Jelenleg a képen láthatónál olcsóbban tankolhatunk, a nyáron viszont alighanem jócskán 500 forint feletti üzemanyagárakkal kell majd szembesülni. A május 15-ig élő árstop híján jelenleg 576 forint a benzin ára, a gázolajé péntektől 651 forint lesz
Ha a Párizsban székelő Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA - International Energy Agency) megszólal, akkor azt azért érdemes meghallgatni. A szervezetet 1974-ben, az 1973-ban kitört olajválság által okozott problémák kezelésére alapították. Most pedig arra hívják fel a figyelmet, hogy
az Oroszország által Ukrajna ellen indított háború, akarom mondani "különleges művelet" olyan hatással van a világ olajpiacára, hogy komoly mértékben vissza kell fogni a fogyasztást.
Nyugalom, nem kell azonnal minden belső égésű motoros autót nyugdíjazni, de van néhány olyan fogás, amivel rendbe lehetne hozni az igencsak felborult kereslet/kínálat egyensúlyt. A Brent olaj ára jelenleg nagyjából kétszer annyi, mint egy évvel ezelőtt, ez pedig hosszú távon beláthatatlan következményekkel járhat. Az IEA javaslatai szerint a kormányok, illetve maguk a fogyasztók is sokat tehetnek a kereslet visszafogásáért, aminek az eredménye lehetne az olajárak normalizálódása. Ellenkező esetben a kínálati válság fokozódhat, az árak pedig még tovább emelkedhetnek.
Nagyon sok olaj hiányzik jelenleg a világpiacról, minden jel arra utal, hogy érdemes számba venni a villanyautókat, a képen az Év Autója díjas Kia EV6
„Oroszország Ukrajna elleni döbbenetes agressziója következtében a világ az elmúlt évtizedek legnagyobb olajellátási sokkjával nézhet szembe, ami óriási hatással lesz gazdaságunkra és társadalmunkra” – mondta Fatih Birol, az IEA ügyvezető igazgatója. Ha viszont okosan cselekszünk, csökkenthető a világszerte tapasztalható "árfájdalom", csökkenthetők a gazdasági károk, mellette pedig Oroszország szénhidrogén-bevételei is apadhatnak és elősegíthető az olajkereslet fenntarthatóbb útra terelése is - állítja az IEA. Azt mondják, ha a világ olajfelhasználásának felét vivő fejlett gazdaságok teljes mértékben végrehajtják azt a 10 pontos javaslatot, amit összeállítottak, akkor 4 hónapon belül napi 2,7 millió hordónyival csökkenhet az olajfogyasztás, ez nem mellesleg pont annyi, mint az összes Kínában futó személyautó fogyasztása. Ez a fogyasztáskiesés már jelentősen csökkentené a válsághelyzet kialakulásának esélyét és lehetővé tenné az orosz olajtól való függetlenedést. Kicsit TV-shopos felütés, de ha most megfogadjuk a tanácsokat, a július-augusztusi fogyasztáscsúcs is kisebb hatással fenyegetne, ha pedig nem csak a fejlett, hanem a fejlődő országok is megfogadják a tanácsokat, azok hatása még jelentősebb lehet - segítve a 2050-ra célul tűzött zéró emissziót.
Ha a villanyautó még nagyon idegen, jó választás egy plug-in hybrid is, ám ezek nem feltétlenül olcsóbbak, csak nagyobb kombinált hatótávjuk és gyorsabb tölthetőségük miatt sokak számára emészthetőbbek
Mivel az olajfelhasználás túlnyomó része a közlekedésből származik, az IEA 10 pontos listája is leginkább arra irányul, hogy miként lehet az emberek és az áruk mozgását kevesebb olajjal megoldani. Számos olyan javaslat szerepel, amelyeket már részint alkalmaznak az egyes országok, a sebességkorlátozás, a behajtási korlátozások, az otthoni munkavégzés támogatása, a több telekocsi és megosztott autó, az olcsóbb tömegközlekedés és a légi közlekedés helyetti virtuális találkozók támogatása egyaránt említésre kerül.
Az IEA 10 pontos javaslata az olajfogyasztás csökkentésére és azok várható hatásai, spórolásai:
- A sebességhatárok 10 km/órával csökkentése - a személyautók esetén napi 290, a teherautóknál további 140 ezer hordónyi napi olajfogyasztást lehetne megspórolni.
- Otthoni munkavégzés az ezt lehetővé tevő munkaköröknél heti 3 napon - már a heti egy nap otthoni munkavégzés is 170 ezer hordónyi olaj megspórolását eredményezi, heti 3 nap esetén nagyjából 500 ezer hordóval lehet számolni, hiszen ilyenkor is elmegyünk például vásárolni.
- Autómentes vasárnapok a városokban - ha a vasárnapokon egyáltalán nem autóznánk a városokban, az nagyjából 380 ezer hordónyi napi olajmegtakarítást eredményezne, de már a havi egy (a városokban) autómentes vasárnap is 95 ezer hordónyit jelent.
- Olcsóbb tömegközlekedés és a mikromobilitási eszközök, a gyaloglás és a kerékpározás támogatása - napi mintegy 330 ezer hordónyi megtakarítás.
