Újonnan és használtan is a tavalyinál kevesebb autót helyeztek forgalomba idén. A forint gyengélkedő árfolyama miatt mind kevésbé éri meg külföldről vásárolni, itthon pedig korosodik az autópark, egyre idősebb példányok, egyre szerényebb áron cserélnek gazdát
Miként azt a hét elején
írtuk, az idei év első, elmúlt negyedében 10 százalékkal kevesebb új autót regisztráltak itthon, mint egy évvel korábban; az autópiac fénykorához képest pedig több száz százalékos az elmaradás. Noha a használt járművek piacán ilyen mértékű visszaesés nincs, recesszió ott is van. Miként az a Használtautó.hu közleményéből és elemzéséből kiderül, a hazai használtautó-piac továbbra sem képes kikeveredni a válságból: az elmúlt év során tapasztalható lassú, fokozatos emelkedést követően az első negyedévben jelentősen, több mint 8 százalékponttal, 95,9 százalékra zuhant a Használtautó-index. Az az arányszám, amelyet a Használtautó.hu negyedévente ad ki, s amely által a használtautó-piac aktuális helyzetét a válság elején 2009 első negyedében adódott számokhoz viszonyítja. Utóbbi 100 százalék alatti állapota azt jelzi, hogy a használtautó-piac lendülete egyelőre nem tudta meghaladni a bázisnak tekintett időszak teljesítményét. A problémákat jól jelzi, hogy immár 65 százalék fölé került a legalább kilencéves autók aránya a piaci kínálatban, miközben az átlagár csaknem nyolc százalékkal 1,47 millió forint alá csökkent az előző év hasonló időszakához képest.
„
Az adatok is azt támasztják alá, hogy a piacon egyre nyomasztóbb az újautó-utánpótlás hiánya – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. –
A magánszemélyek újautó-vásárlásának elmaradása után immár a használtautó-piacot eddig életben tartó flottacserék időpontja is egyre inkább kitolódik. A belső kínálat hiányát ellensúlyozó használtautó-import további felfutását pedig az euró árfolyamának tartósan 300 forint feletti szintje akadályozza.”
Miközben csaknem három éven keresztül 1,6 millió forint közelében stabilizálódott a kínálati átlagár, ez az érték az elmúlt negyedévben jóval másfél millió forint alá esett. Ennek oka egyértelműen a kínált autók átlagéletkorának folyamatos emelkedése: míg két éve csupán 55,6 százalékot tett ki a kilenc éves, vagy annál idősebb autók aránya, ma már a kínálatnak csaknem a kétharmada (65,3 százalék) ebbe a korosztályba tartozik.
A tartósan gyengélkedő forint az elmúlt három hónapban megakasztotta a használtautó-import hosszú idő óta töretlen növekedését is: a behozott autók száma 4,6 százalékkal maradt alatta az előző negyedév hasonló értékének. Igaz, ez a visszaesés még mindig csupán fele olyan mértékű, mint az új autóké, azaz továbbra is több használt, mint új autó kerül útjainkra.
További kilátások 2013-ra
„
A legfrissebb adatok is azt támasztják alá, hogy rövid távon továbbra sem bízhatunk a használtautó-piac komolyabb fellendülésében – ad kitekintést a Használtautó.hu ügyvezetője. – Alapvető változást a gazdasági környezet általános élénkülése hozhatna, ami az újautó-vásárlások számának növekedése révén a használtautó-kereskedelmet is aktivizálhatná. Egyelőre azonban az újautó-eladások száma az első három hónapban tíz százalékkal múlta alul a tavalyi, szintén gyengének számító szintet. Mindez egy tartósan 300 forint felett maradó euró-árfolyammal kombinálva igen borús képet vetít előre az év egészére