15-20 méterről még nem is olyan rossz az összkép, közelebb kell menned, hogy elijesszen
A bal első lámpa nem hazai szabvány: fordítva világít, a szembejövőket vakítva
Az okos más kárán tanul, szokták mondani. Akár ennek a mondásnak az iskolapéldája is lehetne az a néhány fiatal srác, akik megvették a képeken látható, közel életveszélyes, de magyar papíros, használható Mercedest, mindössze 200 ezer forintért. Csak éppen itt kárról szó sincs, a fiúk ugyanis jól döntöttek, hogy ezt a konkrét gépet választották. Te viszont még véletlenül se légy ilyen vakmerő, kivéve persze, ha neked is arra kell az autó, amire nekik.
4,5 méteres hossza ellenére arányos szedán sziluettet kapunk, 2,67 méteres tengelytávja a mai kompaktokat közelíti
Nem csak 1,42 méteres magasságával, de 1,72 méteres szélességével is bőven alulmúlja az új Dacia Sanderót, mégis tágasabbnak érződik
De még mielőtt belemerülünk a sztorizásba, nézzük meg közelebbről, hogy pontosan mi is ez a rozsdakupac. Mert mára másnak már aligha lehet nevezni ezt a konkrét W202-es C-osztályt. Pedig annak idején gyönyörű és tekintélyt parancsló volt az 1994 és 2000 közt gyártott csillagos, jóval tágasabb és kényelmesebb, mint az E36 vagy a B5-ös A4, ám lényegesen régimódibb és visszafogottabb náluk.
A Mercedes egy generációval később ült fel a német prémiummárkák reformvonatára, ami talán ezen a konkrét típuson látszik a leginkább.
Amíg az Audinál ugyanebben a szegmensben a feszes, mégis kényelmes futóműre és a lehető legjobb légellenállásra összpontosítottak, a BMW-nél pedig a sportosabb kormányzás és a vezetés élménye került előtérbe, addig a Mercedes még ezt a kis szedánt is olyanra csinálta, ahogy az a prémiumautók ezeréves nagykönyvben meg van írva.
Hátulról is szép a forma, kár, hogy innen is látszanak a problémák
A legkomolyabb baja ennek a C-osztálynak biztosan a rozsda, csak ott nem lehet átszúrni a küszöböket, a sárvédőíveket és az ajtók alját, ahol már lyukasak
A lehetőségekhez mérten tágas kellett, hogy legyen, mindemellett zárja ki a külvilágot, valamint adja azt az érzést, mintha egy felhőn lebegnénk a kora reggeli forgalomban. Ennek persze az a hátránya, hogy a végeredmény a gyárilag 1400 kiló alatti össztömege ellenére is egy nagy hajóként viselkedik, ám tagadhatatlan a kényelmi fölénye a vetélytársakhoz képest. Hátul is bőségesen elférni benne, amögött pedig egy a konkurensekénél alig kisebb, 430 literes csomagtartó kapott helyet. Az ülések kellően jól tartanak, de azért kicsit
"belesüppedősek" is, az anyagok puhák és mégis tartósak, még a műszerfalon négyzetméterszám tetten érhető, fényes, fahatású műanyag sem zavaró, annyira igényes az összkép.
Bent egy régimódi, de elegáns műszerfal várt, meglepően korrekt, bár közel sem hibátlan állapotban
A "faberakásos" középkonzolon utólagos rádió és manuális klíma foglal helyet, lejjebb az automataváltó karja található
Akarom mondani, igényes lenne, ha nem egy 200 ezer forintért vásárolt bontószökevényről írnék épp, bár a szakadt kormánytól és az egy-két törött műanyag alkatrésztől eltekintve leginkább a mindent vastagon fedő kosz teszi igénytelenné az amúgy visszafogott, a maga korában is régimódian elegáns belteret. Az autó külleme után egyenesen felüdülés volt a beltér, ráadásul ezt követte csak az igazi élmény: útra kelni vele.
