A holland taxiflotta emissziómentes autói első ránézésre nem is olyan feltűnőek, akár a hazai utcaképben is elvegyülhetnének (Fotó: Toyota, Noot Personenvervoer)
Európa egyik legnagyobb hidrogén üzemanyagcellás taxiflottája birtokába került a holland Noot Personenvervoer nevű személyszállítással foglalkozó vállalat 2019 nyarán. Ekkor 35 darab Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás járművel bővült a flottájuk. Alig több mint egy év telt el azóta, és máris túl vannak a másfél milliomodik emissziómentes kilométeren, igaz ma már 40 autóval.
A cég által használt autó, a Toyota Mirai neve egyébként "jövő"-t jelent, a típus forgalmazását pedig stílusosan 2015 október 21-én kezdte meg a gyártó. Épp azon a napon, amikor a méltán híres Vissza a Jövőbe trilógiában a főhősök ellátogatnak a jövőbe. Sajnos a filmben szereplő autókkal ellentétben a Toyota Miraik nem repülnek, helyette kényelmesek, jól pakolhatóak, gyorsan tölthetők, és több mint 500 kilométert képesek egy tankolással, emissziómentesen megtenni, így valódi alternatívái a benzinüzemű járműveknek. Hiába, a világ megváltozott, és ma már a földtől elrugaszkodott álmok helyett ez jelenti a jövőt.
A Toyota Mirai pár perc alatt megtankolható, ezt követően több mint 500 kilométer megtételére is képes lehet, mindezt emissziómentesen (Fotó: automobile-propre)
Nem csak a meghajtási mód megválasztása utalhat nemes célokra a Noot Personenvervoer flottájának esetében. A járműparkot ugyanis - a 2015. január elsejével hatályba lépett szociális támogatásról szóló törvénnyel összhangban - olyan állampolgárok fuvarozására használják, akik koruk vagy valamilyen fogyatékosság, betegség következtében nem tudják használni a tömegközlekedést.
Természetesen a több ezer érintett személyt nem egyedül a Noot Personenvervoer hidrogén üzemanyagcellás károsanyag-kibocsátás nélkül üzemelő Toyotái szolgálják ki, de a megtett kilométer mindenképp hatalmas lépésnek mondható az emissziómentes taxizás európai térnyerésében.
„Az sem mellékes, hogy az autó tágas és kényelmes. Másfél millió kilométer egyetlen év alatt – ez a legjobb bizonyíték arra, hogy Hollandia első hidrogén üzemanyagcellás járműflottája sikernek bizonyult.” - nyilatkozta Martijn Kersing, a Noot Personenvervoer igazgatója, de kiemelte azt is, hogy
"Mivel az első generációs Toyota Mirai szedánok egy feltöltéssel jelentős távolságot tudnak megtenni, a hidrogén tartályok újratöltése pedig csupán perceket vesz igénybe, ideálissá teszik erre a szolgáltatásra”
A belsőégésű motoros taxik elektromosra cserélésének ötlete nem egyedülálló. Párizsban, Hamburgban és Münchenben már működnek a Noot Personenvervoeréhez hasonló, kimondottan hidrogén üzemanyagcellás taxiflották is, de a hagyományos, lítium aksis taxik - például Teslák vagy Leafek - már a hazai utakon is megtalálhatóak sárgára matricázva. Ez nem véletlen, hiszen az olcsó töltés, az olajcserék költségének megspórolása és a környezettudatos utasok preferenciái mind az emissziómentes taxizás térnyerését segítik elő.