10 modell, ami idén már 10 éves

Belekarcoltunk 2018-ba, így a 2008-as modellek már 10 esztendősek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén egyebek mellett már 10 éves a BMW X6, az Opel Insignia, vagy az ötajtós Skoda Superb is. Mutatunk 10 érdekességet, meg persze azt, hogy milyen ártól kaphatók.


Tíz év akkor is sorsfordító, ha az autók átlagéletkora 13,9 év (a 2016-os adatok szerint). 2017-esek még nincsenek. A 10 évvel ezelőtti 2008-as év amúgy különösen jelentős: akkor kezdett ismét növekedni a 2007-ig 10,3 évre csökkent személyautó-átlagéletkor. 2008-ban az év zömét még épp a válság előtti viharszünetben élhettük meg, ősszel azonban beköszöntött a krach. Az autópiac azonban akkor még egész szépen teljesített, az igazi recesszió 2009-ben következett be.
De még előtte, 2008 májusában debütált a Fiat Grande Punto (meg persze Opel Corsa D) alapú Alfa MiTo, ami csakis háromajtósként létezik, s bár a legolcsóbb Alfa (a mai napig kínálatban van ugyanis), kategóriájában a drágább (prémium) modellek közé tartozik. Utóbbiak között olcsó, főként használtan, ugyanis 10 esztendősen 1,45 millió forinttól kapható a hirdetések szerint.
A 2008-as esztendőben debütált a BMW X6 is, a BMW első terepkupéja, vagy ahogyan a bajorok mondják, az első Sports Activity Coupe (trollok kedvéért oké, igazából már 2007 decemberében megkezdődött a gyártása). Soros hathengeres turbós benzinesekkel és dízelekkel, valamint 4,4 literes V8-as turbós benzinessel kínálták, ma a Használtautón 5,6 millió forint belőle a legolcsóbb.
Hirdetés

