A Mazda is áttér majd a villanyautókra, de addig is a fenntartható üzemanyagokkal is küzdenének a klímaváltozás ellen
Nem kap elég közfigyelmet a fenntartható benzinek piaca, pedig olyan innovációról van szó, ami egyrészt nagy volumenben is kivitelezhetőnek tűnik, másrészt a villanyautóknál sokkal kevesebb kompromisszum mellett is klímasemlegességet kínál. Számos nagy autógyártó foglalkozik persze a témával, de messze nem olyan mértékben, mint az elektromos autókkal. Pedig a Mazda most még azt is bebizonyította, hogy a vezetési élmény romlásától sem kellene tartani, ha mindenki ezekre az új típusú üzemanyagokra állna át.
[BANNER type="1"]
A Mazda a brit Corytonnal közös projektben tesztelte a Sustain nevű üzemanyagot. A Sustain egy fosszíliamentes benzin - nem pedig emissziómentes. Lényege, hogy mezőgazdasági hulladékból készül: olyan növénymaradványokból, melyek az élelmiszeriparban már nem lennének felhasználhatók. Persze ennek a benzinnek az elégetésével is szén-dioxid távozik a légkörbe, de csupán az a mennyiség, amit a növény élete során egyszer már megkötött. Ha holnaptól minden csepp hagyományos benzint és egyéb üzemanyagot ilyen változatra cserélnénk, akkor a természetben jelenleg lévő szén-dioxid mennyisége nem változna, hiszen az autókkal elégetett benzinből származó CO
2-t utána megkötik a növények, amikből aztán később újra üzemanyag lesz, és így tovább. Ezzel szemben most a fosszíliákból évmilliók alatt képződött olajat égetjük, ami rengeteg szén-dioxidot kötött meg ez idő alatt, ez többletként szabadul ki a légkörbe - ez a probléma. Fontos megjegyezni azt is, hogy
a Coryton szerint szigorúan a növényi hulladékokból kell előállítani az üzemanyagot, hiszen a termőföld elsődleges használati célja az élelmiszeripar kiszolgálása kell, hogy legyen, azaz nem szabad csak azért földeket lefoglalni, hogy kenyér helyett benzin készüljön rajtuk - csupán a már használhatatlan maradékból szabad ezt készíteni.
A Coryton már most is szállít üzemanyagot egyes autóversenyekre
A Coryton szerint az elektromos autókra való átállás fontos lépés, de túl sokáig tart. Addig is a Sustainhez hasonló üzemanyagok sokkal kisebb infrastrukturális beruházások mellett is képesek lennének csökkenteni a klímaváltozás gyorsaságát. Ezek az üzemanyagok készen tankolhatók a jelenleg futó autók többségébe mindenféle átalakítás nélkül. A Mazda például a teljesen gyári, 184 lóerős kétliteres motorjával szerelt MX-5-tel 1000 mérföldet tett meg összesen az Egyesült Királyságban Sustaint égetve, eközben négy versenypályán is kipróbálták. Ezek alapján bebizonyosodott, hogy a fenntartható benzin használata nem jelentett teljesítménycsökkenést sem. A Coryton szerint most már csak arra van szükség, hogy a szabályozói környezet és a befektetők is több figyelmet fordítsanak ezekre az alternatív üzemanyagokra, beruházásokkal ugyanis jóval nagyobb volumenre is növelhető az előállítás.