1100 lopott autót talált már meg az ORFK autóvadásza
Guinness rekord lehetne az autóvadász!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az autóvadászat mint hasznos társadalmi tevékenység, július 25-én, Szent Kristóf, az utazók védőszentjének napján ünnepelte elindulásának tizedik évfordulóját.
A kezdeti időkben egyedül rótta speciálisan felszerelt gépjárművével a főváros útjait és pár hónap leforgása alatt közel száz gépjárművet talált meg egymaga – először még pusztán manuális módszerekkel. Ma már egy egész önkéntes csapat (Sánta László az év eleje óta már az ORFK munkatársaként, a többiek pedig fizetés nélkül, saját szabadidejükben és eszközeivel, gyakran saját költségükön segítik a felderítést) dolgozik hazánkban e területen, s modern szoftver segíti a munkájukat. Mára több mint 25 autóvadász csapat található az ország minden területén. Az autóvadászok többsége mára már nem civil, hanem valamelyik rendvédelmi szervezet tagja és polgárőr, akik szolgálatban, vagy szolgálaton kívül, társadalmi munkában végzik áldásos tevékenységüket, jogszabályi keretek között a szükséges engedélyek birtokában.
Az ezredforduló óta több mint 2500 lopott, 4000-nél is több bűncselekmény elkövetése miatt körözött és több ezer forgalomból kivont gépjármű akadt fenn az autóvadászok hálójában. Ezen kívül több száz körözött személyt és rendszámcserés, vagy lopott rendszámmal közlekedő kocsit is sikerült felderíteni az ország határian innen és túl (főként Szlovákiában és Romániában). Ebből a Vadász 1-es kóddal ellátott Sánta László egymaga a mai napig 1098 lopott autót talált meg. Ez akár egy új Guinness rekord is lehetne! A lopott autók mellett pedig egyéb bűncselekményből vagy bűncselekmény előkészültéből származó autó is előkerült, legtöbbjük hitelsértéses gépjármű volt. Ezek nagy részét már nem csak a kocsira hitelt adó bank, hanem a rendőrség is körözte, tehát ne olyan kocsikat képzeljünk el, melyeknek csupán pár hónapig nem fizették a részleteit. „Külön bűnözői iparág szakosodott a köznyelvben lízingcsalásként ismert bűnelkövetési formára, amellyel nem csak a bankot károsítják meg, hanem azokat is, akik részletre vásárolnak autót. Hiszen a bank a veszteségét közvetett módon rajtuk fogja majd behajtani, például megemelt kamatok formájában”– mondta Vezda László, a csapatokat összefogó Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület elnöke.
Ami ennél is fontosabb: tíz év alatt több mint öt milliárd forint hasznot hozott a Magyar Államnak és annak polgárinak az autóvadászok lelkes munkája. Hiszen a megtalált lopott gépjárművek azon kívül, hogy visszakerültek a tulajdonosaikhoz, nem gazdagították egyetlen tolvaj és orrgazda költségvetését sem. Így a fekete gazdaságból is kiesett azon alkatrészek száma, melyeket a lopott kocsikból szedtek ki, majd szereltek be más autóba, természetesen számla és garancia nélkül. Az autóvadászoknak köszönhetően olyan kocsik tömkelege is ki lett szűrve a közlekedő gépjárművek közül, melyek állapotuknak köszönhetően életveszélyt jelentettek a többi közlekedő autós számára. Ráadásul sok olyan sofőr is a horgukra akadt, akik vagy ittasan, vagy jogosítvány nélkül vezettek, esetleg el is voltak tiltva a vezetéstől. Így az autóvadászok pozitív számlájára valószínűleg nem csak a megtalált lopott kocsik írhatóak, de jó néhány baleset megakadályozása és egy pár emberi élet megmentése is.