Nem csak a takarékosságról, a teljesítményről is szól a Kia Sportage Hybrid verziója, passzol ehhez a GT-Line csúcsfelszereltség sportossága
Járt már nálunk lágy hibridként
kézi és
automata váltóval is az új, sokkolóan egyedi formájú ötödik generációs Sportage. Automatával épp nálam, s bár nagyon tetszett, a fogyasztásával nem voltam megbékélve. Egyértelműen vártam hát a hibridet, ami azonban nem csak étvágyával jobb, sokkal erősebb is.
Nem csak a nagy felnik és a fém(es) betétes lökhárítók, a hátsó sárvédők domborításai is sportossá teszik
Benzinmotorja ugyanúgy 1,6-os, turbós és közvetlen befecskendezésű benzines, itt is 180 lóerővel és ehhez csatlakozik még a 6 fokozatú automata váltó előtt egy villanymotor is, ami önmagában is teljesen korrektül tudja mozgatni az amúgy csöppet sem szerény, mintegy 1,7 tonna tömegű „kompakt” SUV-t. A kettő együtt egyenesen sportos menetdinamikát adhat, 230 lóerőt és 350 Nm nyomatékot kapunk, utóbbit már 1500-as fordulatról. A Sportage ezzel messze jobban mozog, mint az átlag SUV, de a legjobb nem is ez benne. Hanem az, hogy már ez az „öntöltő” verzió is értelmezhető, sőt meglepően nagy távolságokat képes megtenni benzinégetés nélkül. Nem csak városban, hanem autópályán, 120-130 km/órás tempó környékén is lekapcsol a benzines, ha nem kell hajtania.
Bumerángos menetfényeiről nem nehéz felismerni
A benzines leállása és beindulása egyaránt észrevétlen és gyors, a 6 fokozatú automata finoman dolgozik. Igen, ez egy hagyományos bolygóműves, szemben a lágy hibrid duplakuplungosával, vagy a konkurensek e-CVT rendszerével. Kétségtelenül autószerűbb viselkedésű, mint például a Toyota rendszere, ahogyan az utastér is európaibb dizájnú, pláne az ívelt kijelzős műszerfal, ami a GT-Line esetén már 12,3 colos, kifejezetten jó felbontású középső érintőkijelzőt kap, ám ma már kissé szokatlan módon csak vezetékes, nem pedig vezeték nélküli Apple CarPlay-jel.
Feltűnően széles a beltér, a dizájn is szándékosan erősíti ezt. Az ívelt duplakijelzős műszerfal szép grafikával dolgozik, a körkapcsolós irányváltó azonban megszokást igénylő
Tágas, kényelmes, minőségi az utastér
Mindazok a pozitívumok megvannak itt, amiket a lágy hibridnél is szerettem: az utastér tágas és kényelmes, a GT-Line első ülései különösen komfortosak, de hátul is úriasan tágas. Finom részletek a zakóakasztót adó első fejtámlák, vagy a szatyorakasztós, a hátsó utasoknak is USB-C csatlakozókat adó első üléstámlák. De ami igazán elismerésre méltó, az az átgondolt és profin működő hajtáslánc, az álló benzinmotornál is működő (elektromos) légkondi és persze a fogyasztás. Utóbbi persze relatív: nem fogunk Priusokat vagy épp Nirókat zavarba hozni, de legyünk reálisak: a Sportage egy hatalmas(nak tűnő) és elég komoly teljesítményű SUV. Ehhez képest pedig bámulatos az 5,6 l/100 km tesztfogyasztás.
