14 000 Nm nyomatékot teljesít az új elektromos pickup
Akkora ereje van a Rivian pickupjának, hogy a Földet is elforgatná
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az elektromos hajtású pickupok piaca egyelőre egészen kiaknázatlan, kis gyártók próbálkoznak egyelőre, akik közül a Rivian elég rendesen kitűnik.
Az elektromos hajtás fellendülésének következő piaca a pickupoké lehet, ám ez jóval kényesebb réteg, mint a hagyományos személyautóké. A Bollinger már mutatott működő prototípust, ám valahogy mégsem annyira biztató, mint a most frissen bemutatkozott Rivian autója, az R1T. Már ránézésre is egészen hihető, hogy ezzel valaki még járna is a mindennapokban, formaterve robusztus, de mindenképp könnyen fogyasztható és érdekes megoldásokkal teli, mint például az első fényszórók kialakítása.
A Rivian RT1 ráadásul egy alaposan átgondolt koncepciónak tűnik, ugyanis az ötfős kabin mellé temérdek tárolórekeszt, többféle csomagtartót kapunk. Mivel nincs motor, így az orrába is kerülhetett egy 350 literes csomagtartó, de a hátsó ajtók és a plató közötti részt is kihasználták, mindkét oldalról nyitható tárolót találunk itt. A plató alatt pótkereket találunk, de a raktérből kétszemélyes ágy is kialakítható. Ez fontos szempont volt, ugyanis a Rivian kalandorokat, erdőjárókat kért fel az ötletelés segítésére, így nem is igazán egy munkagép építése volt a cél, sőt, inkább egy multifunkciós szabadidő-autóról van szó.
Egy gördeszka szerű platformra épül, ez magába foglalja az akkumulátort és a négy villanymotort, erre lényegében azt építenek, amit csak akarnak. Az R1T mellé érkezett egy SUV is R1S néven, de most maradjunk a pickupnál, melynek hatótávolságát három szinten elérhető akkumulátor csomagok szabják meg. 105, 135 és 180 kWh-s akkumulátorokkal lesz elérhető, melyek minimum 370 kilométeres hatótávolságot tesznek lehetővé, de a legnagyobbal már 645 kilométert ígérnek. 11 kW-os gyorstöltési lehetőséggel fél óra alatt 321 kilométeres hatótávolságot vehetnek magukhoz az akkumulátorok, de az R1T teljesítménye az igazán lenyűgöző.
Összkerékhajtású, de nem úgy, mint egy hagyományos pickup, itt kerekenként dolgozik egy-egy villanymotor. Egyenként 3500 Nm nyomatékot teljesítenek, vagyis
összesen 14000 Nm nyomatékot ad le a gázpedál letaposására az első pillanattól kezdve, 3 másodperc alatt van 100-on.
Terepjárónak így már egészen hatékonynak is tűnik, pláne, ha a futóművet is ehhez tervezték. Online kapcsolat, precíz GPS helymeghatározás, temérdek csatlakozási és eszköztöltési lehetőséget kínál az utastér, valamint minőségi anyagokat és stílusos fabetéteket. Digitális műszeregységet és hatalmas középső monitort is láthatunk a pulton, az autó szoftverét pedig a Teslához hasonlóan interneten keresztül lehet majd frissíteni. A Rivian pickupja hárma szintű önvezetésre is képes, ezzel a jelenlegi trendeknek maximálisan megfelel. Közel 17,5 milliós indulóárával még nem is tűnik túlárazottnak, ha igaz, amit írnak róla és valóban teljesíti, igazán sikeres lehet a villanyautósok táborában.
Pont tegnap este néztem én is (https://www.youtube.com/watch?v=T4rcTOU8cBk), az apró részletek, mint a platón 3 db konnektor van bal oldalt, jobb oldalt pedig egy kompresszor adnak hozzá az egészhez.
Érdekes, hogy míg Európában mindenféle ösztönzők meg adókedvezmények kellenek a villanyautózás terjedéséhez, addig Amerikában már bőven 100+ kWh akkumulátorkapacitásokról és e-truckokról beszélnek, pedig nekik csak 110V-os hálózatuk van. A V8-as izomautók hazájában az egész társadalom nyitott az elektromos autózásra az öltönyös menedzsertől a kőművesig, itthon meg még mindig valami zöldségnek képzelik a témát.
Persze semmi kétségem afelől, hogy az összeszerelési minősége legalább olyan gagyi lesz, mint a Teslának (a belseje is olyan undorító) vagy az elmúlt 50 év bármely amerikai típusának, de nem sokat ér majd az európai gyártók ízlésessége és műszaki színvonala, ha nem tudnak ezeknek a terméknek konkurenciát villantani (a Teslának eddig egyedül a Jaguar tudott).
“Persze semmi kétségem afelől, hogy az összeszerelési minősége legalább olyan gagyi lesz, mint a Teslának (a belseje is olyan undorító) vagy az elmúlt 50 év bármely amerikai típusának…”
Mindig érdekelt, hogy tud valaki Magyarországról ilyen masszív, “asztalra csapós” véleményt írni Európában zömében nem is kapható autókról. Most tekintsünk el attól, hogy te a közelében sem jártál pl. egy Cadillac CT6-nak, Lincoln Navigatornak, Dodge Durangónak, GMC Terrain-nek, Ford Taurusnak vagy Chevy Boltnak(stb.) – de hol olvastál róluk magyar nyelvű tesztet, ahol esetleg kitérnek a gyenge összeszerelésre? Tudod, ez olyan dolog, hogy az amerikaiak is lehetnek negatív véleménnyel a francia autókról, csak emögött nincs megalapozottság, mert ott nincs francia autó…
3 év amerikai munkavállalás (EB2-es). A global modellek minőségén általában tényleg érződik, hogy kicsit normálisabbak, de az ott kaphatóak még így is alul maradnak egy átlag európai belpiacos típushoz képest. A közhiedelemmel ellentétben egyébként ez a minőségbeli különbség tényleg nem abban mutatkozik meg, hogy szétesnek vagy rövid életűek lennének – mert valójában baromi tartósak – hanem beülve van, hogy centis illesztési hézagokon akad meg a szemed pl. egy F-150-ben, a Teslának meg azt hiszem olyan bajai voltak, hogy felcserélték az ajtókárpitokat, elfelejtették a rendszámtábla tartó rárakni meg hasonlók. Egy átlagos amcsi újautónál teljesen természetes, hogy a vásárlónak átadás után párszor vissza kell vinni a szervizbe, hogy kijavítsanak ilyen gyártási hibákat, míg itt Európában már akkor hisztériáznak a vásárlók, ha a 0 kilométeres Astra fékje nyikorog.
Így már világos, legalább nem “üres beszéd”, amit leírtál. Az amerikai kocsikról nagyon sokan akarják itthonról, látatlanban megmondani a tutit, még ma sem ritka a “nem tud kanyarodni”, “tejfölöspohár-belső”, “benzinzabáló” és egyéb ökörségek világba harsogása…
Ezek után el lehet képzelni, hogy egy Tesla kisteher mit fog tudni… Valószínűleg repülni is fog…