Közeledünk a téli gumiabroncsok megköveteléséhez
Új szabályzások várnak a járműtulajdonosokra januártól
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Januártól módosulnak a járművekre vonatkozó előírások. A téli gumiabroncsok még nem lesznek egyértelműen megköveteltek, de a fogalmat pontosítja az új rendelet.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kifejti: jelenleg sem a hazai, sem a nemzetközi szabályozás nem teszi kötelezővé a téli gumi használatát Magyarország útjain. Általános közlekedésbiztonsági követelmény azonban, hogy az autóvezetők kizárólag az út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak útnak. A szabályozás a gumiabroncsjelzések (pl. "M+S" vagy "Winter Use" felirat, "hópihe" ábra) tételes bemutatásával segíti az üzembentartókat a megfelelő gumiabroncsok választásában. Mi pedig hozzátesszük: azért a törvényileg megfelelő abroncsok között is érdemes rangsort felállítani, segítség lehet téligumi-tesztünk. Az új meghatározás szerint a téli abroncsok esetén a bordázatnak 4 milliméternél mélyebbnek kell lennie a biztonság további növelése, a téli gumi kedvező tulajdonságainak érvényesülése érdekében. Üdvözöljük az előírást, hiszen tavalyi téligumi-tesztünkön tapasztaltuk, hogy már az olyan vagy ahhoz közeli profil is veszélyesen csekélynek számít csúszós úton.
A kerékpároknál a megfelelő észlelhetőséget biztosító világító és fényjelző berendezésekre vonatkozó követelmények átalakításával olcsóbbá válik a kötelező tartozékok beszerzése (például LED-es, ruhára csíptethető lámpák engedélyezésével). Az egyszerűsítés irányába hat, hogy a szabályozás a széles körben terjedő gyakorlatnak megfelelően megengedi a lámpa elhelyezését a kerékpáros ruháján. Az új (akár teljes egészében letölthető és böngészhető) előírások tételesen rögzítik a kerékpáros gyermekülés felszerelésének feltételeit is.
Az új rendelkezések a nappali menetjelző lámpa használatát immár a motorkerékpároknál is lehetővé teszik. A közlemény szerint e járművek egyre nagyobb számban vesznek részt a kedvtelési és munkacélú forgalomban is. Biztonságos közlekedésükhöz elengedhetetlen a "látni és látszani" elv maradéktalan érvényesítése, így a nappal is jól érzékelhető, korszerű világító berendezések alkalmazása.
A módosítás pontosítja a rakományszállításra vonatkozó előírásokat is. Egyértelműen kimondja, hogy a gépkocsi hátsó világító és fényjelző berendezéseit kitűzhető világító és fényjelző berendezéssel meg kell ismételni akkor, ha a járművön hátra túlnyúlóan szállított rakomány (például vonóhorgon rögzített kerékpár) a gyári lámpák észlelését akadályozza.
Miként az látható, merőben új szabályzások egyelőre nincsenek, a téli gumiabroncs fogalmának módosítása azonban akár előre is vetítheti a téli abroncsok későbbi kötelezővé tételét. Arra vonatkozóan egyelőre semmilyen információ nincsen, hogy a számos európai országban már bevezetett előírás valóban várható-e itthon is, ám az biztos, hogy mind több szakmai szervezet hangsúlyozza a téli gumiabroncsok szükségességét, és saját tesztünk is bebizonyította, hogy télies útkörülmények között a nyári gumi az évszaknak megfelelő télihez mérten háromszoros fékutat adhat.
Az ország 95 %-a 200 méter alatt van a tengerszinthez. Ezer méter a legmagasabb hegyünk csúcsa, ami kb. 200 méternyi szakasz. Kb. húsz évente esik egy nagyobb hó. Ez csak szórakozás a hatóságok részéről, meg gumi lobbi. Ha eladnak félmillió szet gumit, az 2 millió darab, szorozzuk fel az Áfával. Na, az már szép zsé. A rendőri gumi ellenőrzésről meg csak annyit, egyszer volt szerencsém hozzá. Néhány éve Nagymaroson igazoltatott két rendőr. Az egyik elkérte az irataim, és szóval tartott, míg a másik átment a bal oldalra a hátsó kerékhez. Szóval takarásba. Mire odaértem, egy ilyen mélység mérővel vacakolt a kerekemnél, és csodák-csodája, mikor továbbmentem, rá három percre szépen leengedett az a bal hátsó gumim. Defekt lett, egy kis luk, de idegen tárgy nem volt benne. Olyan szögszerű luk, de se szög, se csavar, se semmi… Hát elég gyanús véletlen volt! Az a jó, ha elég messze vagy a rendőröktől, és semmi kapcsolatod velük. Mert ha mégis, az pénzbe fog kerülni.