A bajuszkapcsolók funkciója eltér a szokványos autókétól, ez manapság még inkább a márka sajátosságává vált
Ma már megszokott ez a fajta kulcs a Mercedes modellekben, már persze ha egyáltalán szükségük van még ilyen régimódi kütyükre
Amikor ugyanis elfordítottam a mai napig megszokott formájú Mercedes indítókulcsot és felmordult álmából a 2,4 literes V6-os, akkor azonnal megértettem, miért ezt a roncsot vették meg az ismerőseim. Előtte fogalmam sem volt ugyanis, hogy ez egy nagyobb motoros példány, erről a külleme sem árulkodott. Lényegében azt sem tudtam, hogy benzines, avagy dízel a tesztalany, csak az izzításlámpa hiányából következtettem az előbbire a duruzsolás előtt. A 18 szelepes, 5900-as fordulatnál 168 lóerőt leadó erőforráshoz egy négysebességes, komótosan kapcsoló, de a motort bátran forgató automataváltót társítottak a német mérnökök. Mindez természetesen a hátsó kerekekkel tekeri fel az aszfaltot, és a mai napig olyan hangélménnyel párosul, amelyet a downsizing-korszak három- legfeljebb négyhengeresei sohasem fognak tudni visszaadni.
A motorháztető alatt egy 2,4 literes, méghozzá V6-os benzinmotor lapul
Csak aztán kiszálltunk fotózni, és összetört az álom: mosáskor a ragasztószalag is jött a kosszal, ami egy-két véletlenszerűen kiválasztott rozsdafoltot volt hivatott elfedni, de persze ott is rohadt az autó, ahol nem próbálták leplezni az előző tulajdonosai. A küllem tényleg siralmas: hólyagot találni hólyag hátán, ezerszámra tarkítják kisebb karcok és kavicsfelverődések, de azért nagyobb horpadásból és horzsolásból is akad minden elemen. Ahogy az a ragasztóval orvosolt lyukakból is egyértelmű lehetett, kókányolástól sem mentes már a kaszni, több helyen is
"rájavítottak" hasonló, de nem azonos színű spray-vel, itt-ott pedig gittel próbálták pótolni a vörös porrá enyészett fémet.
Közel sem egy mai C-osztály helykínálata, de elöl és hátul is korrekt fej- és lábtérrel szolgál
400 liter feletti csomagtartója is rendben van, sajnos ebben a konkrét autóban nem kombinálható
Műszaki szempontból sem hibátlan a verda: bár nem érezni a kezelhetőségén, de a futóművére is ráférne néhány alkatrézcsere. Ezt persze lehet, hogy csak a többi, látványosabb hiba miatt nem vettem észre, jelentősen fogy belőle például a kormányszervo folyadéka, össze-vissza villog a fékkopás-jelző, nem kapcsol be a hűtőventilátor, és nem működik - vagy nincs is benne, nem tudjuk - a termosztát. Nem nyílik továbbá a bal hátsó ajtó és nem hűt a klíma sem, a balos lámpát pedig egy angol,
"fordítva világító" egységgel helyettesítette valaki - vagy a látványosan más színű első lökhárítóval egyszerre, vagy sem, senki sem tudja.
Menet közben az igazi, akár óvatosan, akár a hátulját megindítva próbálkozol vele
Itt térnék vissza a teszt elején tett kijelentésre: ez az autó - bármennyire is élmény vezetni - nem alkalmas közúti közlekedésre, és nem is éri meg napi használat céljából, szervizben, szakemberrel megcsináltatni, főleg nem a mai óradíjak mellett.
Éppen ezért tökéletes vétel a srácoknak, akik összedobták rá a már említett 200 ezer forintot.
Ők ugyanis azért vették, mert saját kézzel szeretnék feltámasztani, hobbiból. Maguk fogják megpróbálni a csavarozható elemek cseréjét, az autó lakatolását, szervizelését és javításait, majd ha minden megvan, és üzembiztos a Merci, akkor szintén saját kézzel folytatnák a mókát az autó átépítésével. Ha minden jól megy, a lomha automata helyére kézi váltó kerül majd, a difi sem marad gyári, és hasonlók. Őrült vállalkozás, de én szurkolok nekik, hiszen
magam is jártam már hasonló cipőben, egy autót feltámasztani rengeteg munka, de ugyanannyi örömöt is adhat.
Az autó tisztításakor konkrétan lemostam némi "lakatolást" róla, az arcom elárulja a meglepődésem mértékét
Mégsem olyan meglepő, hogy lejött a javítás: helyenként ragasztószalaggal fedték el a hibáit korábban
Tudósaink jelenleg is kutatják a képeken látható, átlátszó acél eredetét, persze az is lehet, hogy csak simán elszublimált az évek alatt
Ha te inkább napi használatra vágnál bele egy ilyen Mercedes vásárlásába, akkor annál azért mélyebbre kell nyúlnod a zsebedbe, mint amennyire a srácok tették. A C-Klasse adott generációjából összesen 43 találatot dob fel a Használtautó.hu adatbázisa, ám jelenleg még a legolcsóbb magyar papíros darab - egy 1,8 literes benzinessel szerelt, hasonlóan porladó példány - is többe kerül, mint amennyiért ezt az autót vették. A jelenlegi kínálatban félmillió alatt nem igazán éri meg keresgélni, ám még afelett is akadnak durván hólyagos példányok.
