Kiderült, mi a motor
Még újabb szabályváltozások az F1-ben
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyre kevesebb a kiadó hely az F1-ben: Pérez a Force Indiához szerződött. Zöld utat kapott egy új büntetőpont-rendszer, a csapatfőnököknél is Vettel volt az év legjobbja.
Újabb változás látott napvilágot röviddel azután, hogy egyebek mellett kiderült: jövőre dupla pontokat osztanak az F1-szezonzárón. A módosítás már jövőre friss büntetőpont-rendszert hoz, s abból áll, hogy 12 sportfelügyelői megrovást követően a renitens pilóta ki kell hagyjon egy futamot. A büntetőpontokat a szuperlicencen vezetik, az ellenőrök a vétség súlyától függően 1-2-3 egységet véshetnek be. Nullázni, tiszta lappal indulni egy év után vagy akkor lehet, ha a versenyző letöltötte eltiltását. A 2014-es sportszabályzat alapján további változások címszavakban: a csapatoknak a bokszutcában még jobban kell ügyelniük a biztonságos kerékcserékre, pénzbírság helyett vagy mellett áthajtásos időbüntetés vagy rajtpozíció-bukta néz ki a vétkeseknek. Aztán a váltót jövőre (öt helyett) már csak hat futamonként lehet büntetlenül cserélni, egy hétvége során (hat helyett) hét szett keményebb keverékű gumi használható el. Az extra garnitúrát bezzeg az első edzés elején muszáj lesz feltenni – ezzel az a cél, hogy az ebben az általában eseménytelen időszakban is lássanak autókat a nézők.
Szigorodnak a már 1,6 literes, V6-os turbómotorokra vonatkozó szabályok is. Egyrészt meghatározták, hogy az erőforrás mostantól hat részből áll: belsőégésű motor (ICE), kinetikus motorgenerátor (MGU-K), hőenergiájú motorgenerátor (MGU-H), akkumulátor (ES), turbófeltöltő (TC) és vezérlőelektronika (CE). Ezek mindegyikéből öt-öt db használható. Ha a teljes erőforrást hatodikra is cserélni kell, akkor a pilóta a bokszból rajtolhat csak. Ha csupán az egyik elem lesz cserés hatodikra, akkor tíz rajthelyes visszasorolás a jutalom. És még ennél is bonyolultabb a további pótlások szankcionálása, lényeg, hogy nem pusztán potens, de tartós motorokat is kell gyártania a Ferrarinak, a Renault-nak és a Mercedesnek. És 2015-től a Hondának. Arccal a későbbi költségplafon felé.
És még: tendert írtak ki a mezőny bővítésére, az új csapat(ok) talán már 2015-ben csatlakozhat(nak). És még: különdíjat érdemel majd a legtöbb pole pozíciót szerző pilóta. A csapatfőnökök szavazásán (is) a négyszeres világbajnok Vettel lett a legjobb. Mögötte a top10 sorrendje így alakult: Alonso, Räikkönen, Hamilton, Rosberg, Grosjean, Hülkenberg, Webber, Button, Massa. Végül: új munkaadóra lelt a McLarennél lapátra tett Pérez: a Telmex-pénzes mexikói ifjonc jövőre a Force Indiánál folytatja pályafutását – ugye a visszaszerződtetett Hülkenberg kollégájaként. Ezzel párhuzamosan Di Resta és Sutil állástalanná vált. Utóbbi sorsáról egyelőre nem sokat tudni, előbbi vélhetően az IndyCar szériába távozik.