10 éven belül jönnek a teljesen önvezető Mercik

Tíz év múlva érkezhet az első tisztán önvezető Mercedes-Benz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A német prémiumgyártó házon belül már jól látja az önvezető autók jövőjét. Állításuk szerint tíz év múlva vezető nélkül is tudnak majd közlekedni márka egyes modelljei.


Jochen Haab, a Mercedes-Benz kutatás és fejlesztésért felelős vezetője a Car Advice-nak adott interjúban elmondta, hogy modelljeik jelenleg 2-es és 3-as szinten vannak az önvezetést illetően. Távol céljuk az 5-ös szint elérése. "Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy beülünk X helyen az autóba és megmondjuk hogy vigyen Y célállomásra. Mindezt pedig akár vezető nélkül is megteszi majd." - jegyezte meg Haab.
Hirdetés
Ha ez tényleg valóra válik, akkor eljön a Knight Riderben látott korszak. Elég lesz az okosóránknak odaszólni, hogy "lábhoz", és pár perc után megjelenik előttünk az autónk. A Mercedes-Benz szerint 10 éven belül mindez reális lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

16 thoughts on “10 éven belül jönnek a teljesen önvezető Mercik

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Persze a balesetek számát számtalan módszerrel lehet csökkenteni, pl a megengedett sebesség csökkentésével (pl. lakott 40, kívül 70, a.p. 100). van erre ötlet magas szintről.
    Meg a büntetések szigorításával, de minden szabály annyit ér amennyit betartanak belőle, szóval ezen a téren is szigorítás kell. Pl. gps alapú tachográf kamerával. Ez rögzítené mikor, hol, mennyivel ment az illető, ez alapján meg lehet mondani hogy hol hajtott gyorsan, a kamera meg a követési távolság be nem tartását, piroson áthajtást, elsőbbség, gyalogátkelőhely szabályok betartását ellenőrizné. Digitálisan rögzítve az adatokat évente elküldve a rendőrségnek lehetne bírságolni. (a technológia már rendelkezésre áll, több millió darabos beszerzés esetén meg valszeg olcsón beszerezhető lenne, akár úgy is hogy az állam ezt előfinanszírozza, hiszen a bírságokból már egy év alatt megtérülne)
    Ez lenne az autózás 1984-e, ebben a világban viszont már nem akarok vezetni, de szerintem élni sem…

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Kösz!

    Próbáltam igazolni hogy az amerikai 100-110 milliós adat közelében tudunk lenni mi is, feltételezve-elfogadva hogy az valós adat (nem gondolom hogy az átlag amerikai vezetési kultúra/tudás stb… nagyon sokkal jobb lenne a miénknél, inkább az autópark átlagéletkora, műszaki-biztonsági színvonala, hozza, hozhatja a jobb adatokat).

    Ezért próbáltam a halálos balesetek számát számát és nem a balesetben elhunytak számát alapul venni, illetve kedvező fogyasztási adatokat. Gyorsan nem találtam adatot hogy 2016-ban hány liter kereskedelmi gázolajat adtak el (abból már lehetne következtetni a 2 mrd liter gázolajból mennyi a kamionok fogyasztása), illetve hogy hány liter gázolaj után igényeltek vissza jövedéki adót (abból meg a mg-i gépek által felhasznált g.o.-ra lehetne következtetni). Tartok tőle hogy a gázolaj eladás nagy részét ez a két csoport teszi ki. Ez pedig drasztikusan csökkenti megtett km-ek számát. Szerintem a valós adat olyan 60 millió km/halálos baleset vagy még kevesebb lehet 🙁
    Szóval amerikánál is sokkal rosszabbak vagyunk….

    Persze biztos sok hülye van nálunk is, de az én tapasztalatom a vezetési kultúránkról inkább pozitív, én azt tapasztalom hogy szinte mindenki haladni, eljutni akar A-ból B-be, nem harcként fogja fel a vezetést, elsőbbséget ad, beenged ha elé akarsz sorolni, átengedi a gyalogost stb.. (azt hangsúlyozom, hogy általában vidéki nagyvárosban és nem BP-n vezetek, az lehet hogy más „kávéház”)

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    A számolásod nagyon logikus! 🙂
    Az adatokat ezzel pontosíthatod:

    [url]https://www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tsdtr420.html[/url]
    2016 Mo: 622fő vesztette életét
    2016 benzin: 1 309 544 086 liter
    2016 gázolaj: 2 048 112 805 liter
    Az átlag fogyit gázolaj ~7l/100km-rel lehet számolni.
    Az átlag fogyit benzin ~7,8l/100km-rel lehet számolni.

