Nem valami vad a Leon FR kinézete, de talán ennek is köszönhető, hogy mára sem fáradt el a Walter de'Silva-féle forma. Messziről tökéletesen fest ez az 5 éves példány
A hátsó kilincs alfásan rejtett, fölösleges, gagyi tetőszpojlerrel sem hivalkodik
A SEAT mára a Volkswagen-konszern mostohagyereke lett, Leonból is például sokkal kevesebbet adtak el, mint Golfból vagy Skoda Octaviából. A spanyol kompakt második generációja 2005-ben debütált, tesztautónk pedig 2006 nyári, izgalmas T FSI FR kivitelben, ergó azt igyekeztünk kideríteni, mit tud most egy erős ferdehátú - SEAT-jelvénnyel az orrán.
Elsőre az tűnik fel, milyen vagányan fest még jelenleg is ez az ötajtósságát trükkös hátsó kilinccsel leplező sportmodell. Szerény ültetés, 18 colos könnyűfém kerék, méhsejt-mintázatú légbeömlő, ezüstös tükörház, dupla kipufogó, egy-egy ígéretes T FSI, illetve FR felirat - ez a Leon gyárilag a diszkrét sportolók képviselője. Készült a típusból harsányabb megjelenésű, izmosabb és összkerékhajtású verzió is, de nem mindenki akar hivalkodni a tudásával, nem is feltétlen muszáj.
A 225/40 R18-as nyári Continental kerekek bemelegedve kiváló tapadást nyújthattak, míg el nem koptak. A papucsok nem csak ezért, oldalfal-sérüléseik miatt is cserére érettek, és egy új garnitúra bizony nem két fillér
Az eddig három tulajdonos alatt szolgált kocsit közelebbről vizslatva padkázott felnik, igen kopott, bal hátul ráadásul oldalfalában "kiharapott" abroncsok, illetve parkolási karcok árnyalják a képet. A jobbos ködlámpa megrepedt. Utastere viszont gondosan megkímélt, s a 68 ezer kilométer alatti futásteljesítménynek megfelelő. Szépséghibát, apró kopást csak a vezetőoldali ablakemelőknél, s a bumszli váltógombon találni, a kormány bőrözése, a kárpitok és a pedálok sem állnak vesztésre az idővel szemben.
Szokás szidni, kritizálni a Leon műszerfalát, és meg kell hagyni, a kopár műanyag meg is érdemli. De kit érdekel ez 7,3 másodperces 0-100km/óra gyorsulásnál?
A márkahűen kopár utastérben FR-logók hirdetik a különlegességet, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy elöl kitűnő, deréktámaszos, kagylósított ülések vannak, a helykínálat pedig hátul is megfelelő. A formázott volán négy irányban, széles tartományban állítható, vezetői pozícióból kis túlzással bármilyen testalkatú sofőr is közel ideálisat lőhet be magának. A középkonzol ugyanakkor magasabbaknak nyomhatja a térdét. A csomagtartó átlagos méretű, 341 literes, pereme kissé magas, bővíthetősége az osztottan dönthető hátsó üléstámlákkal jó, csupán a sík padlóról kell lemondanunk.
Elöl-hátul tágas, kényelmes a Leon sivár, de jól összeszerelt, 5 év és 67 ezer kilométer után is kopásmentes utastere
A belteret a fantáziátlan kialakítás és az olcsónak tetsző, kemény műanyagok okán joggal érheti kritika, de a kidolgozási minőség – a próbált autóban legalábbis – meggyőző. A kétliteres turbómotor 200 lóereje és 280 Nm-e több mint elég, pláne, hogy nyomatékmaximumát 1800-tól egészen 5000-es fordulatig nyújtja. Határozottan, lineárisan húz, élmény vele gyorsítani. A 100-as sprintet tisztes 7,3 mp alatt tudja le, a végsebesség 229 km/h – ezeknél csak az jobb, hogy a T FSI blokk a Leont is kiemelkedően rugalmassá és fölényessé varázsolja akár autópályán is. A menetzaj 100-110 km/órás sebességig mai "füllel" sem zavaró mértékű.
