10 éves autót 2 millióért: lehetséges, vagy csak álmodik a nyomor?

Ledöbbentem, hogy mennyire nem ér semmit 2 millió forint a használtautó-piacon 2025-ben

Mi marad, ha a 2 millió forintos álomhatár alatt hirdetett, de 10 évesnél nem idősebb autók jelenlegi kínálatából kihúzod a százezreket futott ex-taxikat és az újkorában sem kelendő típusokat? Íme a válasz, amit nem szeretnél elfogadni.

Ha valaki régóta nem vett autót, akkor nyugodtan feltételezheti, hogy kétmillió forintból gond nélkül hozzájuthat egy valamire való, 10 éves, 5 személyes, legalább alsó-középkategóriás négykerekűhöz a családnak. De ez nincs így. 2015-ben, vagy annál később gyártott autót kerestem, kétmillió forintig a Használtautó.hu kínálatában, és arcon vágott a szomorú valóság. Pedig első ránézésre egész jónak hangzott a 129 találat, "még válogatni is lesz miből", gondoltam naivan. Csak aztán letekertem a néhány kiemelt találat alá. Először egy csokornyi elgépelt évjáratú hirdetést, aztán jónéhány, akár 600 ezer kilométert is futott ex-taxit dobott a gép.
Az ilyen jellegű találatokat azonnal kiszűrtem: megeshet, hogy saját célra még akár be is vállalnék valami hasonlót, de most az átlagos vásárló szerepében böngészek (Fotó: Használtautó.hu)
A saját szokásaimmal kissé szembeszegülve 200 ezer kilométernél húztam hát meg a felső határt, és mivel csak téves hirdetéseket találtam egymillió forint alatt, ezért ezt az összeghatárt is begépeltem. Máris csak 71 találatom maradt, tehát közel megfeleztem az esélyeimet. Aztán jött az újabb felismerés: a találati listám elején kizárólag modern kori Ladák fogadtak. Tudjátok, a Kalinák és Granták, amelyeket annak idején Dacia áron próbáltak meg értékesíteni az oroszok, csak épp ezeréves technikával a gépháztető alatt, illetve sorjás műanyagokkal az utastérben. Sajnos volt szerencsém ezekhez az autókhoz már életem során, így megspóroltam magamnak egy utazást a legközelebbi eladó példányig, és lehúztam az összeset a listáról. Persze, ha te még nem tapasztaltad meg ezeket az érdekes vasakat élőben, akkor a lehetőség adott, hiszen rengetegen akarnak tőlük ár alatt megszabadulni, így biztosan találsz egyet a közeledben, amit kipróbálhatsz.
Könyörtelenül kihúztam a listáról 21 Ladát (Fotó: Használtautó.hu)
A Kalinák és Granták kizárása után maradt 50 autó. Vagy inkább csak autó szerűség, mert rögtön egy segédmotoros kerékpárnak regisztrált Renault Twizy fogadott a találati lista élén, méghozzá 1,55 millióért. Ezt leszámítva egészen korrekt dolgok is akadtak már, ám volt itt még egy feltétel, aminek még nem tettünk eleget. Hogy az autó legalább az alsó-középkategóriát súrolja ennyiért. De először ennyire még ne szaladjunk előre, csak arra szűrjünk rá, hogy az 5 férőhely meglegyen. Ezzel azonnal ki is kerültek a Twingók, a Suzuki Altók, a Seat Mii-k, és a hasonló vasak a listáról, és máris 34 autóra szűkült a találati listám.
Szerintem nem szürreális elvárás, hogy 5 ember szabályosan beleülhessen egy autóba 2 millió forintért (Fotó: Használtautó.hu)
Az első valóban megkérdőjelezhető döntésem - legalábbis szerintem - a városi kisautók kizárása lesz. Tagadhatatlan, hogy ez a méretosztály már sokaknak elég, de tételezzük fel, hogy akad két-három gyerkőc is a családban, és néha a Balatont is meglátogatnám azzal a kétmilliós autóval. Persze, semmi gond sincs azzal, ha neked elég a Corsa, a Punto, a C3, vagy mondjuk a Fiesta, ám 34 autó akkor is kevés 2 millióért az egész országban. De észszerű keretek között mozogva én azt mondom, hogy innen még van értelme egyet szűkíteni a paramétereken, hiszen ha lehet nagyobb is, akkor miért érjem be a kisebbel, nemde? Szűrjünk mondjuk 350 liter feletti csomagtartóra, hogy biztosan elférjen a família.
Városi rohangálásra, egy főnek ingázásra, és hasonló, hétköznapi feladatokra már ez a kategória is bőven elég, ám én már a cikk elején letisztáztam, hogy a családnak keresek autót ennyiért (Fotó: Használtautó.hu)
13 találat maradt, amelyek mindösszesen 4 típus képviselői. A műszakilag azonos Citroen C-Elysee és Peugeot 301 páros, A Dacia Logan, illetve egyetlen, jégkáros Renault Megane Grandtour. Kimondott büdzsémodellek és esetleg egy-két esztétikai hibás autó: ez vár jelenleg arra, aki elhitte, hogy vehet még 10 éves autót a családnak 2 millió forintból. Ijesztő, de sajnos ez a valóság: szinte nincs is már ekkora négykerekű 2 millió forint alatt. Ez viszont nem tart vissza abban, hogy rangsoroljam a találatokat, és megnézzük, hogy melyiket miért érheti meg elhozni ebből a körből.
