10 tipp külföldi autóvásárláshoz
Kisokos külföldi autóvásárláshoz és -behozatalhoz, hogy ne legyen belőle lyukra futás
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Alap, hogy leginkább szerencse kell a külföldi autóvásárláshoz, de sok egyébbel is érdemes és kell is készülni. Csokorba szedtük, hogy mi mindennel.
A lyukra futás lehetősége, illetve esélye pedig igen nagy, hiszen messziről jött ember azt mond, amit akar, a messze lévő pedig még inkább. Hiszen nem is jött, fikarcnyi befektetést sem tett, csak feladott egy hirdetést. A hirdetés pedig a legvonzóbb ajánlatok között ritkán fed valódi autót. A csábítóan olcsó példányok jellemzően csak a mesében léteznek, s hirdetésük kamu, maga a lehúzás, előre utalást várva. Előre utalni pedig alapszabály, hogy nem szabad. Kivétel persze van: ha az autót le tudjuk informálni (gyári rendszerből is látjuk felszereltségét, illetve szervizmúltját), ha azt garanciát ígérő, komoly múlttal rendelkező kereskedés árulja, s ha időnkkel is spórolni kívánunk, akkor előfordulhat, hogy érdemes lehet azt megtenni, azaz előre utalni. Ilyenkor azonban tisztában kell lenni azzal, hogy gyakorlatilag vakon vásárolunk, s szinte a rulettre tettük fel az előleget, amelyért cserébe ugyebár azt várjuk, hogy az autó meglegyen akkor, amikor odaérünk, s esetleg már a nevünkön is legyen.
Utóbbi nyilván vakmerőség, ugyanúgy vakmerőség, ahogyan egyetlen autóért elindulni több ezer kilométerre. Alapszabály az is ugyanis, hogy lehetőleg több potenciális vétellel rendelkezzünk a régióban, s az is, hogy az eladókkal előre egyeztessünk le minden részletet: például, hogy vannak-e, voltak-e valaha sérülések az autón, mikor járt utoljára szervizben, milyen állapotúak a gumiabroncsai, bírni fogja-e a hazautazást. Mindenképp kérjük el az autó alvázszámát, s az alapján hazai márkaszervizben próbáljunk meg minél több információt megkapni az autóról. Jellemzően megkaphatjuk az első forgalomba helyezés helyét és idejét, a legutóbbi szervizlátogatást, illetve az akkori kilométeróra-állást is. Ezekből jó eséllyel össze lehet rakni, hogy igazak-e a róla elmondottak. A hazaiaknál sokkalta jobb árakra (a jelenlegi euró-árfolyamnál) nemigen számíthatunk, értékes, jó állapotú és ellátmányú példányban viszont bízhatunk.
10 tipp külföldi autóvásárláshoz
- Indulás előtt mindenképp beszéljünk az eladóval, kérjük el az autó alvázszámát és informáljuk le!
- Gyanús autóért el se induljunk!
- Legyen velünk olyan ember, vagy legalább telefonon tudjunk elérni olyan embert, aki beszéli a helyi nyelvet, s akivel mi is tudunk kommunikálni!
- Csak próba és szemle után fizessük ki az autót, illetve annak papírjait!
- Legyen nálunk pénz az esetleges lerobbanás, hiba, nem kalkulált szállás fedezésére!
- Vigyünk alapvető szerszámokat, kesztyűt, vontatókötelet, a motorhoz passzoló tartalék kenőanyagot!
- Legyen B tervünk, azaz készüljünk fel több potenciálisan megvásárolható autóval vagy legyen alternatív programja az utazásnak!
- Az autónak ne csak előéletét, ha lehet, gyári specifikációját is kérdezzük le, így kisebb eséllyel fog bennünket meglepetés érni!
- Kérdezzük meg, hogy az autó képes-e saját lábán hazajönni, nem szükséges-e rajta egy karbantartást megcsináltatni, megfelelő abroncsok vannak-e rajta!
- Szervezzünk társakat az utazáshoz, optimálisan mind a hazahozandó, mind pedig a kiutazáshoz használt autóba is jusson két-két ember hazafelé, ellenkező esetben ugyanis hosszabb, több pihenőt igénylő lesz a hazajövetel!
Ha kiszemelt autóval kapcsolatban bármi is gyanús egy kicsit, akkor már nem érdemes érte elindulni. Jobban járunk, ha másikat keresünk. Akkor is, ha vonzó az ára. Már a telefonos érdeklődéskor is alapvető, hogy legyen közösen beszélt nyelv, ehhez akár egy ismerős is segítsége is elég lehet. Szerencsés, ha ő velünk tud jönni a vásárláskor, ha nem, akkor legalább annyit kérjünk tőle, hogy telefonon legyen elérhető, ha galiba lenne. A telefonos egyeztetésnél ne csak az autó részleteit tisztázzuk, hanem azt is, hogy miként tudunk fizetni. Messze nem egyértelmű, hogy mindenhol megfelelő a készpénz, előfordulhat, hogy átutalás szükséges, a legegyszerűbb persze a bankkártyás fizetés, ám arra legfeljebb kereskedésben lehet mód (ilyenkor ügyeljünk arra, hogy bankkártyánk limitje engedélyezze a számla kiegyenlítését). Talán még sarkalatosabb kérdés az, hogy miként kapunk az elhozatalhoz megfelelő ideiglenes rendszámot és biztosítást az autóra. Ha nem kereskedőtől vásárolunk (aki jellemzően tudja adni azt is), akkor kérjük meg az eladót, hogy fáradjon el velünk az okmányirodába a papírok elintézéséhez.
Az autó honosítása - megfelelő előkészítéssel - már elvileg sima ügy. Kell hozzá természetesen egy kétnyelvű (vagy magyar) adásvételi szerződés. Amennyiben a szerződés külföldön íródott, nem kell átírási illetéket fizetni (csak regisztrációs adót). Egykapus ügyintézésre ne számítsunk, de az NKH-s műszaki vizsga, a NAV-nál a regisztrációs adó befizetése és a kapott igazolásokkal bármely okmányirodában a rendszám és a forgalmi engedély kiváltása akár néhány óra alatt elintézhető - persze az ügymenet nem mindig ilyen egyszerű (a linkelt cikkek a saját tapasztalatokat összesítő és a teljes folyamaton végigvezető leírások). Kiadásokra itt is jelentősen kell még készülni, a magyar rendszám (a regisztrációs adón túl) is több mint 60 ezer forintba kerül - a vizsga, a forgalmi engedély és a szükséges plakettek költségével. Aki tehát vonzónak tartja a külföldi árakat, ezeket, az utazási és a kint tartózkodási költségeket is adogassa össze, úgy sajnos már nem biztos, hogy azok csábítóak lesznek.
Honnan tudok letölteni kétnyelvű (német-magyar) adásvételi szerződést, vagy hivatalos kereskedőnél már kérhetjük ennek a kitöltését?
A kulfoldi vasarlasnal azt hiszem a legfontosabb, hogy a nyelvet beszelje a vasarlo vagy Angolul tudjon komunikalni,(mivel meg a 90 eves Nyugat Europaival is sikeresen tudok kommunikalni Angol nyelven)
Utolso kulfoldi vasarlasom a Nemeteknel szinte percek allatt lebonyolodott (hivatalos MB kereskedonel) a Magyarorszagi heje-hujat is egy nap allatt eltudtam intezni.