Divat, meg SUV? A Velar mellett minden csak vicc

Range Rover Velar hazai menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már akkor szabadidő-autót gyártottak, amikor senki más. Ki tudhatná jobban, milyennek kell lennie? A Velarral most az egész SUV-divatőrület szemébe röhög a Range Rover.


Hiányzó mérettel pótolt egy űrt a Range Rover kínálatában, a Velar az Evoque és a Range Rover Sport közé érkezett. Méretben és padlólemezben szinte azonos a Jaguar F-Pace-szel, ám sokkal nehezebb dolgunk van összehasonlítani őket, mint gondolnánk. Nem volt rossz az F-Pace, sőt, az egyik legjobban vezethető SUV-nak tartom, de hagyott kívánni valót maga után, nem is keveset. Ebben a tekintetben rossz előítéletekkel indultam a Velar felé, mert volt min dolgozniuk ahhoz, hogy jó legyen. És jó lett, meglepően jó, megkockáztatom, hogy a márka egész kínálatánál, így a Jaguar modelljeinél is toronymagasan jobb minőségérzetet nyújt, nem beszélve a formákról, a megjelenésről, a képességeiről. Divat ma az SUV, de minden, amit annak hívnak, valamint divatosnak neveznek, csak bohóckodásnak tűnhet a Velar mellett.
Range Rover Velar- méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l] Gázlómélység [mm]
4803 2032 1636-1723 2874 673 -1731 650

Nem kell tolakodóan nagy autóra számítanunk, a Velar épp még kényelmes méret ahhoz, hogy ne érezzük kínosan szűknek a városi forgalmat vele, de mégis messziről is jól látszik. Behajtott tükrökkel is szélesebb két méternél, magassága viszont nem vészes, minden tesztautóban ott figyelt a feláras légrugós futómű, amivel úgy 5 centit emelhetünk a Velar hasmagasságán, így az alapkivitellel együtt a teljes magasság 1636-1723 között mozog – a méretadatokat egyébként a menüjéből is lekérdezhetjük, van az a helyzet, ahol jól tud jönni. Tekintélyes, de nem elsősorban mérete, hanem kinézete miatt. A Velar olyan, mint egy tanulmányautó, letisztult, elnagyolt, olyan megoldásokkal, amiket eddig nem láttunk, mint például a zárásra és elindulásra behúzódó kilincsek. Emellett viszont megőrizték a márkára jellemző vonalakat, így nem kérdés, hogy a Velar is ugyanolyan időtálló lesz, mint bármelyik Range Rover. Apró finomság továbbá a hátsó légterelő alá rejtett ablaktörlő, ami így nem rondít bele a far összképébe, továbbá a fekete kiegészítőelemek is teljesen belesimulnak a karosszériába, kiálló rész csupán a két oldalsó tükör.
Hirdetés

A Velar divatos, nem kérdés, már amennyiben az ízléses, kifinomult divatnak élünk. Elegáns, kimért, mégis van benne érdekes, sőt, az egész érdekes. A Range Rovernél viszont a divat a legutolsó szempont, mégis ezt is tökéletesen hozták le. Az első és legfontosabb a hajtás, a hatékony összkerékhajtást és erős motorokat kínáló kombinációk. A Velar motorkínálata négy és hathengeresekből áll, a kétliteresek mind a már saját fejlesztésű Ingenium családból származnak. A négyhengeres dízelek 180 és 240 lóerővel szerepelnek. Utóbbit próbálva határozottan elmondható, hogy kellő dinamikával mozgatja az 1,8 tonnás Velart, mivel nyomatéka 500 Nm, ami már 1500-as fordulatról elérhető. Semmivel nem éreztem kevesebbek a 300 lóerős V6-os, még Ford eredetű dízelnél, a négyhengeres ráadásul csöndes, akár egy benzines, a V6 jóval karakteresebb. Benzinesből a négyhengeres 250-300 lóerős verziókat nem tudtuk próbálni, csak a csúcs, az XF-ben már próbált kompresszoros V6-os, már 380 lóerős kivitelt. A gyorsulás persze meggyőző, a Dynamic mód ezzel a motorral már értelmet nyer és a hangja is elég szép, de csak mértékkel hallhatjuk, nincs kipufogóhangosítás, vagy hanggenerátor, ugyanis a Velar alapvetően inkább pihentető luxusautó, mint sportos.
Range Rover Velar, benzines motorkínálat - műszaki adatok
2.0 Inline 4 Si4 2.0 Inline 4 Si4 3.0 V6 SC Si6
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1997 2995
Hengerek/szelepek száma 4/16 6/24
Váltófajta/-fokozat automata/8
Teljesítmény [LE] 250 (5000) 300 (5500) 380 (6500)
Nyomaték [Nm] 365 (1200-4500) 400 (1500-4500) 450 (3500-5000)
Gyorsulás 0-100 km/h 6,7 6,0 5,7
Végsebesség [km/h] 217 220 (240*) 250
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 7,6 7,8 9,4
CO2-kibocsátás [g/km] 173 178 214
Saját tömeg [kg] 1804 1813 1884
Megengedett össztömeg [kg] 2470 2470 2540