Nem rossz választás a C-Elysee vagy a Peugeot 301, ám tagadhatatlan, hogy még ebben a szűk kalapban is akad ennél jobb ajánlat
Kezdjük a listát a francia párossal. Akár a Citroen C-Elysee, akár a Peugeot 301 lesz a kiválasztott, ugyanazt az autót veszed, így együtt is foglalkozom a kettővel. Az 5 találatból 3 az 1,2 literes PureTech motorral készült, egy akad, ami az, 1,6 literes HDi erőforrást kapta, az utolsó pedig az ezeréves gyökerekkel rendelkező, 1,6 literes VTi erőforrás, amely konkrétan ezzel a típussal búcsúzott az emissziós szabványok hatására. A háromhengeres benzines mindenképp átvizsgálást igényel a közelmúltban felszínre került típushibák miatt, ám ha még nem következett be a baj, akkor kellő elővigyázatossággal, főként városi használatra a csekély fogyasztása miatt kiváló társ lehet. Dízelt csak akkor éri meg ebben a szegmensben venni, ha rendszeresen, legalább a futásteljesítménye felében, de inkább háromnegyedében hosszabb távokra, városon kívül használnád az autót. Ekkor az 1.6 HDi is jó lehet, ám ott számolni kell a modern dízelek minden csodájával. Éppen ezért én jó eséllyel lecsapnék az őskori VTi motoros példányra 1,99 millióért, már persze ha kimondottan ragaszkodnék ahhoz, hogy ne egy Daciában és ne is egy esztétikai hibás autóban kössek ki végül.
A Logan nagy előnye a jobb hírű városi benzinmotor, illetve a kombi karosszériaváltozat
Csakhogy a Dacia Logan minden téren jobb ajánlat. Biztosan lesznek, akik ez a kijelentésem miatt - szokás szerint - háborogni fognak, de ez az igazság. Ha kétmillióból keresel családi autót, akkor főleg. 1,8 millióért négyhengeres, turbófeltöltő nélküli motorral, kombi karosszériában, klímával mindent ver, ráadásul akár gyári LPG-vel is találsz belőle, így a fenntartása is barátibb lehet. Persze, nem lesz egy erőgép, de a főként városi, alkalmanként országúti, és évente néhányszor autópályás használattól vélhetően nem fog még letérdelni egy pár évig, főként városon kívülre pedig akár az 1.5 dCi erőforrással is belefér még a keretbe. Ám ekkor ismét támadnak a modern dízelek rákfenéi, és azt is mindenképp ellenőrizni kell, hogy hány kilométerenként cseréltek olajat a motorban, mert ha 25 ezrenként, akkor 10 éves korára szinte biztosan felejtős az autó.
Még 1.5 dCi is akad a kínálatban 2 millió forint alatt (Fotó: Használtautó.hu)
És egyébként is, ha dízel kombit akarsz ennyiért, akkor a jelen kínálatban meg kell venni a Megane-t. Persze, egy átvizsgálást ez is megérdemel, de műszakilag szinte azonos a Daciával, cserébe tágasabb, kényelmesebb, erősebb és még olcsóbb is az esztétikai hibájának köszönhetően. Ha mindenképp választanom kellene egyet a listából, akkor - ha nincs műszaki problémája - jó eséllyel a Megane mellett tenném le a voksomat. Részben mert vagyok annyira igénytelen, hogy egy unalmas családi vason ne érdekeljenek a jégverések, részben pedig azért, mert amúgy is kinn állna a panel előtt az autó, és biztosak lehettek benne, hogy nem rohannék vele tető alá, ha itt kezdene el hullani a dióméretű áldás. Akkor meg miért fizessek többet egy olcsóbb, kompromisszumosabb autóért? Igaz viszont, hogy ez a konkrét lehetőség csak ebben az adott pillanatban él, sőt, mire ez a cikk a nyilvánosság elé kerül, addigra jó eséllyel már meg sem lesz. Csak azért nem zártam ki a gyűjteményből, mert ilyen autó bármikor felbukkanhat. Ma épp egy Megane, Holnap talán egy Golf vagy egy Octavia. Egy biztos, ha céleszköznek kell, és van ilyen opció, akkor én az esztétikai hibás, magasabb kategóriás autót választanám, de persze nem kötelező osztani a véleményemet.
A Megane Grandtour alapesetben már nem fér bele ebbe az ársávba (Fotó: Használtautó.hu)
Ez tehát az én kutakodásom szomorú eredménye: igazi alsó-középkategóriás, tehát a C-szegmensben versenyző, 10 évnél fiatalabb autót korrekt műszaki állapotban már nem igazán lehet venni kétmillió forintból, csak ha éppen akad egy esztétikai hibás. Így pedig én is csak akkor vennék, ha kötelező lenne. Egyébként pedig úgy tennék, mint ahogy a hazai autópark egyre növekvő átlagéletkora alapján a legtöbben: nem cserélném le a jelenlegi, idősebb autómat. Ezzel kapcsolatban egyébként készült már egy cikkünk néhány hónappal ezelőtt, amelynek tanulságai továbbra is állnak, ám arra az eshetőségre is hamarosan jelentkezem majd megoldással, ha valóban válogatni szeretnél a 10 éves kompaktok kínálatából.
Ha kíváncsi vagy, hogy mennyibe kerülnek valójában a 10 éves, alsó-középkategóriás használt autók, akkor tarts velem legközelebb, amikor ennek járok utána
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre