Nem kell félni a szmogriadótól, szinte mindenki autózhat
Szennyezett a fővárosi levegő, jöhet a riadó
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az elmúlt napokban jelentősen nőtt a szálló por koncentrátuma a fővárosban, esélyes a szmogriadó riasztási fokozata, ami azonban nem jelent komoly korlátozást.
Márpedig csütörtök hajnalban a határértékek meghaladták az határszinteket, és a szakértők egybehangzó véleménye szerint nem várható semmilyen olyan időjárási tényező (eső, front, jelentős szél), ami felfrissíthetné a főváros levegőjét. A szmogriadó tájékoztatási fokozata egyébként már szerda óta érvényben van, Tarlós István, Budapest főpolgármestere ezzel arra szólította fel a lakosságot, hogy lehetőség szerint ne használják a vörös vagy fekete környezetvédelmi plakettel ellátott, azaz jellemzően régebbi autókat, és lehetőleg tartózkodjanak az egyéni közlekedéstől, a nyílt téri égetést pedig be is tiltotta.
Amennyiben péntek reggel is kedvezőtlen értékeket mérnek - s erre minden esély megvan, jöhet a szmogriadó riasztási fokozata, ám az sem lesz túl drasztikus, a korábbi gyakorlattal ellentétesen ugyanis,
páros és páratlan rendszámvégű autókkal egyaránt lehet közlekedni szmogriadó esetén is!
A tavaly nyári szmogriadós rendeletfrissítés óta ugyanis emissziós érték alapján szűrik ki a riasztás alatt a közlekedésből kizárt autókat - nem túlzottan szigorúan, a rendszámukon piros vagy fekete plecsnit viselőknek kell csak letenniük autójukat, 6-22 óra között. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy akinek autója eléri a már bő 15 éve szinte általános Euro2-es normát, az már vígan közlekedhet, legyen az bármekkora benzinfaló, míg aki esetleg piros, vagy fekete plakettes autójával (Trabantjával, Polskijával, Ladájával) a sarokig is elmenne, 30-100 ezer forintos bírságra számíthat.
Még egy gondolat , részbe itt a heje Bp-szenyezet ha fuj-ill esik a belvárosba tarthatatlan állapot hogy emberi ürülék be tapos a halandó ha egy emberre rájön a kényszerűség nem sűrűn talál alkalmas hejet ha pedig pénze nincs s a legközelebbi alkalomnak megfelelő hej több km akkor inkáb a belváros mért ne m lehet mobil alkalmazásokat alkalmazni több lenne a haszon s kevesebb az ürülék sok a mocsok s egyre nő, a közösségnek több haszonnal járna mint az a sok politikai avagy pénzügyi hüjítés
Kedves balu furcsálom hogy írásod no publik csak úgy , ha nem törlték volna tán el sem olvastam volna de egy biztos így már érdrkelne mi lehet amit nem olvashat szegény vengri most aztán az lehet hogy valami titkosítást tettél közre
A NAGYOBBIK GOND EBBE A DOLOGBA AZ HOGY A LEGTÖBB DIVATOS NYUGATI TÜTŰ BIZONY BIDESKE EZ A ILATOSÍTÓ FEKETÉN KAVAROG ORMÁNYUNK ELÖTT AKÁRCSAK A BKV JÁRMŰVEI SZERINTEM EZEK SEM PISKÓTÁK IGAZI KÖRNYEZET BARÁT feltéve ha MOZGÁSKÉPTELENEK GONDOLOM A KÖZLEKEDÉSI MORÁL ITT ELGONDOLKODTATÓ NODE ENNEK VAN EGY ELŐIDÉZŐJE MIT AZ ELIT VEZETÉS IDÉZ ELŐ A TÖMEG KÖZLEKEDÉS VALAMIKOR KIHASZNÁLT VOLT FŐLEG ELÉRHETŐ ÁRON MANAPSÁG IS IDŐSZAKOK FÜGVÉNYÉBE KIHASZNÁLT (ÁTSZÁLÓ) VONALJEGY EGYIK DRÁGA A MÁSIK történelem SMOG AZ A JELEN
“Nagyobbik probléma… bármilyen döntés is születik, az elavult BKV buszok koromfelhőjétől semmiképp sem menetesül majd a város”
Azért ki lennék váncsi, hogy a BKV buszok vagy az összes többi szgk, amiben egy felmérés szerint 1,2 ember pöffeszkedik, hiánya esetén esne-e jobban vissza a szmog.
Kb. 1500 buszt üzemeltet a BKV, aminek egyidőben saccperkábé max 70%-a van forgalomban. Ez valóban iszonyú terhelést jelent a több tízezer autóhoz képest.
Első lépésben utána kell járni, hogy mi az autó/motor konkrét normája, aminek megfelel. Dízel esetén mindenhol szigorúbbak a szabályok, mivel a részecske emisszió a dízelek sajátossága. Korom emisszión katalizátorral, EGR-rel nem lehet segíteni, mert az a dízelekre jellemző oxigénben szegény egésre jellemző. Budapesten jellemzően a PM10 (10 mikrométernél kisebb szálló por) és az NOx értékek szoktak rosszak lenni. Mindkettő a dízelre (és újonnan a közvetlen befecskendezéses benzinesekre) jellemző rizikó faktor, benzines autóból még a karburátorosok sem veszélyesek e tekintetben!
Pl. a német környezetvédelmi zónákba minden EURO-1 vagy annál jobb benzines autó zöld matricával léphet be (akár egy 20 éves autó is!), ám ha dízel, ott már szigorúan nézik az évjárat/motor/norma megfelelést és kap piros, sárga, vagy zöld matricát minden autó, a zöld jelenti a korlátlan behajtás a legbelsőbb területekre is.
Ha 93-as dízelre sikerült kék plakettet rakatni, azzal én inkább sunnyognék, mert sok az oda-vissza elírás az okmányirodákban, kár megpiszkálni és elveszíteni azt is. Szvsz 99%, hogy a két autó egy kategóriába esik, de az iménti miatt én nem hivatkoznék arra, hogy másnak ilyenje van. Egy 90-es évek eleji dízel autó simán lehet fekete plakettes (pl. a dízel hármas Golf-ok, Astra-k is), de pirosnál biztos nem jobb.
A ’92-es 1.9 TD passatom katalizátoros, szabályozott EGR szeleppel ellátott mégis nullás kategória. Bátyámnak ugyanilyen passatja van, ugyanazzal a motorral de ’93-as, és már EURO 2-es kék címkés. Nem értem miért.
Hülye komment motor 😀
[i] “… Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy akinek autójában bármilyen katalizátor van, az már vígan közlekedhet …”[/i]
[b]VIGYÁZZ!!![/b]
Az EURO-1-es benzines autók mind fel vannak szerelve katalizátorral, [b]mégsem[/b] közlekedhetnek, mert piros plakettesek (02-es vagy annál rosszabb a környezetvédelmi besorolásuk)… 95 előtti autók csak akkor nem piros plakettesek, ha bizonyítani tudják hogy legalább EURO-2-es normát hoznak.
Azt se felejtsétek, hogy akinek autón (még egyáltalán) [b]sárga[/b] plakettje van, az feketének