A Gordon Murray T.50 kísértetiesen hasonlít a McLaren F1-re, ami persze nem véletlen
Gordon Murray neve ismerős lehet azoknak, akik követik az autósportot, de nem csak pár éve. Számos sikeres Forma-1-es versenyautó köthető a nevéhez a '60-as '70-es évekből és további számtalan versenyágban is alkotott maradandót. Saját fejlesztőközpontjában pedig egy olyan autón is dolgozott, mely egyik fő művének utódaként is tekinthető. Elkészült a Gordon Murray T.50, a McLaren F1 szellemi utódja, mely minden tekintetben túlszárnyalja azt.
Az alkotó 50. elkészült sport- és versenyautójáról van szó
Tökéletes súlyelosztás, a lehető legalacsonyabb tömegközéppont
A szupersportautók között nagyot alkotni nem egyszerű feladat és ahogy az F1-nél, Gordon Murray ismételten más szempontokra koncentrált. Nem a legfürgébb, nem is a legmagasabb végsebességű autót szerette volna megalkotni, hanem a klasszikus vezethetőség oltárán áldozva alkotta meg a lehető legjobb vezetési élményt nyújtó autót. Murray szerint egy ilyenben csakis szívómotor dolgozhat, amit hagyni kell forogni, és mindenképp gyorsan kell felpörögnie. Az éles gázreakciót számokban is mérni lehet, a T.50 motorja 0,3 másodperc alatt éri el alapjáratról a 12 100-as csúcs fordulatszámot, vagyis szinte azonnal.
Középen ül a sofőr, ahogy az F1-ben, és ez is kézi váltós
Kényelemről vevés elem szól, de van például Apple CarPlay éa Android Autós fejegység
A tradicionális gyökerekhez ragaszkodva Murray csakis brit motort akart használni, ehhez az egyik legnevesebb műhelyt kérte fel. A viszonylag kicsi, 3,9 literes V12-es szívómotort a Cosworth építette, 653 lóerőt és 467 Nm nyomatékot teljesít önmagában, ám van egy apró segítsége. Nem elektromos rásegítésről van szó, hanem az autó hátuljára épített turbináról. Gordon Murray szerint ez plusz 50 lóerőt is képes adni pár pillanat erejéig, fontosabb szerepe viszont a leszorítóerő kiegyenlítése és növelése, valamint a fékezésre való rásegítés, ami esetenként elérheti akár a 100%-ot is.
Nem csak dizájn elem a hátsó turbina, plusz erőt és fékezési energiát is képes adni
A T.50 minden csavarja teljesen saját fejlesztésű, így a váz és a karosszériaelemek is. A gyors autó legnagyobb ellensége a súly, így amellett, hogy esetenként akár 700 lóerőt is teljesíthet, mindössze 987 kilogrammot nyom, vagyis könnyebb, mint egy Mazda MX-5 G184. A karbonszálas monocoque utascella és a karosszériaelemek együtt összesen csak 150 kilót nyomnak. A hatfokozatú kéziváltó házának falát mindössze 2,4 milliméter vastag alumínium ötvözet alkotja, így a váltó éppen csak nehezebb 80 kilónál.
V12-es motorját a Cosworth építi, 653 lóerős és 12 100-as fordulatszámra képes, amit alapjáratról 0,3 másodperc alatt ér el
A súlycsökkentés és az erő mellett a vezetési pozíció is fontos, mivel ebben is középen ül a sofőr, hangsúlyosan kiemelve egy narancssárga sportülésben. Mellette, mögött eltolva két utas foglalhat helyet, a vezetőüléstől jobbra pedig egy lebegő konzolon a főbb kezelőszerveket és a titán váltókart találjuk. Az autó teljes specifikációját egyelőre nem publikálták, de már van kézzel fogható autójuk annak ellenére, hogy az első ügyfélautó csak 2022 januárjában gurulhat útra leghamarabb. A T.50-ből csupán 100 darab fog készülni, ára ennek és a végletekig csiszolt technikának köszönhetően észbontó 3,1 millió dollár, vagyis több mint 920 millió forint.
Csupán 100 darab készül belőle, lesz szerviz a fontosabb piacokon, Abu Dhabiban és Amerikában is, ára 3,1 millió dollár lesz