- Váltott hozzáférés a városi utakhoz a személyautók számára (például páros/páratlan rendszám szerint) - napi 210 ezer hordónyi megtakarítás.
- Az autómegosztás és a takarékos vezetés népszerűsítése - napi 470 ezer hordónyi megtakarítás.
- A teherszállító hajók és az áruszállítás esetén is a takarékosabb üzem támogatása - napi 320 ezer hordónyi megtakarítás.
- Repülőgépek helyett a nagysebességű éjszakai vonatok használata - napi 40 ezer hordónyi megtakarítás.
- Az üzleti utak elkerülése, amikor csak lehet - napi 260 ezer hordónyi megtakarítás.
- Az elektromos és fokozott hatékonyságú autókra való átállás támogatása - napi 100 ezer hordónyi megtakarítás.
Kulcsszó a közlekedési eszközök kombinálása: a városok belsejébe hajtani sokszor nem is érdemes autóval, kiváló szolgálatot tud tenni egy összehajtható kerékpár
Bevallom, én személy szerint az összes felvetéssel egyet tudok érteni, simán elfogadnám őket. Inkább elfogadom azt, hogy legfeljebb 120 kilométer/órával autózzak, amivel eleve 10-20%-kal több hatótávot kapok. Viszont a matek arról szól, hogy amennyiben mindenki megfogadja a fenti csomagot, akkor nem feltétlenül jutunk oda, hogy nyáron már 800 forintba (vagy akár még többe) kerüljön egy liter benzin, hanem az általánosságban visszaeső kereslet miatt legyen esély az 500 forint alattira. (Spoiler: ebben azért ne nagyon reménykedjünk.)
A fenti bicikli az enyém, a képen szereplő autó sajnos nem, de a sofőr én vagyok. Nem egyszer képes vagyok 100 km/óra alatt menni autópályán a szerényebb fogyasztásért
Az IEA jelentése megjegyzi, hogy az olajfelhasználás visszaszorítása nem maradhat átmeneti intézkedés. A tartós csökkentés nemcsak az országok energiabiztonságának javításához, hanem az éghajlatváltozás kezeléséhez és a légszennyezés mérsékléséhez is hozzájárul. Mint írják, a kormányok rendelkezésére áll minden szükséges eszköz ahhoz, hogy az elkövetkező években csökkenjen az olaj iránti kereslet. A fenti javaslatokon túl a jelentés meghatározza a kulcsfontosságú eszközöket e cél eléréséhez, ideértve az elektromos járművek bevezetésének felgyorsítását, az üzemanyag-fogyasztási normák szigorítását, az alternatív üzemanyag-ellátás fellendítését, a hőszivattyús fűtések népszerűsítését, valamint a műanyagok fenntarthatóbb előállítását és "fogyasztását". Bár a szabályozás lehetősége a kormányoké, a nap végén a mi kezünkbe kerül a döntés, az egyéni kényelmünkből így vagy úgy, de áldozni kell. Ha viszont mindenhol és mindenki képes egy kis kompromisszumra, akkor talán nem fogunk belefulladni a szmogba, valamint a tankolás sem lesz megfizethetetlen.
Olcsóbb tömegközlekedést, a car sharing népszerűsítését is javasolja az IEA - sok egyéb mellett
“Az autómegosztás és a takarékos vezetés népszerűsítése”
a takarékos vezetést már a jogosítvány megszerzéséhez kellene kötni, mert a sofőrök többsége nem hajlandó a saját vezetési szokásain változtatni, hisz sietni kell/ így szokta meg/ megteheti / leszrja / cég tankolja / nincs igénye rá / buta / nemtörődöm (mint a szürkületben lámpa nélkül közlekedők).
Pedig nem olyan nagy ördöngősség előrelátóan, odafigyelve vezetni.
“A sebességhatárok 10 km/órával csökkentése”
ez egy takarékos sofőrnél nettó felesleges, illetve nem feltétlen fogyaszt kevesebbet egy autó 40-nél, mint 50-nél, az autópálya meg egy gyorsforgalmi út, aki száguldozni akar, azt ez nem tartja majd vissza, eleve sokaknak derogál 130-nál lassabban menni.
Az autópályán én 110-re csökkenteném a maximális sebességet, 120-nál kattanhatna a trafi.. Sokkal inkább elviselném ezt, minthogy 1 literes túlbonyolított turbómotorokat lehessen csak venni, amik kb. nem is fogyasztanak jól autópályatempónál, de legalább karbantartásigényes és valószínűleg nem környezetbarát.
Fontos lenne még szerintem az olcsóbb villanyautók gyártása és támogatása, mint pl. Dacia Spring. Második autónak tökéletes..
Aztán ha 110-nél nem szabad gyorsabban menni akkor miért nem elég az 1.0-ás? Mert 110-et egy 50-lovas autóis simán tart. De egyébként semmi szükség a sebesség korlátozásra (mármint pályán 130 alá vinni) Ha 800-ft lessz a benya úgyis mindenki visszaa vesz hogy kevesebbet fogyasszon. Elég ha vissza emlékszel arra amikor elöször ment fel kb 320-360-ft ra a benya akkor töbnyire alig volt a pályán aki rámelőzött 130-nál sőt inkább lassabban mentek. Az elektromosok pedig pláne nem járnak 110-felett (töbnyire)