200 lóerő 3 millióért: SEAT Leon FR használtteszt

Seat Leon 2.0 T FSI FR, 2006 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem olyan népszerű, mint a Golf GTI, de nyomatékos turbómotorjával, remek futóművével és tágas kasztnijával a Leon FR is jó lehet a sportosan vezetőknek.

A SEAT mára a Volkswagen-konszern mostohagyereke lett, Leonból is például sokkal kevesebbet adtak el, mint Golfból vagy Skoda Octaviából. A spanyol kompakt második generációja 2005-ben debütált, tesztautónk pedig 2006 nyári, izgalmas T FSI FR kivitelben, ergó azt igyekeztünk kideríteni, mit tud most egy erős ferdehátú - SEAT-jelvénnyel az orrán. Elsőre az tűnik fel, milyen vagányan fest még jelenleg is ez az ötajtósságát trükkös hátsó kilinccsel leplező sportmodell. Szerény ültetés, 18 colos könnyűfém kerék, méhsejt-mintázatú légbeömlő, ezüstös tükörház, dupla kipufogó, egy-egy ígéretes T FSI, illetve FR felirat - ez a Leon gyárilag a diszkrét sportolók képviselője. Készült a típusból harsányabb megjelenésű, izmosabb és összkerékhajtású verzió is, de nem mindenki akar hivalkodni a tudásával, nem is feltétlen muszáj.

Az eddig három tulajdonos alatt szolgált kocsit közelebbről vizslatva padkázott felnik, igen kopott, bal hátul ráadásul oldalfalában "kiharapott" abroncsok, illetve parkolási karcok árnyalják a képet. A jobbos ködlámpa megrepedt. Utastere viszont gondosan megkímélt, s a 68 ezer kilométer alatti futásteljesítménynek megfelelő. Szépséghibát, apró kopást csak a vezetőoldali ablakemelőknél, s a bumszli váltógombon találni, a kormány bőrözése, a kárpitok és a pedálok sem állnak vesztésre az idővel szemben.

A márkahűen kopár utastérben FR-logók hirdetik a különlegességet, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy elöl kitűnő, deréktámaszos, kagylósított ülések vannak, a helykínálat pedig hátul is megfelelő. A formázott volán négy irányban, széles tartományban állítható, vezetői pozícióból kis túlzással bármilyen testalkatú sofőr is közel ideálisat lőhet be magának. A középkonzol ugyanakkor magasabbaknak nyomhatja a térdét. A csomagtartó átlagos méretű, 341 literes, pereme kissé magas, bővíthetősége az osztottan dönthető hátsó üléstámlákkal jó, csupán a sík padlóról kell lemondanunk.
A belteret a fantáziátlan kialakítás és az olcsónak tetsző, kemény műanyagok okán joggal érheti kritika, de a kidolgozási minőség – a próbált autóban legalábbis – meggyőző. A kétliteres turbómotor 200 lóereje és 280 Nm-e több mint elég, pláne, hogy nyomatékmaximumát 1800-tól egészen 5000-es fordulatig nyújtja. Határozottan, lineárisan húz, élmény vele gyorsítani. A 100-as sprintet tisztes 7,3 mp alatt tudja le, a végsebesség 229 km/h – ezeknél csak az jobb, hogy a T FSI blokk a Leont is kiemelkedően rugalmassá és fölényessé varázsolja akár autópályán is. A menetzaj 100-110 km/órás sebességig mai "füllel" sem zavaró mértékű. A turbós 200 lóerőnél is csábítóbb a feszes, csöppet süllyesztett sportfutómű adta kanyarstabilitás a pontos kormányzással egyetemben: minőségi útburkolaton meglepő tempóval fordul és tapad a szériában ESP-t is adó Leon FR. Keménysége városban vállalható kompromisszum, nem egy modernebb, kisebb teljesítményű és tudású autónak silányabb a rugózási komfortja a hatalmas, peres gumik és a túl merev rugózás miatt. A sportos Leon kombinált fogyasztása a jóindulattal is legfeljebb közepes, 6 fokozatú manuális váltóval papíron 8,2 l/100 km, a valóságban 10 liter körüli. Elmegy a 95-össel is, de nem árt bele magasabb oktánszámú benzint tankolni. Típushibaként kisebb elektronikai problémák fordulhatnak elő, tesztautónknál a hibakor bizonyára nem volt üdvözítő, leendő vásárlójának viszont kellemes tény, hogy vezérműszíját, feszítőgörgőit a szintén újra váltott, valaha búgó vízpumpa miatt már cserélték.
Ezért, az itthon forgalomba helyezett, sérülésmentes, vezetett könyve szerint idén márciusban, 60 ezer kilométernél még szervizelt, s a tapasztaltak alapján igen jó karban lévő példányért 2 990 000 forintot kérnek, ami nem kevés, de árát a tudás, az élményfaktor, sőt a gazdag felszereltség is indokolja - ellátmánya egyebek mellett kétzónás automata klímát, ülésfűtést, tempomatot és xenon fényszórót sorol. Az 5 éves korra 68 ezres futásteljesítmény ebben a hot hatch kategóriában átlagos. Mivel a 6 légzsákos, a Euro NCAP-törésteszten 2005-ben 4 csillagot elérő Leont illető Használói Vélemények összértékelése is 4-es, a szériáról gond nélkül kijelenthető, hogy "jó".
Hirdetés

Újonnan egy Leon 2.0 T FSI FR 6,8 millió forintba került, riválisai és motortársai közül a Škoda Octavia RS-nek ugyanennyi, a Volkswagen Golf GTI-nek bezzeg már 8 millió forint volt az ára. A Használtautó.hu oldalon most 2,85 milliótól találni legalább 200 lóerős Leonokat, míg az Octaviák zöme 3,2, a Golf V GTI-k többsége 3,5 millió feletti árat tart. Azt is figyelembe véve, hogy a szintén 200 lovas Opel Astra Turbók, vagy a már egyaránt 225 lóerős Renault Megane RS-ek és a Ford Focus ST-k sem olcsóbbak, sőt utóbbiak inkább drágábbak, a Seat sportkompaktja értékarányos választást jelenthet a dinamikus közlekedést preferálók szűkös táborának.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

3 thoughts on “200 lóerő 3 millióért: SEAT Leon FR használtteszt

  • 2017.10.31. at 07:23
    Permalink

    [i]„Sajna bizony így néz ki!”[/i]

    Nekem vw van ugyanilyen ablakemelő gombokkal (6 éves, kicsivel 100e Km fölött) és nincs semmi kopás a gombokon. Úgy gondolom, hogy normál használat mellett nem is szabadna ennyi idő alatt lekopniuk. Legfeljebb ha körömmel kapirgálják.

    Egyébként szépek a leonok szerintem is.

  • 2017.10.31. at 07:23
    Permalink

    Sajna bizony így néz ki!
    Testvérem feleségének egy 2.0 PDTDI FR Leonja van:
    Nincs még benne 70 ezer, de már itt-ott kopik a beltér!
    Viszont gyakorlatilag csak ennyi az összes hiba amit eddig produkált.
    Kellemes vezetni, nem fogyaszt sokat és szerintem jól is néz ki!!!
    Nekem kéne!

  • 2017.10.31. at 07:23
    Permalink

    Számomra teljesen hihetetlen, hogy ebben 68e Km van csak. Igaz a képekről nehéz ítélni, és az is igaz, hogy az ablakemelők kopása vw betegség, de azért 70e km-nél nem így kéne kinézniük.

Vélemény, hozzászólás?