Aki ilyen korú Mercedest keres, annak a rozsda a legnagyobb ellensége, és nem, ez közel sem csak esztétikai hiba.
Bármennyire is jól megy és feszesen fogja az utat egy porladó autó, a lakatolás és festés biztosan többe fog kerülni, mintha kifizetnéd a 700-800 ezret egy tényleg leműszakiztatható darabért. A kínálat teteje valahol egymillió forint környékére tehető, azon felül már csak a különleges, illetve a gyűjteménybe szánt, veteránvizsgára készülő W202-eseket hirdetik.
Az autó alja szerencsére közel sem akkora katasztrófa, mint amekkorának fentről vártam
A bal oldala rosszabb, ott a taposó eleje is megadta már magát az idő vasfogának
Hogy megér-e ennyit a huszonéves csillag a motorháztető hegyén, azt mindenki döntse el magának. Az biztos, hogy ezek a C Mercik - kompaktnak mondott, persze valójában középkategóriás méretük ellenére - mai szemmel is kiemelkedő, tényleg prémiumautós kényelmet nyújtanak. Ráadásul egyes motorokkal, mondjuk a 75 lóerős 200D szívódízellel elpusztíthatatlanok, 6 vagy 8 hengeres benzinessel pedig valódi élményautóként is nyugodtan tekinthetünk rájuk. Az évek viszont nem hazudnak, kizárólag a bátraknak, közel vakmerőknek tudom nyugodt szívvel ajánlani ezt a modellt 2022-ben. Hogy a srácoknak sikerül-e házilag feltámasztani és átépíteni a sajátjukat, az még bőven a jövő zenéje, így hát már csak egyetlen kérdés marad: te bevállaltad volna a helyükben?
Alig 200 ezer forintért valaki olyan is nézhetné ezt a csillagot, aki tényleg járni akar az autóval, így talán a lehető legjobb helyre került ez a korosodó Mercedes
Hát, mazdul rendesen ez a Merdzsó 😀 No de inkább elhallgatok, mert mit szól Németország anyácska? 😀
Ez volt a hírhedt porladó generáció. Elcseszték a festékanyagot. Ez konkrétan bontóba való.
Úgy látom, te is tartasz Holy Mother of Germany haragjától, ezért próbáltál finoman fogalmazni… Hagyjuk már ezt az agymenést. Elcseszték. Hogyne. A Sprintereknél meg a Vitóknál meg már lassan 30 éve elcseszik. Ha valami német, akkor mindig van valami primitív kamumagyarázat az ordas szemétládákkal kapcsolatban…
Ahogy szoktam írni, minden gyártónak vannak jó és rossz éve. Szerintem pont te vagy az aki nem képes ezt elfogadni. A brutális rozsdásodás egy bő generációt érintett (amúgy a Vitóknál tényleg nagyon látványos volt), ami (ha jól tudom) egy időben fel nem fedezett konstrukciós hiba eredménye (rossz festék).
A Mercedes brutálisan erős pedigrével bír. Ettől függetlenül sosem vettem új Mercedest (vagy talán pont ezért).
Pont a 90-es években volt a legerősebb a reklámja a Mercedes 30 éves rozsdargaranciájának, ami párosítva a strapabíróság mítoszával rendesen félrevezethette az előítéleteken alapuló vásárlókat.
De így mindenki járhat, legyen az japán vagy német autó tulaja.
Nekem 2008-as Vitom van , sehol rozsda 🙂 És mellesleg V6 .
Bármilyen márkájú autó így jár amelyiknek nem volt gazdája, csak tulaja.
Simán menthető és sok sikert hozzá.Itt a munka és a végeredmény öröme a lényeg.Hajrá fiatalok!!
Azért ez egy V6, és nem egy 3 hengeres varrógép.
Rettenet,hogy az egyik gyerekkori kedvenc múmia lett! Ezt mèg a règi japó gèpek is megirigyelnèk.