Az a szerencséje a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium igen tisztelt munkatársainak, hogy a magyar autós társadalom birka természetű emberekből áll, akik az elmúlt évtizedben már beletörődtek, hogy minden felesleges költséget rájuk lehet terhelni, mert könnyű azt mondani, hogy akinek nem tetszik az menjen gyalog. Egy álszent magatartás, hogy nem merik előírni a kötelező téli gumit, mert abból már valószínű, hogy balhé lenne, de kötelezővé teszem a 4 mm-es futó felületűt. Amit valószínű, hogy a rend őrei pénzbeszedés egyik fő forrásának fognak tekinteni. A baleseti adótól kezdve az eredet vizsgálatig a megemelt átírási illetékig számos olyan extra költséggel terhelték meg ezt a réteget amiért tulajdonképpen nem kap semmit. Minden gumi gyártó az abroncsán jelöli, hogy az meddig használható. Az új 8mm-es futófelületű átlag 25000-30000 ft-os új gumit 50%-os kopásnál már el kell dobni, holott egy kínai új gagyi gumi új korában se tudja azokat a paramétereket, mint egy német, vagy francia gyártású gumi. Szóval ez egy átgondolatlan hozzá nem értők által készített jogszabály, amit nagyon gyorsan vissza kellene vonni, amíg nem rugják szét valakinek a seggét ott a minisztériumban.
Semmiképp nem tenném kötelezővé.
Ezt nem is lehet általános érvényűen, igazságosan megtenni.
Akkor viszont, ha az illető balesetet okozott, és bizonyíthatóan a nem megfelelő gumihasználat miatt,
akkor szigorúan büntetnék.
Egyébként a biztosítók is ilyesmin gondolkodnak, ha baleset volt a nem megfelelő gumi miatt, akkor nem fizet
a kötelező, az autósnak kell kártalanítania.
Úgy érzékelem, hogy a Gumigyártok kilóra megvették a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékes képviselőit. Ha az én életem fontos volna, akkor már a több évtizeddel ezelőtt megígért autópályát rég meg kellet volna építenie a jóakaró Államnak, de sajnos nem tette csak ígérget, bolondítja az embereket. Igaz úgy gondolom meg kellet tanulnom gépjárművet vezetni, ha jogosítvány akartam pedig akkor is volt tél es általában 40 cm hó is, az autó egyszerűen gumiabronccsal volt felszerelve csak úgy és sem nyári, sem téli jelző nélkül. Milyen érdekes nem teljes körűen csak kuplung, fék, gázpedál, kézifék stb. képezte a beavatkozó szerveket, kipörgés gátló, fék asszisztens, stb. nem volt. És csodák csodájára mégis tudtunk közlekedni
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium munkavállalóinak a fizetését a 2014 évi minimálbér összegére emelném, kíváncsi vagyok, hogy akkor is kötelezően téli gumiznának. Már megint lenyúlnak bennünket.
Ez a téli gumi műbalhé már kezd unalmas lenni. Az autómon prémium nyári gumi van a garázsban pedig középkategóriás 2éves téli gumi acélfelnin. Budapesten járok napi 60km-t + a csavargás, és a világon semmi szükségem nincs a téli gumira. Természetesen érzem, hogy a nyári már nem tapad annyira és azt is tudom, hogy a télivel majdnem úgy tudok autózni mint nyáron a nyári gumival, de ennek tudatában vezetek. A városban sózni fogják az utat a hó kb 3órát marad majd a főbb utakon…kb 3szor fog esni) hiába járok évi 20e km-t vezetési stilusom miatt nem kopik eléggé a gumi ahhoz, hogy 6-8 éves korára elkopjon a 2 garnitúra. inkább járok nyárival télen mint télivel nyáron. És ha jeges az út mindegy milyen gumiabroncs van az autón. Mondjuk ha az ország hegyvidékes részén laknék akkor ez nem lenne kérdés, de nem ott élek.