A benzinmotor - ahogyan a kínálat egészében -, itt is 1,6-os és turbós, önmagában 180, a villanymotorral együtt 230 lóerőt adva, a tesztfogyasztás a gyári értéknél is kedvezőbb, 5,7 l/100 km lett
Még úgy is, hogy el kell ismerjem: ehhez a fogyasztáshoz azért a józan felhasználási körülmények is kellettek. Városban és országúton nem kunszt 6 liter alatt fogyasztani a Sportage hibridjével, autópályán viszont 130 km/órás tempónál már gond nélkül 8-9 liter körül kortyol, amivel persze még mindig takarékosabb, mint a lágy hibrid volt, az ugyanis hasonló helyzetben 9-10 liter körül kért. Autópályára persze balgaság lenne SUV-t venni, ráadásul ezek az értékek összkerékhajtással értendők, hiszen a tesztautókban az is szerepelt, a Kia ráadásul rendes mechanikus rendszert alkalmaz, nem pedig külön hátsó villanymotort.
Komoly terepre ne menjünk vele, de a hibrid legalább nem vészesen peres abroncsos és 19 colos, hanem ballonosabb gumis, 18 colos alufelniket kap
A Sportage tehát bámulatosan dolgozik: tágas, kényelmes, hibridként városban takarékos, ugyanakkor már a 4,52 méter hosszú SUV-val is sokszor nehéz parkolóhelyet találni. A 360 fokos, azaz felülnézeti kamerarendszernek köszönhetően mondjuk könnyű vele a parkolás, ahová fizikailag befér, oda be is lehet tenni. Parkolóradarok, hátsó keresztforgalomra figyelmeztetés, távolságtartós tempomat, de még kamerákkal kombinált holttérfigyelő is segíti a sofőrt. Az irányjelzőt kitéve kapjuk meg a kameraképet a műszerblokkban. Helykínálatával utazóautónak is remek, ám autópályás fogyasztásban a dízel biztosan veri. A hibrid egyértelműen a zömében városban és országúton, rövidebb távokon autózóknak szól. Nekik remek, de semmiképp sem olcsó.
A holttérfigyelő kameraképet is ad, parkoláskor is nagy segítség a felülnézeti képes, hátsó keresztforgalmat is figyelő kamera
Jól pakolható és a 40:20:40 arányú támladöntéssel nagyon jól is variálható az alaphelyzetben is tágas, bővítve 1,7 méter hosszú csomagtér
A GT-Line – sportos – csúcsverzióval már 15 549 000 Ft az alapár, ami mondjuk minden fontos extrát alapból tartalmaz már, felniből 18 colosokat ad, amivel egyszerre csinos, egyszerre kényelmes és stabil rugózású az elöl-hátul független futómű. A tesztautó a 600 ezer forintos összkerékhajtáson túl még két további extrát kapott: a műbőr/suede kárpitos, a sofőrnél memóriás, elöl szellőztethető üléseket 400 ezerért és a prémium metálfényezést 245 ezerért. Így már 16 794 000 forintos portékáról beszélünk, ami bár lehet, hogy a konkurensekhez mérten, pláne a Kia 7 év/150 000 km garanciájával nem is túlzó, de még hatósági áron tankolva is benyomja a csengőt: ennyiért nem kaphatunk már hasonló méretű villanyautót? A válasz viszont az árak emelkedése miatt nem: ilyen teljesítményű és felszereltségű, összkerékhajtású és hasonló méretű villanyautó sajnos nincs már enni pénzért. Az viszont igaz, hogy a Toyota RAV4 egy kicsikét olcsóbb, a Kia ma már nem az árával, hanem formájával és tudásával kíván (és tud is!) hódítani.
Dizájnjával és igényességével is passzol, sőt meghatározó a Sportage a Kia mai kínálatához
Árak
Tesztmodell alapára
15 549 000 Ft (2022.06.15.)
Tesztautó ára
16 794 000 Ft (2022.06.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
169 kW (230 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1500-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.00 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Belső szélesség elöl:
1580 mm
Belső szélesség hátul:
1550 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
710 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1110 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
350 Nm 1500-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
169 kW (230 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.00 s
CO2-kibocsátás:
140-149 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2-6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,7 l/100km
Egy videó nem lenne rossz.