20 év az autópiacon – mit hozhat a jövő, milyen volt a múlt?
Mit jelent 20 év az autózás világában?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elég sokat változott az autózás az elmúlt két évtizedben is, de vajon mit tartogat a jövő? Egy kicsikét belenéztünk az autózás varázsgömbjébe.
20 évvel ezelőtt még az első esztergomi Swift volt a magyar piac kedvence
Két évtized sok idő. Ha az 1999-es autópiacot kívánjuk magunk elé képzelni, akkor bizony a mainál kisebb, éves szinten 129 855 példányos, de a mostanihoz hasonlóan növekvő piacot kell látnunk. Bár ma ennél jóval jelentősebb számok adódnak, így idén már ismét 190 ezer példány feletti új autó eladása várható, ne feledjük, hogy 2009 és 2017 között még a 20 évvel ezelőtti szintjénél is szerényebb számokat hozott az új autók piaca.
1999-ben ugyanúgy egy esztergomi modell volt a vevők kedvence, mint ma.
Ma szintén egy esztergomi autó, a városi koccanásgátlót már alapáron adó Vitara a legnagyobb példányszámban eladott modell
Ha a közlekedés jövőjét nézzük, az elmúlt 20 év és a jelenlegi trendek alapján is elmondható, hogy biztonságosabb lesz.
A 20 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz S-osztályban megjelent távolságtartós tempomat ma már kisautókban is elérhető
Nem csak az új autókban vannak sofőrsegédek
Sokan gondolhatják, hogy a fenti rendszerek a 14,2 éves átlagéletkorú autóparknál még csupán ritka példák, ami részint igaz is, hiszen a Használtautó.hu statisztikája is szerint 10 autóból csak egyben vannak jelen az említett asszisztens-rendszerek. A mintegy 100 ezer hirdetett személyautóból több mint 10 ezer rendelkezik automata reflektorral, 8961 távolságtartós tempomattal, 8907 sávtartó asszisztenssel, 8459 táblafelismerővel (amelyek persze még elég ritkán vannak összekapcsolva a távolságtartós tempomattal). Továbbá a hirdetett autók közül további 8139 holttérfigyelőt és több mint 5600 sávváltó asszisztenst is ad. Igaz, utóbbi alatt nem feltétlenül a sávváltásra magától is képes „aktív sávváltó asszisztenses” autók értendők, az ugyanis még meglehetősen ritka, s a sávváltó asszisztens kapcsán sokan a holttérfigyelőre gondolnak. A kényelmet is szolgáló elemek ugyanakkor még elterjedtebbek, 18 414 tolatókamerás, 10 770 „távolsági fényszóró asszisztenses”, azaz automata reflektoros autót is találhatunk.
A parkolásban ma már egyre több kamera, akár teljes felülnézeti kép, de akár asszisztens is a sofőrök segítségére lehet
Vajon milyen sofőrsegédekkel rendelkeznek, milyenekre vágynak az autósok?
Az idén 20 éves, havi szinten csaknem 2 millió honfitársunk által felkeresett Használtautó.hu felmérése szerint a hazai autók több mint 38 százaléka rendelkezik már valamilyen sofőrsegéddel, igaz, sokan a blokkolásgátlót is annak tartják. Az aktív, vagyis akár a vezetésbe is belenyúló biztonsági rendszerek közül a legmagasabb (16%) a vészfék asszisztens aránya, de a válaszadók 12 százaléka jelölte meg a távolságtartós tempomatot is, 8,5 százalékuk a sávtartó asszisztenst. Használt autó vásárlásakor ugyanakkor még kevéssé preferáltak ezek az aktív biztonsági felszerelések: a válaszadók 35 százaléka egyiket sem tartja fontosnak, ugyanakkor 26 százalék szerint fontos a vészfék asszisztens, 25 százaléknak a távolságtartós tempomat, 13 százaléknak a sávtartó asszisztens.
Aktív sofőrsegédekre egyelőre az autósok több mint harmada nem vágyik, ugyanakkor tolatókamerát nagyjából ennyien már egy használt autóban is szeretnének látni
A kényelmi rendszerek jelentősebb térhódítása az igények mentén is jól látható: a válaszadók több mint harmada szerint használt autó vásárlásakor is fontos tényező a tolatókamera megléte, csaknem negyedük számára pedig a holttérfigyelő rendszer, 12 százalékuknak az automata reflektor, 7,4 százalékuknak a táblafelismerő is. A vezetésbe még nem belenyúló, csupán a sofőrt támogató rendszerek köre csupán a válaszadók 21 százaléka számára nem fontos tényező, azaz négyötödük elvárja őket.
Egyértelműen látható: már ma az autók csaknem tizede fejlett sofőrsegéd-rendszerekkel szerelt, közel ötödük egyéb sofőrsegédeket adó, s van olyan tétel, ami már a használtautó-vásárlók több mint harmada által elvárt. Kétségtelen, hogy haladunk az önvezető autók felé, ez viszont nem szabad megfeledkeztessen az alapvetésről: az emberi tényező még sokáig alapvető és megkerülhetetlen, a közlekedés egésze szempontjából még odébb van a sofőrmentes autók kora, bár az tény, hogy az egyre több sofőrsegéd egyértelműen ahhoz vezet.
Utolsó szériás Nissan Primera ami lassan 18 éve jelent meg gyári tolatókamerával elöszőr elsőnek.