10 éves a crossover szegmens megalkotója
Már 10 éve, hogy átformálta az autóipart: a Nissan Qashqai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hogy lett a Qashqai egy haldokló japán gyár megmentője és annak legfontosabb modellje? 2007-ben, 10 éve kezdte eladásait a Nissan Qashqai.
A legkockázatosabb lépésekből lehet a legnagyobb siker, tartja a mondás. Ha valaki, hát a Nissan ezt tökéletesen átélte. A japán gyár ugyanis az évszázadfordulón a csőd közelében állt, egyértelmű volt, hogy külső beavatkozás nélkül elérkezhet a vég. Ekkor érkezett a Renault mentőkeze, ami egy 5,4 milliárd dolláros befektetéssel és 37%-os részesedéssel megmentette a gyárat. Mindez Carlos Ghosn vakmerő, ám átgondolt lépésének köszönhető, ami alapjaiban változtatta meg az autóipar mai képét. Meglépte azt, amit a japánok oly nehezen képesek: gyárakat záratott be, munkaerőt bocsájtott el, és leépítette a költséges beszállítói megállapodásokat. A dolog működött, a Nissan hamarosan újra profitot termelt, de az unalmas modellpalettával is kezdeni kellett valamit.
Az első koncepciót a 2004-es Genfi Autószalonon mutatták be, ám a sorozatgyártásra szánt változatára egészen a 2006-os Párizsi Autószalonig kellett várni. A Qashqai az Almerát váltotta a brit sunderlandi gyártósoron 2006 decemberében, ahol egyébként a mai napig gyártják az öreg kontinensre szánt darabokat. Azonban nem ez az egyetlen brit kötődése a korszakalkotó crossovernek, ugyanis ez volt az első modell, amit a londoni Nissan Design Europe tervezett. "A Qashqai bemutatása hatalmas rizikó volt." - mondta Paul Willcox, a Nissan európai vezére. "Egy idáig nem létező szegmenst alkotott és nyilván a fogadtatása sem volt egyértelmű." Később körvonalazódott, hogy a vásárlók kedvelik a Qashqai ötletét. 2007-ben meg is kezdte eladásait, 2008-ban érkezett a hétszemélyes változat Qashqai+2 néven, ami a faceliftet még igen, ám a következő generációt már nem élte meg, helyét a már hétüléses X-Trail vette át. A facelift 2010-ben érkezett, többek között egy morcosabb orral és már LED-es hátsó lámpákkal. Az első generációból, a megélt 7 és fél éve alatt, több mint 1,24 millió darab kelt el.
A második generáció 2013 novemberében mutatkozott be Londonban, egy teljesen más külsővel és frissített motorpalettával. Fő piaca továbbra is Európa maradt, ahol egy elfogadhatóbb opciót tudott kínálni azok számára, akiknek eddig egy egyterűbe kellett volna átülni, ha nagyobb autót szerettek volna. A végeredményt tudjuk, megannyi díj és a rendszerint a hagyományos kompaktokból átülő vásárlótömeg alapozta meg a sikert. A Qashqai mára ikon, ami olyan szegmenst teremtett, amihez mára szinte a világ összes autógyára csatlakozni szeretne. A Nissan kompaktjából 2007 óta több mint 3,3 millió darab kelt el a világ 137 országában. Mára temérdek konkurense miatt, akik a prémium szegmensből is szép számmal érkeznek, kevésbé nevezhető a világ első számú crossoverének. A második generáció faceliftje, az idei Genfi Autószalonon debütált. Korhoz igazított kiegészítőivel és bővített segédarzenáljával mára könnyebben felveheti a versenyt. A versenyt, amit ő maga indított.
És a Kia Sportage mi volt 1993-ban?
https://en.wikipedia.org/wiki/Kia_Sportage
Eddig úgy tudtam ,hogy a Volvo alkotta meg a Crossovert, a SUV -ot meg a Toyota RAV4.
🙂
A Fiatnak is ezt a stratégiát kellett volna választania, a sikertelen Bravo helyett gyorsan piacra dobni egy kompakt SUV-ot, és nem kínlódni tovább az eleve esélytelen modellekkel.