Nagy hangsúlyt fektet a biztonságra a cseh gyártó
Van néhány autómárka, ami hamar eszünkbe jut, ha biztonságról van szó. A Škoda nem feltétlenül tartozik ezek közé, de igazságtalanul van ez így: 15 éve egyetlen európai modellje sem ért el ötcsillagosnál rosszabb töréstesztet az Euro NCAP-en. Sőt, a többek között a latin-amerikai, afrikai és indiai piacon lévő autókat tesztelő Global NCAP-nél is jól szerepelnek a Škodák, például a Kushaq és a Slavia is ötcsillagos eredményt ért el, ami ezeken a piacokon ritkább, mint nálunk.
A gyalogosokat is felismeri a Škoda rendszere
A töréstesztek részben a passzív utasbiztonsági jellemzőket osztályozzák, amiben természetesen jól teljesít a Škoda. A Volkswagen-csoporttól kapott MQB és MEB padlólemezek modernek és biztonságosak, ezekre pedig átlagosan 45%-ban nagyszilárdságú acélból készült karosszériákat épít a cseh gyártó. Az Euro NCAP azonban az aktív biztonsági rendszereket is egyre inkább figyelembe veszi, de a Škoda itt is elég jól áll. Adaptív tempomattal (ami akár a sebességkorlátozásokkal is kalkulál), sávtartó asszisztenssel és holttérfigyelővel az autópályákon és autóutakon egyrészt kényelmesebb, másrészt biztonságosabb is a vezetés.
Sok acélt használnak a karosszéria gyártásához
Ha már közel a baj, a Škoda modelljei akkor is megpróbálják azt megakadályozni vagy minimalizálni: a frontális asszisztens a ráfutásos baleseteket igyekszik elkerülni nem csak járművek, de gyalogosok és kerékpárosok esetében is. A parkolóhely elhagyásakor is segítenek a Škodák: ha észlelik, hogy ütközés várható egy arra tartó autóval, inkább megszakítják az elindulást. Egy másik fejlett asszisztens egy kereszteződésben balra kanyarodáskor a szembe jövő forgalmat ellenőrzi, nehogy figyelmetlenség esetén ütközzön a két jármű. Ha pedig a sofőr rosszul lesz vagy eszméletét veszti, az autó ezt érzékeli és lassan megállítja magát.
Nem csak az autói ötcsillagosak, a tesztlaboratórium is díjazott a Škodánál
A vészfékező rendszer 5 és 85 km/h között szinte minden irányból képes észlelni az autó útjába kerülő járműveket, gyalogosokat és kerékpárosokat. Ez hasznos akkor is, ha egy parkolóhelyről kiállva a sofőr holtterében tartózkodik például egy gyermek, az autó ilyenkor is megáll. A Škoda fáradtságfigyelője pedig még tovább fejlődik, az új Superbben sokkal pontosabban tudja majd beazonosítani, ha a sofőrnek pihenőt kellene már tartania. Ezt a számtalan rendszert professzionális körülmények között fejlesztette ki a Škoda: székhelyétől nem messze, Úhelnicében olyan tesztpályát építettek fel, ami az Év Törésteszt-laboratóriuma díjat is elnyerte 2020-ban.