    Egy dologra hívnám még fel a figyelmet a digitálisan csak 0 és 1-ben gondolkodóknak (tehát nem neked): Nem a [b]TÖKÉLETES [/b](= 0 halál) önvezetés megvalósítása a közeli cél, hanem a halálos balesetek számának számottevő csökkenése. Annak az ideje meg már pár év múlva eljön.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Ja még annyi, hogy a nagy autonóm vizionálások helyett a jelenre kellene koncentrálni és nem jajjgatni a baleset mennyiségek miatt, ez számomra érthetetlen, hogy nem működik.

    hosszútávú kamionos forgalom kitiltása mindenhonnan. Az oktatás alapossága és vizsga szigorítása.
    Büntetési tételek növelése (jogsi elvét x időre, majd újra vizsgázás, magasabb pénzbírság), főleg a [b]leggyakoribb baleseteknél[/b] : figyelmetlenség, kanyarodási szabályok megszegése,elsőbbség meg nem adás, előzési szabályok megszegése, relatív gyorshajtás, ittas vezetés.

    az úthálózat rendben tartása, a közútkezelő kemény bírságolása a rossz felfestésekért, rossz útminőségért és rossz ki táblázásért.

    A kresz és a defenzív közlekedés oktatása már általános iskolától.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    én annyira nem bonyolódtam bele egy portálon volt, aki belebonyolódott és ez jött ki neki (100m km/1 valahogy az egyébkénti átlag, 110 a teszla, ezekkel a „könnyített” paraméterekkel) az amúgy hasra ütés szerüen hasonló, mint itthon.

    az ap hasznos lehet, kamionok, kötött pályás transzport, mezőgazdaság igen, ezeket sosem vitattam egyébként. az szgk-nál pedig a autóúton való utazás,pályzáshoz lehetne hasznos. voltak itt már hosszú harcok erről. lényeg, hogy ap akkor tudna tökéletesen működni ha ad1: nem lenne emberi sofőr. ad2: nem lenne csúnyarosszidő soha ad3: nem létezne elektronikai hiba ad4: az úthálózat mindenhol minden centire tökéletes lenne. ad5: útkezelő minden úthibáról,torlaszról,balesetről,bármiről azonnal informálna minden járművet. ad6: az ap hibázása miatt a gyártó lenne a felelős. Nehéz elhinni, hogy ez valaha teljesülni fog, mindenhol a Földön…..egyszerűen rengeteg ország van, aminek ezt a gazdasága nem bírná az emberek pedig megfizetni a kocsikat. verdiktem az volt, hogy lesznek ilyenek persze, de csak extraként. a jobb módú országok nagy városait hozzáigazíthatják picit, de ennél többet én nem nézek ki ebből.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Kíváncsi lennék hogy mi lehet a Magyar adat, gyanítom rosszabb mint a 110-nél. Nem tudom hogy lehet kiszámolni az adott országban egy évben vezetett km-eket.
    általános iskola alsó tagozatos matekpéldára egyszerűsítve:
    Eladott üzemanyag (b+go): 3,2 mrd liter
    Halálos kimenetelű balesetek száma 2016-ban: 565 (ez sajnos nem egyezik meg a halálos áldozatok számával, mert ugye egy balesetben többen is meghalhatnak)
    Átlagos üzemanyagfogyasztást vegyük 6l/100 km-nek
    Ezzel az jön ki hogy 94 millió km-ként van egy halálos kimenetelű baleset. Az igazság valószínűleg ennél rosszabb (nemcsak a 6l-es fogyasztás miatt), kamionok, tömegközlekedés magasabb fogyasztása, mezőgazdaság üzemanyag-felhasználása mind-mind csökkentik ezt 94 milliót.