Egy másik véglet a 2007 szeptemberében, a Frankfurti Autószalonon bemutatott Dacia Sandero, ami műszakiságával természetesen a Loganra épült, de meredekhátúként és frissebb orrával modernebb autó hatását keltette, 4,02 méteres hosszához mérten egész tágas utas- és csomagtérrel. 1,2, 1,4 és 1,6 literes benzinmotorokkal, valamint az 1.5 dCi turbódízellel is kínálták, mindegyikkel vállalható, a dízel persze csakis az átlagnál többet autózóknak javallott, a benzinesek közül logikusan az 1.2 16V, 75 LE verzió a legtakarékosabb. A legolcsóbb Sanderók az 1,4-es benzinesek, 789 ezer forinttól sorakoznak, nem vészes felárért a gyárilag LPG üzemre alakított verziók is megkaphatók.
2008 februárjában debütált a második generációs Citroën C5, ami alapáron már csupán acélrugós volt, de továbbra is elérhető volt hozzá (a nagyobb motorokkal) a hidropneumatikus, szintszabályzós felfüggesztés. Motorpalettája 1,8 literes benzinessel nyitott (később az 1,6-os lett az alapmotor), volt 3,0 literes V6-os, 211 lóerős benzines is, az eladások zömét persze az 1,6, 2,0, 2,2 és 2,7, valamint 3,0 literes dízelek adták, utóbbi kettő már V6-os. A C5 fiatal használtként és persze 10 évesen is az egészen nagy, egészen jól felszerelt, és a modellnevet megtépázó elődjénél sokkalta jobb minőségű, azonban kedvező árú autó szinonimája. Legolcsóbb példánya jelenleg 1,49 millió forint, egy 2,0 literes dízel, automata váltóval.
Szintén 2008-ban érkezett piacra az első Ford Kuga, a Ford kompakt szabadidő-autója, ami kezdetben 2,0 literes dízellel és még a Volvo eredetű, 2,5 literes öthengeres benzines turbómotorral volt elérhető - utóbbival 200 lóerőt tudott, s a kategória sleeper carja volt. A benzines Kuga ugyanakkor ritka, mint a fehér holló, az eladások zömét a gázolajosok adták, a 2008-ból jelenleg (2,59 millió forinttól) kínáltak mind dízelek.
Ma már duplán fontos a 2008-ban debütált nyolcadik generációs Honda Accord. Ez volt az utolsó Accord Európa számára. 2,0 és 2,4 literes benzinesekkel, valamint 2,2 literes i-CTDi turbódízellel, szedánként és kombiként. Kultuszát jelzi, hogy míg 10 éves Ford Mondeót 1,3 millió forinttól kapunk, a 10 éve érkezett Accord legolcsóbb példányáért is 2,3 millió forintot kérnek, pedig 300 ezer kilométerrel hirdetik.
Nem csak 10 éve debütált, a 2009-es Év Autója is lett a Vectra C-hez mérten valóban óriási lépést jelentő, ugyanakkor hátul kissé szűkös első Insignia. Motorból még 1,6-os szívó benzines is volt hozzá, meg persze onnantól felfelé nagyjából minden. Létezett V6-os turbósként, összkerékhajtással is, persze az eladások zömét itt is a 2,0 literes dízel adta, amiből ikerturbós is volt idővel. Ép állapotú, balkormányos Insignia jelenleg 1,7 millió forinttól kapható, ami érdekes, mert nem jobb autó, mint a vele egykorú Mondeo.
2008 tavaszán, a Genfi Autószalonon valami förtelmesen kinéző üdítőitalt osztottak a Skoda standjánál. Ha jól emlékszem, az volt ráírva, hogy nem minden az, aminek látszik. Ezzel persze a négyajtósnak tűnő, de akár ötajtósként nyíló farú, twin door csomagtérajtós Superbre utaltak. Formailag mondjuk maga az autó sem volt egy szépség, az mondjuk igaz, hogy elsőként hozta a kettő az egyben csomagtérajtót (amit aztán a BMW 5 GT is bevetett). A második generációs Superb már a downsizing korába érkezett, 1,4 literes TSI-vel nyitott a paletta, de volt 1,8 és 2,0 literes TSI, sőt, 3,6 literes VR6-os is, dízelből 1,6, 1,9 és 2,0 literes. A Skodák értéktartása nem rossz, 2,2 millió forintról indulnak a második generációs Superbek.
Tavaly kifutott, s 2008 augusztusában érkezett a harmadik generációs Volkswagen Scirocco, ami persze jókora szünet után követte az első kettőt, már a Golf V alapjain. Motorpalettája 1,4 és 2,0 literes TSI benzineseket, valamint 2,0 literes TDI-t sorolt. A háromajtós formája még ma sem öreg, de értéktartásának a márkanév is jót tesz, 2,6 millió forintnál indulnak a használt példányok, amivel drágább természetesen, mint az alapjait adó Golf, de a sportos kupét keresők számára mégis egy egészen józan választás.
Koncepcióként 2007-ben, szériamodellként 2008-ban érkezett a Volvo XC60, azaz a Volvo kompaktnak mondott, de valójában a Ford Mondeóval rokon 60-as sorozatra épülő szabadidő-autója. A négyhengeres motorok mellett benzinesből 5 és 6 hengeres (soros), dízelből 5 hengerest is kapott még, hajtásból alapból elsőt kapott, de természetesen opció, illetve a nagyobb motorokhoz alap volt az összkerékhajtás és az automata váltó is. A legolcsóbb használt példány 4,29 millió forint - öthengeres dízellel, automata váltóval és összkerékhajtással.
Az árak is mutatják, a 10 éves autók, pláne a 10 évvel ezelőtti újdonságok felénk még új jellegű autók, hiszen az átlagnál fiatalabbak, s egészen modernek, az utcakép pozitívabb foltjai, ennek megfelelően zömük a piac átlagáránál többe kerül.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.01.01. at 14:30
    Permalink

    Welcome back! Úgy látom a holnap motorját is elkapta a másnaposság 🙂

    Sok pontatlanság van a cikkben. Az S60 nem kompakt platform, az az S40 (ami tényleg Focus).
    A Momdeo egy másik platform, ami fordítva, a nagy volvón alapul (ezért is ilyen szükségtelenül nagy kocsi) A 60-as Volvóknak nincs Ford megfelelője (és így rokona). A 60-as platform fejlesztései (öthengeres motorok, Haldex) nem szerepelt.
    A meredek egyébként az, hogy egyes években több fogyott belőle, mint az Insigniából. Ez a modell biztosította a Volvo túlélését.

