilogrammal nagyobb saját tömegű tesztautó rugózása egy hajszálnyit keményebbnek érződött, de még mindig nem volt bántó. Fogyasztás terén a vadonatúj autó télvíz idején is 6,9 literes tesztátlaggal zárt, ami néhány decivel jelentősebb csak a WLTP vegyes értéknél és abszolút értékben is jónak mondható. Aki viszont sokallja, a Suzuki saját full hibrid (1,5-ös szívó benzinesen és robotizált automata váltón alapuló) hajtásláncával is megkaphatja majd (vélhetően a második félévtől), azzal még egy kicsit takarékosabbnak várható. Aki viszont most áll a vásárlás előtt és tetszik is neki, az ezzel sem fog rossz boltot csinálni. Aki pedig még nem nézte ki magának, az tegyen vele egy próbát, mert ez a Suzuki már nagyon nem az ős Swift világa.
A technika és az ár/érték arány eddig is oké volt, már a dizájn is abszolút a helyén van
Értékelés
Pozitív
Élénk motor, ügyes váltó, tágas, igényes beltér, gyorsan kapcsoló összkerékhajtás, ellátmány, ár/érték arány
Negatív
A már alapáras 17 colos kerekekkel itt egy hajszálnyit kemény rugózás
Árak
Tesztmodell alapára
8 680 000 Ft (2022.01.10.)
Tesztautó ára
8 750 000 Ft (2022.01.10.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1373 cm3
Teljesítmény:
95 kW (129 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3-6,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
crossover
Belső szélesség elöl:
1475 mm
Belső szélesség hátul:
1435 mm
Belmagasság elöl:
930-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
270 mm
Ülőlap hossza elöl:
495 mm
Ülőlap hossza hátul:
505 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1310 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
425-940 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1630 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1373 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Teljesítmény:
95 kW (129 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3-6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,9 l/100km
Nos igen, ez idén szerintem verni fogja a Vitarát, függetlenül attól, hogy idén a V is megújul.