20 éves az „erős hatos” Audi
Neked melyik a kedvenc RS 6 generációd?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szép kerek évfordulót ünnepelhet az Audi RS 6, hiszen idén tölti a 20-at az első generáció, ami egyedi módon ötvözte a praktikumot az erővel.
Nem sokkal az ezredforduló után a quattro GmbH, a mai Audi Sport elődje, tehát a négykarikás márka sportrészlege válaszút előtt állt. Sorra jöttek a sportsikerek, 1999-ben az Audi első próbálkozásra nyert a Le Mans-i 24 óráson, aztán újra történelmet írtak 2000-ben, 2001-ben és 2002-ben is. Többek között ez is hatással volt arra, hogy az RS 4 után egy másik típusból is szerettek volna egy izmosabb változatot. Itt érdemes megjegyezni, hogy 13 darab Le Mans-i győzelemmel az Audi a második legsikeresebb márka a verseny történetében, méghozzá a Porsche után. Szóval a sikerek arra ösztönözték a mérnököket, hogy a versenysportban szerzett tapasztalatokat kamatoztassák a sorozatgyártásban is. Ez vezetett az RS 6 első generációjának megszületéséhez. Magát az A6-os C5 generációját 2001-ben mutatták be, majd 2002-ben érkezett az RS 6.
A 2008-ban, tehát hat évvel az első RS 6 után érkező második generációba két hengerrel több jutott. Bizony, ez már ötliteres V10-est kapott 580 lóerővel és 650 Nm forgatónyomatékkal, amit már 1500-as fordulattól leadott. A két turbófeltöltő maradt az autóban, ami végső soron erősebbnek bizonyult, mint a szupersportautónak elkönyvelt R8 a maga 560 lóerejével. Ez a motor egyébként a legnagyobb, ami valaha egy RS Audiban megfordult. Tükrözi ezt a tömege is, hiszen 278 kilogrammot nyomott a mérlegen. Ugyanakkor olyan terhelést bírt, mint a versenyautók, hiszen úgy alakították ki, hogy még 1,2 g erőhatásnál is tökéletes maradjon a kenés. Ezzel a motorral a 100-as gyorsulás 4,5 másodpercre javult a szedán esetében, de a kombi is csak egyetlen tizeddel volt lassabb a 4,6 másodperces értékével.
Érdekes módon a harmadik generáció, a C7-es az RS 6 történetének legkisebb motorját kapta. Visszatért a 8 henger. A négyliteres, biturbós motor ennek ellenére csak 20 lóerőt veszített, miközben a nyomatéka 700 Nm-re nőtt. Tömege pedig 100 kilóval csökkent, szóval ez teljes mértékben ellensúlyozta a kisebb motort. A sebességváltót 8 fokozatúra cserélték, ezzel a gyorsulás 3,9 másodpercre javult, a végsebesség pedig 305 km/h-ra nőtt. Nem mellesleg 30 százalékkal csökkent a fogyasztása, ami persze a hengerlekapcsolásnak is köszönhető. Hiszen ha nem forszírozott tempóval halad a sofőr, akkor négy hengerben égetett csak benzint a motor. Emellett megjelent a légrugózás opciója is azok számára, akik még nagyobb kényelemre vágytak, illetve a generáció nyugdíjazásához közeledve azért csak feltolta az Audi a nyolchengeres motor teljesítményét is 600 lóerőre, nyomatékát 750 Nm-re (túltöltéssel). Annak ellenére, hogy kezdetben fanyalogtak a rajongók a kisebb motor miatt, a C7-es igazi sikersztori lett, szárnyaló eladási számokkal és kategóriaelsőséggel.
Végül a negyedik generáció, a C8 büszkélkedhet talán a legvadabb dizájnnal. Ám más téren is hozott újdonságot. Habár a motorja maradt négyliteres V8-as, ezt egy 48 voltos lágy hibrid rendszerrel egészítették ki. Az aktuális RS 6 kizárólag Avantként, tehát sportkombiként létezik (ahogy már a C7-es is), teljesítménye pedig 600 lóerő, maximális nyomatéka 800 Nm! Ezzel 3,6 másodperc alatt éri el a 100 km/h tempót, de a 200 km/h is megvan 12 másodperc alatt. Újdonság még a hátsókerék-kormányzás is, ami nagy tempójú kanyaroknál növeli a stabilitást, kis tempónál pedig megkönnyíti például a parkolást a jelentősen lecsökkenő fordulókörrel. Hogy miért nevezem a legvadabbnak? A jelenlegi modellen csupán a tető, az első ajtók és a csomagtér-ajtó egyezik meg az alap A6 Avanttal. Az első fényszórók az A7-ről érkeztek, ahogy az első lökhárító is az RS 7-tel kompatibilis.