Miért a fékút adataiból kell egy gumiabroncsról dönteni? Meg ez a jávorszarvas teszt. Nevetséges, hogy ezek alapján dönt egy vásárló. 250e Ft-ot alig érő 15 éves kisautómra mit vegyek? Amikor havonta 15e Ft megy el benzinre, bizonyára 15e Ft/db Conti gumit fogok vásárolni. Örültem, ha 1 szezont futott Semperitet sikerült vennem 15e Ft/4db áron! Lehet, hogy sokan kissé el vannak rugaszkodva a valóságtól, de vidéken én napi 60 kilométert autózom azért, hogy dolgozhassak. Az autó is csak azért van, mert nem megy busz 20 óra után és 17e Ft lenne havonta a bérlet, illetve bevásárolni is kell. Az a gond, hogy a tág környezetemben nagyrészt csak ilyen életszinvonalú emberek élnek. A lényeg amit mondani szeretnék: Német közlekedési szinvonalat nem lehet Magyarországon tartani unió ide vagy oda. Itt hatod annyit keresnek az emberek, hatod annyiért fognak gumit is venni.
Miért a fékút adataiból kell egy gumiabroncsról dönteni? Meg ez a jávorszarvas teszt. Nevetséges, hogy ezek alapján dönt egy vásárló. 250e Ft-ot alig érő 15 éves kisautómra mit vegyek? Amikor havonta 15e Ft megy el benzinre, bizonyára 15e Ft/db Conti gumit fogok vásárolni. Örültem, ha 1 szezont futott Semperitet sikerült vennem 15e Ft/4db áron! Lehet, hogy sokan kissé el vannak rugaszkodva a valóságtól, de vidéken én napi 60 kilométert autózom azért, hogy dolgozhassak. Az autó is csak azért van, mert nem megy busz 20 óra után és 17e Ft lenne havonta a bérlet, illetve bevásárolni is kell. Az a gond, hogy a tág környezetemben nagyrészt csak ilyen életszinvonalú emberek élnek. A lényeg amit mondani szeretnék: Német közlekedési szinvonalat nem lehet Magyarországon tartani unió ide vagy oda. Itt hatod annyit keresnek az emberek, hatod annyiért fognak gumit is venni.
Miért a fékút adataiból kell egy gumiabroncsról dönteni? Meg ez a jávorszarvas teszt. Nevetséges, hogy ezek alapján dönt egy vásárló. 250e Ft-ot alig érő 15 éves kisautómra mit vegyek? Amikor havonta 15e Ft megy el benzinre, bizonyára 15e Ft/db Conti gumit fogok vásárolni. Örültem, ha 1 szezont futott Semperitet sikerült vennem 15e Ft/4db áron! Lehet, hogy sokan kissé el vannak rugaszkodva a valóságtól, de vidéken én napi 60 kilométert autózom azért, hogy dolgozhassak. Az autó is csak azért van, mert nem megy busz 20 óra után és 17e Ft lenne havonta a bérlet, illetve bevásárolni is kell. Az a gond, hogy a tág környezetemben nagyrészt csak ilyen életszinvonalú emberek élnek. A lényeg amit mondani szeretnék: Német közlekedési szinvonalat nem lehet Magyarországon tartani unió ide vagy oda. Itt hatod annyit keresnek az emberek, hatod annyiért fognak gumit is venni.
Lenne egy kérdésem……. valaki hátha tud segíteni.
No akkor Magyarországon nem kötelező a téli gumi, na szóval ha én az egész telet ne agy isten nyári gumival (+ hólánc) vergődöm végig és megállít a REND ŐREI olyankor figyelmeztetnek ? A másik, hogy ha téli gumival vergődöm végig szabályosan viszont nincs 4mm profil mélységű vagy pont 3,8 mm olyankor mi a felállás ? Büntetés ? Vagy olyankor is egy figyelmeztetés és menj isten hírével ????????? Vagy ha már az ember télen akar autóba ülni akkor rögtön fizessen állambácsinak mert mindenbe beletudnak kötni ?
Félre értések elkerülése miatt sem teherautóra se valami futár vagy céges autóra gondolok hanem sima szimpla magánhasználatra havi talán 500 km-vel….
Előre is köszönök egy ép elméjű választ …
Én meg kötelezővé tenném az uniós fizetéseket,amiből meg tudnánk venni a téli nyári garnitúrát! De csináltatnék földútra,Köves útra,kátyús útra,lejtős útra is gumit. Túl van dramatizálva ez a gumi.csere! Meg kéne tanulni vezetni elsőnek,aki kijőn a Havas útra és 20 al cammog automatikusan büntetném!