Erős dízelmotorral is kapható a Leon FR, de a kétliteres benzines az igazi. Nyomatékos, rugalmas, nem elborulva fogyasztása is elfogadható. A hatfokozatú váltó viszont legfeljebb közepes, ráadásul a kopásra hajlamos váltógomb bumszli, nem simul a tenyérbe. Ahogy a VW-konszern legtöbb autójában, ebben is kopnak az ablakemelő környéki műanyagok
A turbós 200 lóerőnél is csábítóbb a feszes, csöppet süllyesztett sportfutómű adta kanyarstabilitás a pontos kormányzással egyetemben: minőségi útburkolaton meglepő tempóval fordul és tapad a szériában ESP-t is adó Leon FR. Keménysége városban vállalható kompromisszum, nem egy modernebb, kisebb teljesítményű és tudású autónak silányabb a rugózási komfortja a hatalmas, peres gumik és a túl merev rugózás miatt.
Egyenesfutása, úttartása is remek, de leginkább kanyarodni szeret a feszes futóművel szerelt "latin Golf". Irányíthatósága példás, lassú tempónál viszont meglepően nagy a kormány szervorásegítése. A Brembo-fékek harapósak
A sportos Leon kombinált fogyasztása a jóindulattal is legfeljebb közepes, 6 fokozatú manuális váltóval papíron 8,2 l/100 km, a valóságban 10 liter körüli. Elmegy a 95-össel is, de nem árt bele magasabb oktánszámú benzint tankolni. Típushibaként kisebb elektronikai problémák fordulhatnak elő, tesztautónknál a hibakor bizonyára nem volt üdvözítő, leendő vásárlójának viszont kellemes tény, hogy vezérműszíját, feszítőgörgőit a szintén újra váltott, valaha búgó vízpumpa miatt már cserélték.
Csomagtartója átlagos méretű, padlója bővítve lépcsős marad, a nyílás pereme kissé magas. Az FR-ülés kényelmes, illetve sodrós fordulókban jól tartja a testet
Ezért, az itthon forgalomba helyezett, sérülésmentes, vezetett könyve szerint idén márciusban, 60 ezer kilométernél még szervizelt, s a tapasztaltak alapján igen jó karban lévő példányért 2 990 000 forintot kérnek, ami nem kevés, de árát a tudás, az élményfaktor, sőt a gazdag felszereltség is indokolja - ellátmánya egyebek mellett kétzónás automata klímát, ülésfűtést, tempomatot és xenon fényszórót sorol. Az 5 éves korra 68 ezres futásteljesítmény ebben a hot hatch kategóriában átlagos. Mivel a 6 légzsákos, a Euro NCAP-törésteszten 2005-ben 4 csillagot elérő Leont illető
Használói Vélemények összértékelése is 4-es, a szériáról gond nélkül kijelenthető, hogy "jó".
Az FR-szintet jelző ezüstös tükörházon és a sárvédőn is parkolási karcok láthatók, a felniken nem csak az abroncsok nem hibátlanok, járdázások is felfedezhetők
Újonnan egy Leon 2.0 T FSI FR 6,8 millió forintba került, riválisai és motortársai közül a Škoda Octavia RS-nek ugyanennyi, a Volkswagen Golf GTI-nek bezzeg már 8 millió forint volt az ára. A
Használtautó.hu oldalon most 2,85 milliótól találni legalább 200 lóerős Leonokat, míg az Octaviák zöme 3,2, a Golf V GTI-k többsége 3,5 millió feletti árat tart. Azt is figyelembe véve, hogy a szintén 200 lovas Opel Astra Turbók, vagy a már egyaránt 225 lóerős Renault Megane RS-ek és a Ford Focus ST-k sem olcsóbbak, sőt utóbbiak inkább drágábbak, a Seat sportkompaktja értékarányos választást jelenthet a dinamikus közlekedést preferálók szűkös táborának.
[i]„Sajna bizony így néz ki!”[/i]
Nekem vw van ugyanilyen ablakemelő gombokkal (6 éves, kicsivel 100e Km fölött) és nincs semmi kopás a gombokon. Úgy gondolom, hogy normál használat mellett nem is szabadna ennyi idő alatt lekopniuk. Legfeljebb ha körömmel kapirgálják.
Egyébként szépek a leonok szerintem is.
Sajna bizony így néz ki!
Testvérem feleségének egy 2.0 PDTDI FR Leonja van:
Nincs még benne 70 ezer, de már itt-ott kopik a beltér!
Viszont gyakorlatilag csak ennyi az összes hiba amit eddig produkált.
Kellemes vezetni, nem fogyaszt sokat és szerintem jól is néz ki!!!
Nekem kéne!
Számomra teljesen hihetetlen, hogy ebben 68e Km van csak. Igaz a képekről nehéz ítélni, és az is igaz, hogy az ablakemelők kopása vw betegség, de azért 70e km-nél nem így kéne kinézniük.