    amúgy az „önvezetés” a mezőgazdaságban már Magyarországon is létező technológia, precíziós gazdálkodásként olyan dolgokra képesek amiket tíz évvel ezelőtt elképzelni sem tudtunk. Most meg robotpilóta szánt gps+rádiójel alapján, növényvédelem, tápanyagutánpótlás cm pontosan meghatározott helyre juttatással megy stb… Persze most lehet azt mondani hogy a táblaművelés vezetési szempontból jóval egyszerűbb (és ez természetesen igaz), de a feladat meg jóval komplexebb.
    Vagy: léteznek olyan nagy felszíni bányák ahol a monumentális teherautókat már robotpilóták viszik.
    Szóval van azért fejlesztési potenciál és felhasználási terület a lakossági/közúti közlekedésen kívül is.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    300 millió / 1 nem létezik. 110 millió / 1 létezik, ami hivatalos adat. és ugye, ahogy írtam rettenetesen torzított adat, hisz primitívebb útvonalak, egyszerűbb és minőségibb útvonalak és jó időben megy a teszla, jellemzően kiegyensúlyozottabb, jobb módú középkorú férfiak körében. és még ígyis csak minimálisan jobb, mint a full átlag, amiben benne van a biciklis, kamionos,buszos, kezdősoffőr,idegbeteg frusztrált sofőr, rossz idő, városi nehéz,jóval komplexebb forgalom stb. A teszla esetében egy darab ap miatt baleset sem szabadna legyen, ha ennyire tartják magukat.
    a felelősséget is megbeszéltük már itt, nagy valószínűséggel mindig a tulajdonos lesz a felelős, nem pedig a gyártó…..ezek után, hülye lesz valaki 100%-ban az ap-ra támaszkodni.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Katona úr, ha jól tudom priusos. És lehet korban van már, ő tudna róla mondani valamit. Olyasmit láttam, hogy 1-2 cellát kell cserélni 10 év után max (márha ez nem városi legenda inkább). Az alapján a hibrid nem túl vészes, kérdés annak pár cellának az újrahasznosítása hogy megy, de leginkább ez a legnagyobb kérdés. Árban a benzinesek felé kellene mozogniuk újonnan. Meg sztem nem ilyen 100-110 lovas dizájnszörnyek kellenének csak, jó lenne valami használhatobb 200 ló körül, meg emészthetőbb deisgnal. BÁr a hunyadi inonik nem rossz, de az még mindig csak 1 és még mindig csak szopott gombóc forma, csak az emészthetőbbje.
    szal jah szerintem is lassabb lesz a fejlődés ebből a szempontból, amíg van olaj.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Annyit hozzátennék, hogy ez a 300 millió km a felhasználóktól (vevők, tulajdonosoktól) szerzett adat. Számítógép világában gondolom van valamilyen app az autóban ami méri hogy mennyit ment robotpilótával. Meg önvezető-önvezető a Tesla (legalábbis itt mondták ki elsőnek, de – ha jól tudom – a kormányfogást elvárja! szóval a statisztikában nincs benne azok az esetek amiket a felhasználó beavatkozása mentett meg a balesettől. Jelenlegi jogi szabályozás szerint (az autóvezető oktatóautókat kivéve) az a felelős aki a volánnál ül, függetlenül attól hogy milyen vezetési segédeszközt használ. Gondoljunk csak bele egy hagyományos tempomatba, beállítod a sebességet, azt profin tartja (nagyon kényelmes), de simán belevezet az előtted haladó lassabb kamionba! A Merci rendszere ezt már profin kezeli (sőt ennél jóval többet), de ez még mindig nem önvezetés, de ha a fejlődés a következő pár évben is akkora lesz mint eddig akkor …
    Meg szerintem ez a 300 millió km/1 halálos baleset jobb mint az emberi vezetők statisztikája (persze ha igaz!)

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    +1
    Nincs ez egészen átgondolva, vagy a marketing mögött a koponyák jót röhögnek a cikkeken. Valószínűleg egyetlen vezető sem gondolja komolyan, hogy itt belátható időn belül két számjegyű mennyiségben lesznek jelen villanyautók. Még a hibridekben sem vagyok biztos, hogy jó megoldást jelentenek. Erősen kérdéses, hogy a másodlagos piac mennyire lesz képes és hajlandó felvenni ezeket, és hogy a gyakorlatban hogy lesznek képesek hulladékként kezelni (értsd: újrahasznosítani) a hibrideket. Mert ne felejtsük el, számottevően ezzel még nem szembesültünk, hisz mostanra kezdenek „ronccsá érni” az első ilyen autók. És nagy tömegben csak évek, évtizedek múlva esnek ki a használatból.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Amíg a baleset kockázata az önvezetésből kifolyólag!!! – nem kereken NULLA%, addig nem volna szabad ezt forgalomba engedni. Ez valószínűleg sosem jön el, ezért nem is értem a törekvést a megalkotására.

