1000 lóerős Supra GR készül
Lehet-e 300 lóerő feletti literteljesítményt elérni? Ismét ez a cél!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A világ egyik legnevesebb Toyota-átépítő mestere gondolt egy merészet: bejelentette, hogy megháromszorozza az új GR Supra soros hathengeres motorjának teljesítményét.
Az utcai, szériagyártású autók között jelenleg 211 lóerős literteljesítményével a Mercedes-AMG A és CLA 45 S vezet. Nem pont ezt a kategóriát kívánja megdönteni Stephan Papadakis, aki minden korábbinál keményebb fába vágta fejszéjét: ezer lóerőre szeretné emelni az (ötödik generációs) Toyota GR Supra háromliteres motorjának teljesítményét. Csinált ő már ilyet korábban, csak éppen nem ezzel a blokkal, ezért saját bevallása szerint a sötétben tapogatózva látott hozzá a nagy munkához.
A korábbi, negyedik generációs Toyota Supra és legendás motorja, a soros hathengeres 2JZ blokk a világ egyik legnépszerűbb tuningalanyának számított és számít talán a mai napig is. Az 1992 és 2002 között gyártott kupéból menetrendszerűen készültek bőven ezer lóerő feletti példányok, amelyeket nem is az irdatlan teljesítmény tett különlegessé, hanem hogy üzembiztosan bírták a megterhelést. A masszív motor tartósságáról keringő mesék nem a fantázia szüleményei, a rezgésmentes futást eredményező hengerelrendezés, az öntöttvas blokk és az általában túlméretezett alkatrészek alapállapotában örökéletűvé tették a motort – igaz, nem sokan hagyták meg alapállapotában… Az amerikai driftsport egyik legnevesebb versenyautó-építője, az évtizedes tapasztalatokkal rendelkező Toyota-guru Stephan Papadakis ehhez képest mindig is máshol keresett (és talált) magának kihívást. 2009-ben egy hátsókerék-hajtásúra átépített, a Toyota Nascar Truck szériájából származó V8-as versenyblokkal szerelt kompakt kupéval, a 4,4 méteres Scion tC-vel hívta fel magára a figyelmet, majd öt évre rá egy ugyanilyen autót négyhengeres motorral vitt győzelemre – ez példa nélküli fegyvertény volt akkor a Formula Drift történetében! Később a Toyota Corollából épített hátsókerék-hajtású fenevadat, ezer lóerős, 2,7 literes turbómotorral, majd mire a Toyota hivatalosan bemutatta az új generációs, TNGA-platformon nyugvó Corollát, ő már a vadonatúj modellbe is átlapátolta ezt a félelmetes hajtásláncot.
Az ezekkel az átépítésekkel járó műszaki bravúrhoz képest a háromliteres, soros hathengeres motor és a hátsókerék-hajtás gyerekjátéknak hangozhat egy ilyen rutinos építőmester számára – csakhogy a GR Supra vadonatúj blokkjával nemcsak Papadakisnak, de másoknak sincs igazán tapasztalata. Ez azonban nemhogy elvette volna a kedvét a beavatkozástól, de izgalmas kihívássá tette a projektet: „Fogalmunk sincs, mi fog történni. Ettől olyan élvezetes. Nem léteznek leírt útmutatók, kézikönyvek, és főleg nincsenek polcról leemelhető, kipróbált alkatrészek és tuningkészletek. Menet közben ismerjük meg a motort, és igyekszünk másokkal is megosztani tapasztalatainkat, hátha többen is kedvet kapnak egy hasonló munkához” – nyilatkozta Stephan Papadakis a Digital Trends magazinnak.
„Azt persze pontosan tudjuk, mi kell ezer lóerőhöz. Sok levegőt és sok üzemanyagot kell az égéstérbe juttatnunk, és aztán gondoskodni arról, hogy a motor kibírja az extra terhelést. Szóval nagyobb turbófelöltőre, módosított befecskendező rendszerre, valamint új dugattyúkra, hajtókarokra és szelepekre lesz szükségünk” – foglalta össze az extrém tuning receptjét Papadakis, aki nem szabott magának határidőt a munkára. Ám erős a gyanúnk, hogy a Papadakis-féle GR Supra már idén ősszel ott lesz Las Vegasban a SEMA tuningkiállításon – akár összeterelik addigra az ezer lovat, akár nem.