    • 2018.01.02. at 09:48
      Permalink

      BÚÉK!
      Az XC60-ast “compact luxury crossover” névvel illetik, crossoverként, USV-ként kompakt, persze nem annyira, mint a 40-es sorozat. Alapja a Volvo P3 platformja, ami lényegében a Ford EUCD-re épül, így az XC60 a Mondeóval, a Ford S-MAX/Galaxy párossal is rokon.

      • 2018.01.02. at 23:13
        Permalink

        Megismétlem, nem a P3 épül Fordra hanem fordítva. Ez ott is érződik, hogy a Mondeo esetlenül nagy a kategóriájában (vs Passat/Avensis). A Volvo érezhetőbben virtuózabb módon bánt is a platformmal, az Xc60-ban van ezer olyan hajtáslánc kapható, ami Fordba nem került. Volt V8, 300LE Sorhat, sorötösök, 4WD, a remek kétlityis öthengeres dízelek. Réadásul eleve nincs is olyan modellje a fordnak ami összevethető lenne a 60-asokkal, pláne az XC60-assal.
        A másik oldalról a P1 meg érezhetően Ford, volvós szemmel az S40 eléggé idegen, pláne hogy a Volvo csak minimálisan térhetett el műszaki megoldásokban (pl 4WD, D3-D5).

  • 2018.01.02. at 17:07
    Permalink

    Pont ezért sem mertem újra használt autót venni, mert az ismeretlen előélet miatt zsákbamacska az összes (mind beleesett a válság alatt/közben megvásárolt/karbantartott autók csoportjába). 10 évesen egy normálisabb autó még mindig 2+M körül van, alap rendberakás és névrevétel után megáll a móka 2.5M körül és akkor imádkozhatok minden évben, hogy ne fáradjon el alattam semmi drága a következő 20ekm alatt.

    Nem vagyok hitelpárti, de ha 2.5millióm lenne autóra, akkor vennék valami újat, aminek a maradék részletét kifizetném 2-4%THM mellett max 5 év alatt. Tudom, jön a szokásos: az értékvesztés, meg ha kihozom a szalonból akkor rögtön -20%, de még mindig nyertem vele minimum 5, de inkább 7 évet (ha 10 vagy 12 évesen adom el). Ki lehetne matekozni melyikkel jön ki az ember jobban (megveszem 10 évesen, eladom fele annyiért 15 évesen és ha szerencsém van, még rohadni is elfelejt közben, etcetc), mert ezeket a modern autókat már nehéz otthon a garázsban bütykölni, bármilyen komolyabb hibával a sufniban sem dolgoznak lassan 8e forint alatt óránként, tehát az olcsó szervizlehetőség előnye is lassan elolvadt.

  • 2018.01.02. at 17:17
    Permalink

    Érdekes, ha a sajtófotók a korabeli kiadásúak és mindenhol a 10 évvel ezelőtti állapotot mutatják (tehát nem egy időközbeni facelift fotói), akkor azt kell mondanom, hogy a legidőtállóbb a C5, utána a Sirocco, majd az X6/SuperB. A Volvo és a Honda olyan, mintha már 10 évvel ezelőtt is 10 évesek lennének.

    Ezek közül amúgy egy Daciat vennék ha mindenképpen választani kellene, az nem vinne anyagi rontásba soha, gond nélkül tudnék másikat venni bármikor.

Vélemény, hozzászólás?