A Conti az e-autózásban látja a jövőt
A Continental előrejelzése alapján 2020-ra mintegy 2,8 millió elektromos üzemű autó rója majd a világ útjait, ami körülbelül 3%-os piaci részesedést jelenthet a villanyautók számára. A várakozások szerint egyre fontosabbá váló szegmensben vezető szerepre tör a német vállalat.
Az üzemanyagárak emelkedése miatt évről évre egyre több autós figyelme fordul az elektromos közlekedés felé Európában, annak ellenére, hogy a villanyautók lényegesen drágábbak hagyományos meghajtású társaiknál. Nagy-Britanniában például a múlt évben jelentősen nőttek az üzemanyagárak, ezzel párhuzamosan pedig közel nyolcszorosára emelkedtek a tisztán elektromos autók eladásai - tavaly összesen 1082 ilyen gépkocsit értékesítettek. Az elektromos autók ugyan globális szinten még alig 1%-át teszik ki az autópiaci forgalomnak, azonban e tekintetben látványos növekedés várható az elkövetkező évek során. Magyarországon egyelőre csupán
néhány darab elektromos autó van üzemben, ugyanakkor több nagy márka is jelezte, hogy a közeljövőben a magyar vásárlók számára is elérhetővé teszi az elektromos típusokat, melyek iránt világszerte
folyamatosan nő az érdeklődés.
A képen látható Kangoo Z.E. hajtásáról a Continental gondoskodik
A Renault által Frankfurtban bemutatott
Kangoo Z.E. és
Fluence Z.E. elektromos meghajtású autókba az
itthon több mint 6200 főt foglalkoztató Continental által gyártott motor, elektronika és járművezérlés kerül. A világ egyik vezető autóipari beszállítója külön az elektromos motorok gyártására dedikált üzemében teljes hajtásláncok és akkumulátorok is készülnek. A Renault számára gyártott erőforrások akár
70 kW-os teljesítményre is képesek 226 Nm forgatónyomatékkal. A motor 77 kg-os tömegét tekintve könnyebb hagyományos társainál, amelyek tömege átlagosan 80 (hagyományos 1,2 literes motor váltószerkezet nélkül) és 150 kg (hagyományos 2 literes motor) között mozog. Az elektromotort egyfokozatú váltóval és differenciálművel, valamint a Continental által gyártott elektronika-vezérléssel házasították össze. A motorokat gifhorni gyáregységében állítják össze, amely éves szinten 60 ezres kapacitásra képes. A vállalatcsoport több mint 12 millió eurós fejlesztéssel hozta létre az elektromos hajtásláncok gyártását és összeszerelését végző egységét, ami egyértelmű bizonyítéka annak, hogy valódi potenciált lát az e-autózás terén világszerte.
Külsőleg gerjesztett, állandó mágneses szinkron- vagy indukciós motor, váltó, differenciálmű, vezérlés, rögzítőfék és nyilván speciális abroncs - minden van
Az elektromos motor, a váltórendszer, a differenciálmű és a rögzítőfék egy rendszerben került kialakításra, ami helyet takarít meg a Renault hajtásláncában. A vezetőegység tekintetében a Continental egy külsőleg gerjesztett szinkronmotort fejlesztett ki. A hagyományos mágneses elektromos motorokkal szemben ez a technológia magasabb szintű hatékonyságot biztosít a jármű teljes üzemeltetése során, és növeli a biztonságot az elektromos vezetőrendszerben. További előnye, hogy nem tartalmaz ritka fémeket és mágneses alkatrészeket. A motorvezérlés terén is kompakt megoldások jelennek meg: a hagyományos üzemű motorvezérlő rendszerek egyszerűsítésével az elektromos meghajtású járművek számára olyan rendszert készítettek, amely az energiaáramlásért és az elektromos motor teljesítményéért felel. Működésének alapja, hogy tárolja a vezető utasításait, és ezeket nyomatékutasításként továbbítja az elektromotornak.
Az elektromotorok gyártásának megkezdésével a Continental az elektromos meghajtás minden összetevőjével rendelkezik, a külsőleg gerjesztett szinkronmotorok mellett pedig egyéb meghajtásokat is kínál: ilyenek például az állandó mágneses szinkronmotorok (PMSM) vagy az indukciós motorok (IM), amelyek a költségtudatos alkalmazást célozzák. Ezen hajtásláncokhoz optimalizáltan elérhető a Conti.eContact típusú abroncs. Kifejlesztésekor elsődleges cél volt egy olyan rendkívül alacsony gördülési ellenállású abroncs megalkotása, amellyel az elektromos autók működéséhez szükséges energia mennyisége mérsékelhető. Ennek egyik módja az átmérő jelentős növelése. Az így keletkező kisebb energiaszükséglet lényegesen meghosszabbíthatja az elektromos autókkal megtehető távolságot, és csökkentheti az akkumulátorok feltöltési igényét. Ugyanakkor a speciálisan elektromos autózáshoz kifejlesztett gumiknak a hagyományos típusoktól megszokott precíz kormányozhatóság mellett a száraz és vizes úton történő biztonságos fékezés tulajdonságaival is rendelkezniük kell.
Na mit mondtam! Gőzerővel fejlesztik az elektromos hajtásláncokat világszerte. Ez az autózás jövője! Tessék végre sokkal komolyabban venni!