A motorok mellett viszont a hajtás többi része is rendkívül fontos, hiszen a Velar alapáron 8 fokozatú, egész gyors automata váltóval és összkerékhajtással érkezik. Ez viszont nem csak móka, akár komoly terepjárót is kihozhatunk belőle, alapból hátul hajt, gyenge tapadásnál küldi előre a nyomatékot és a megfelelő programot kiválasztva irányítja a tapadást oda, ahová éppen kell. Központi differenciálzárjával és hátul önzáró differenciálművével folyamatosan játszik és a zárás pillanatnyi állapotát figyelhetjük magunk előtt az alapáras digitális műszeregységen. A próbára az idő szinte tökéletes volt, a taknyos, szemerkélős, felázott füves és nyakig sáros off-road pályán nem volt egyszerű feladata az országúti gumikkal és 21-22 colos felnikkel szerelt kocsiknak. A gumik miatt kevés volt a tapadás, így sok volt az oldalirányú csúszkálás, ám sem a leátlózós, sem, a dombra felkapaszkodós akadályon nem torpant meg. Lejtmenetvezérlője tempomatal állítható sebességgel ereszt le a domboldalon, további funkcióként pedig kapaszkodásra is alkalmas a tempomat, így a terepezést gáz és fék beavatkozás nélkül is letudhatjuk.
Range Rover Velar, dízel motorkínálat - műszaki adatok
2.0D Inline 4 TD4 180 2.0D I4 240 3.0D V6 SD6
Emissziós norma Euro 6
Hengerűrtartalom [cm3] 1999 1998 2995
Hengerek/szelepek száma 4/16 6/24
Váltófajta/-fokozat automata/8
Teljesítmény [LE] 180 (4000) 240 (4000) 300 (4000)
Nyomaték [Nm] 430 (1500) 500 (1500) 700 (1500-1750)
Gyorsulás 0-100 km/h 8,9 7,3 6,5
Végsebesség [km/h] 193 217 241
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 5,4 5,6 6,1
CO2-kibocsátás [g/km] 142 149 167
Saját tömeg [kg] 1829 1841 1959
Megengedett össztömeg [kg] 2490 2510 2610

Az akadálytalan terepezést mindeközben olyan kényelemben élvezhetjük, amihez kevés hasonlót találunk a piacon. A Velar beltere külön cikket érdemelne, hiszen a belső dizájn is hasonlóan letisztult, mint a külső, amellett, hogy klasszikus vonalakat hoz. A vízszintes vonalakkal rajzolt műszerfal döntött, a nem bőrözött kivitelnél szép rombuszmintás, világos betéttel díszítettet kapunk. Összesen három kijelzőt találunk – vagy ötöt, ha a fejtámlákba építetteket is beleszámoljuk – egyet a műszerek helyén, egyet a műszerfalon, aminek a dőlésszöge állítható menüből, valamint egyet a középkonzolon. Utóbbit összehozták két tekerőgombbal, aminek a funkciói folyamatosan változnak. Mindegyik képernyő szép, részletgazdag, és gyors a szoftver, jobban kezelhető, mint a márka eddigi rendszerei. A digitális műszeregységből teljes egészében kérhetünk 3D-s navigációs nézetet, de a kormányról kezelhető kijelző menürendszere is összetett, nagyon sok funkciót irányíthatunk innen.
Range Rover Velar, 2017 - alapárak (Ft)
Felszereltség 2.0D 180 2.0D 240 3.0D V6 2.0 250 2.0 300 3.0 V6 SC
Standard 19 520 000 20 934 000 22 887 000 19 520 000 20 699 000 23 123 000
S 21 640 000 23 054 000 25 008 000 21 640 000 22 819 000 25 243 000
SE 23 340 000 24 755 000 26 708 000 23 340 000 24 519 000 26 944 000
HSE 26 085 000 27 499 000 29 452 000 26 085 000 27 263 000 29 688 000
R-Dynamic Base 20 665 000 22 079 000 24 032 000 20 665 000 21 844 000 24 268 000
R-Dynamic S 22 785 000 24 199 000 26 152 000 22 785 000 23 963 000 26 388 000
R-Dynamic SE 24 486 000 25 900 000 27 853 000 24 486 000 25 664 000 28 088 000
R-Dynamic HSE 27 230 000 28 644 000 30 597 000 27 230 000 28 408 000 30 833 000
First Edition - - 36 624 000 - - 36 860 000

