0-100 km/h: 1 s. Nincs legyőzője az angol tuningnak

Vauxhall Victor átépítés: 2200 lóerő a műhelyből

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Andy Frost folyamatosan tuningolja Red Victor névre hallgató, 100 km/órára gyorsuló, versenyautónak látszó, pedig utcára vizsgáztatott Vauxhall Victorát.


Andy Frost két dolog kapcsán lett ismert, de ahogyan az lenni szokott, az igazi hírnevet egyetlen dolog, a saját maga által versenyautóvá épített, 1972-es Vauxhall Victor hozta meg számára. Utóbbi kapcsán pedig mindenki úgy azonosítja Andy-t, hogy az automataváltó-szerelő srác, aki versenyautót épített... Nos, Andy-t nem úgy kell elképzelni, mint aki a kiszolgált luxusautók váltóműveit pofozza helyre és igyekszik meggyőzni a kuncsaftokat, kocsijuk hiába filléres, a váltóhoz nyúlni nem olcsó mulatság, hanem helyette zömében pénzes vevőket, teljesen speciális, versenyváltókkal szolgál ki.

Az idei év nem csak a most 50 éves Andy számára volt jubileumi, hanem a ma már Red Victor névre hallgató Vauxhall Victorának is. Utóbbi pontosan 30 éve került Andyhez, aki 1981-ben még mindössze egy józan családi autóként vette meg szomszédjától 60 fontért az akkor 9 éves, de első autónak kitűnőnek tűnő, 2,0 literes, 104 lóerős, négyhengeres benzinmotorral, de autószerető ember számára szívmelengető módon, a hátsó kerekeinél hajtott négyajtóst. Andy felesége innentől bizonyára úgy mesélné a történetet, hogy ezután kezdődött el a züllés, Andy egyre többet maradt távol családjától, nem ivott, nem nőzött, inkább autóját reszelte a garázsban. Előbb V6-os, majd V8-as Rover blokk került az ekkor már szigorúan családtagnak tekintett, Red Victornak becézett járgány gépházába, végül pedig a világhírt hozó, 9,3 literes Chevrolet hajtómű cuppant az eredeti, 2,0 literes helyére. Persze közben módosult minden az autón - fék, futómű, váltó, a karosszéria kétajtóssá alakult, kikerültek a kárpitok, bekerültek a versenyülések és Andy a gyorsulási versenyzéssel kezdett ismerkedni. Amikor sok egyéb mellett nitrogén-befecskendezéssel, tehát nitrós teljesítménynöveléssel 1500 lóerős teljesítménynél járt, akkor bizony már érezte, a hobbiból lassan rekord lesz, ezért onnantól kezdve még inkább fanatikussá vált.
Red Victor az angol Fifth Gear TV-műsorban


Az 1500 lóerős teljesítmény átlépése után Red Victort már a Red Victor 2 névvel illette Andy, hiszen akkor paradigmaváltás következett, a nitro helyére két, egyenként 88 mm torokátmérőjű turbófeltöltő került, a teljesítmény pedig 2200 lóerőre ugrott. Ezzel valóban rekord következett: 0-100 km/óra gyorsulás kereken 1 másodperc alatt – nincs másik négykerekű, ami erre képes lenne. Az autógyártók által zömében elektronikus végsebesség-limitként alkalmazott 250 km/órás tempóra 4,8 másodperc alatt ugró, az állóstartos negyed mérföldet 7,4 másodperc alatt futó Red Victor 2 sebességrekordját 2008-ban 359 km/órával érte el. Utóbbi félelmetes tempó, ám vannak legyőzői, gondoljunk csak a Bugatti Veyron Super Sportra, ami akár 431 km/órára is képes. Az idős karosszéria légellenállás-barátnak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető formájához mérten azonban a 359 km/órás érték is igencsak tiszteletre méltó.
Hirdetés

A lehetőségek azonban állítólag még nem teljesen kiaknázottak, Andy Frost nem elégszik meg a világ legjobban gyorsuló utcai autója címmel, a leggyorsabbra is pályázik, ezért már építi a Red Victor harmadik evolúcióját, melynek részleteit jövőre ígéri. Az utcai autó pedig nem véletlenül hangsúlyozott, az 1972-es Vauxhall angol rendszámot visel, az ottani műszaki vizsgák kritériumainak teljes mértékben megfelel, s hiába nem gyári állapotú, de nem is korhű autó, mivel oldtimer korú, a mai emissziós normákat sem kell teljesítenie. Így „Victor” hiába mutat versenyautós jellemzőket (menetteljesítményein túl természetesen 50 l/100 km fogyasztásával is), bármikor használható az utcán. A valaha filléresnek számított autó persze nem csak üzemeltetésével, teljes árával is drága lett végül, ha összeadjuk a bekerülési költségét, a befektetett munkával mintegy 100 ezer fontos (34,5 millió forintos) összeget kapunk. Az eredetileg 60 fontos, 20 ezer forintos járgányhoz mérten elképesztő, ám ha azt vesszük, hogy Red Victor 2 ennél jóval drágább szupergépeket is könnyedén faképnél hagy, munkájára nem véletlenül lehet büszke Andy Frost, aki nem csak autójával, családjával is törődik, például délutánonként kisebbik fiáért, annak iskolájához rendszeresen megy az egyedi autóval.
Fotók forrása: Express & Star, blogy:motor
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?