    Mert ha valakinek annyi pénze van, hogy önvezető luxusautót vegyen, annak lesz sofőrje is, ergó minek az egész…

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    ja még fontos megemlíteni, hogy a teslák esetében mindig csak 1 ember ült benne, ha esetleg utasaik is lettek volna (ami ugye nem lehetetlen dolog), akkor 2x rosszabb lenne az AP statisztikája mint az átlag soföröké. mindezt úgy, hogy komolyabb,komplexebb utakon nem is vezet 🙂 meg fog fogalmazódni rengeteg ember fejében, hogy mi az istenért akar valaki kocsit, ha nem akar vezetni? semmi értelme, már most millió egy másik szolgáltatás van elérhető, ami vezetés nélkül elvisz A_ból B_be.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    én még mindig ugyanezen az állásponton vagyok, persze kevésnek tűnik. de az ördög a részletekben rejtózik. az a 300 millió kb körkörös pályán, meg autópályán van…és még így is voltak halálos balesetek, nekem ez azért vicc kategória. nem 1 baleset volt amúgy, ami 100% ap miatt volt. Van egy statisztika 111 millió (egyenes,primitív útvonalra vetítve) 1 halálos eset jut ap-ként. Ez minimálisan jobb, mint az amcsi átlagérték (nyomi sofőrökkel,teher-tömeg transzporttal,komplex városi utakkal stb), mindent belevéve. nem csak kietlen oválpályákat meg autópályákat, ami szerintem azért nem túl meggyőző még mindig.
    a jövő ettől függetlenül ez lesz, de nem fogják ráeröltetni az emberekre, ebben biztos vagyok. a cellás akksis kocsikban sem vagyok 100%-ig biztos, a hibridek sztem a közeljövőben elterjettebbek lesznek, a full EV pedig még csak sokára.
    De ha nem oldják meg a 100%_os újrahasznosítást, akkor szerintem lehúzhatjuk magunkat a WC-n az EV-vel. Mert brutál mérgező és káros a bányászata.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Tavalyig még én is ezt gondoltam, de most már azt mondom évek kérdése és nagyon is valóság lesz. Valahol olvastam, hogy a Tesla 300 millió km-t ment önvezető módban eddig összesen és eddig 1 (azaz egy!) esetben volt bizonyíthatóan az önvezető rendszer hibájából halálos baleset (meg ha jól emlékszem 3 véleményes van).
    Jönnek az elektromos autók, önvezető autók stb. eltűnik a sorhat-V8 szomorú jövő elé nézünk.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    egy mediterrán kisváros, csúcsforgalomban, kb 1000x bonyolultabb feladat, főleg, ha a táblák eldöltek, felfestés kopott stb…szóval, az általános használat szerintem sosem valósul meg, kevésbé bonyolultabb helyeken majd elevickél (autópálya,autóút,fő utak), ami végülis nem rossz dolog. csak sokan átesnek a ló túloldalára, és mindenhol teljesen önvezető, légifolyosókon repkedő autókról vizonálnak 2020-ra már :D:D:D:D:D ami vszínű, sosem fog megtörténi itt.

  • 2017.10.27. at 20:04
    Permalink

    Elvileg a Tesla már tudja, és azt gondolom hogy már a Mercedes is, vagy nagyon közel áll hozzá. Személyes tapasztalat: vezettem hosszabb távon egy 2017-es Mercedest mindenféle vezetéstechnikai biszbasszal fel volt szerelve. Ezeket kipróbálva autópályán mentem úgy hogy fékre-gázra nem léptem 100 km-en át. A kormányzást nem mertem átadni neki, de elvileg azt is tudja (követés).
    (ok, tudom autópálya, normálisan felfestett útburkolati jelekkel, egyirányú forgalommal, de akkor is nagyon érdekes hogy hol tart már a Mercedes és az autóipar.)

Vélemény, hozzászólás?