A kormány gombjain viszont időzzünk kicsit, a hagyományos multikormány elnevezés nem elég hozzá. A két fekete panel egyaránt tartalmaz érintőgombokat, kapacitív felületeket és normál funkciójú gombokat. A fejünk fölé is hangszórót adó hifi hangerejét a bal oldali kerek gomb simogatásával lehet állítani, és a piktogramok folyamatosan változnak rajta - attól függően, éppen mit használhatunk. Az anyaghasználat remek, a műanyag műszerfal is teljesen rendben van, hát még a bőrözött – amin egyenesek a varrások. A legdrágább kárpit mégsem bőr, hanem textil, méghozzá újrahasznosított anyagból készül, ebben az esetben a kormány is azzal van borítva, nincs bőr az utastérben. Masszázsülés, hátsó, az elsővel összehangolt multimédiarendszer, kulcsként használható karkötő, parkolóasszisztens és a legmodernebb vezetéstámogató rendszerek is rendelhetőek hozzá. Viszont a sávtartója nem a legjobb, csak lökdös a jelzések között, nem követi őket. A Velar a szürke ötven árnyalatában elérhető, csak egy igazán élénk meggybordó árnyalatot találunk, meg egy halványkéket, de a feltűnéskeltés szerepe az Evoque kabrióé a márkánál. A Velar First Edition mindenből a legjobbat adja, a sportosabb lökhárítókkal és 22 colos felnikkel, de csak az első évben elérhető, illetve 2000-es darabszámig.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 14:42
    Permalink

    “olyan megoldásokkal, amiket eddig nem láttunk, mint például a zárásra és elindulásra behúzódó kilincsek”

    De láttunk. Mondjuk a Teslánál. Évekkel ezelőtt.

  • 2017.10.27. at 14:42
    Permalink

    Sracok, mi a helyzet ezekkel a motorokkal, amiket a mostani Jaguarokba, meg ezekbe is szerelnek? 2.0 benzin meg 2.0 dizel, 240 LE…
    Megbizatoak, vagy vannak tipushibaik?
    Meg ugy egyaltalan, mennyire megbizhatoak a mostani Range Rover Evoque modellek es Jaguarok?
    Gyönyörüek, ez teny, de megbizhatosagban mi velük a helyzet? Valakinek van infoja?
    Ez a Velar szerintem szenzaciosan jol nez ki, a belter meg pazar, a kepeken legalabbis…

  • 2017.10.27. at 14:42
    Permalink

    Jobban néz ki mint a főbb konkurensek viszont ami nagy probléma az az ára …. 28 millió egy sor4 es benzinmotorral szerelt SUV ért? Ne vicceljünk BMW nél már sor 6 ost veszel ennyiért …Másik nagy hiba hogy az autó árát a lóerők számához igazítják nem pedig a motor kulturáltságához … ez hiba . Pl 1.200.000 ft felára van a 250 lóerő és a 300 lóerő közti lépcsőnek … valójában a 2 motor az utolsó csavarig teljesen ugyan az és csak szoftveresen tér el egymástól … de nem értem mi kerül egy szoftveres módosításon 1.2 millióba ???? 2.400.000 milliót is túlzottnak ítélem egy már erősen gimis éveit taposó kompresszoros v6 os motorért …. Szóval véleményem szerint a sor 4 es motorok a kulturáltságukhoz képest erősen túlárazottak a v6 os meg egyszerűen nem éri meg az árát még ebben a ligában sem … egyedül a dizájn adja el … viszont aki egyszer beleül az jó darabig biztosan nem akarja eladni még akkor sem ha cserélni szeretné … 😀

Vélemény, hozzászólás?