Egyelőre nem várható taxis demonstráció, áremelés azonban igen (Forrás: MTI)
Budapesten a taxis személyszállítás alapdíja 1000 forintra, a kilométerdíj 400 forintra, a percdíj pedig 100 forintra emelkedik május 9-től, amennyiben az erről szóló javaslatot jövő szerdán elfogadja a Fővárosi Közgyűlés - jelentette be az általános főpolgármester-helyettes a pénteki sajtótájékoztatón, Budapesten. Kiss Ambrus közölte, ez
az intézkedés nagyságrendileg 35 százalékos áremelkedést jelent majd a fogyasztóknak.
Bár átlagfizetésből élő ember számára eddig is szinte elérhetetlen volt a taxizás, az áremelés mértékét a főpolgármester-helyettes azzal indokolta, hogy a taxik hatósági árai 2018. július 1-jén változtak utoljára. Ugyanakkor erre az ágazatra is vonatkoznak a közgazdasági szabályok: ha drágább az üzemanyag és az azon kívüli maginflációs adatok is emelkednek, akkor erre reagálni kell - tette hozzá. Ráadásul míg 2020 márciusában - a pandémia kitörése előtt - a taxisok száma 6754 volt a fővárosban, a legutolsó adat szerint már csak 5070 maradt belőlük. Tegyük hozzá, az üzemanyagok ármaximalizálása alighanem jelentős részüket vinné csődbe az áremelés nélkül.
A főpolgármester-helyettes felidézte, hogy a taxis szervezetek 2021 novemberében kezdeményezték az ártárgyalások megkezdését. Akkor a fővárosi önkormányzat még úgy látta, nincs hatáskörük az ügyben az ármoratórium miatt. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azonban idén februárban jelezte, a moratórium erre nem vonatkozik, így van lehetőségük az áremelésre. A tárgyalások ezt követően folytatódtak, a most bejelentett tarifaemelés pedig az egyeztetéseken elért kompromisszumos megoldást tükrözi - tette hozzá Kiss Ambrus. Ugyanakkor jelezte, a munka még nem ért véget, a tárgyalások hatására változtatásokat kezdeményeznek a taxirendeleten. Példaként említette, a taxik ellenőrzési rendszerének erősítését. Úgy vélte a nem minősített személyszállítást végzők száma megnőtt, ezért 190-ről 240-re emelik az átlagos havi ellenőrzések számát, amelyeket továbbra is a BKK végez.
Nem csak drágább lesz a taxizás, idősebb autókat is kaphatunk
Jelenleg Budapesten legfeljebb 10 éves autókkal lehet taxizni, de mivel úgy látja a főváros vezetése, hogy a felborult gazdasági környezetben több vállalkozónak gondot fog okozni a gépjármű cseréje, azt is kezdeményezik a kormánynál, hogy a taxik engedélyezett életkorát emeljék 15 évre. A főpolgármester-helyettes közölte, mivel a jelen helyzetben nem tudni, mi lesz az üzemanyag ársapkával vagy milyen változások lesznek az alkatrészpiacon, ezért egy automatizmust akarnak kidolgozni a tarifaemelés ügyében. A kiszámíthatóság az utasok és a vállalkozások számára is fontos - mondta Kiss Ambrus.
Jelenleg legfeljebb 10 évesek lehetne a fővárosi taxik, ezt az autópark átlagéletkorára, 15 évre növelnék, hiszen az autóárak emelkedésével az emelt tarifával sem tudnának újítani a vállalkozók (Forrás: MTI)
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnök elmondta, nem tudják előre, hogy az üzemanyag rögzített hatósági árát mikor vezetik ki, ezért az egyeztetések folyamatosak lesznek. Horacsek Róbert, a korábbi taxis demonstráción résztvevő taxisok képviselője, szóvivője közölte, a tárgyalások résztvevői megállapodtak abban, hogy újra leülnek tárgyalni a tarifáról, amennyiben az üzemanyagárak a jelenlegi szinthez képest 20 százalékkal emelkednek.
Forrás: MTI