Még csak gyári tesztpéldányként vagy szürkeimportból létezik itthon a Nissan Leaf. Jövőre azonban már kapható lesz, kis szerencsével 10 millió forint alatt, mellyel kedvezőbb vétel lehet az alig olcsóbb mini villanyautóknál és a 13,5 milliónál startoló, kiterjesztett hatótávjával tovább, csupán villannyal kevesebbet menő Opel Amperánál is
Óriási hírnevet fog hozni a Nissannak, hogy New York taxitenderét a sok cuccot vagy akár 7 felnőttet is elnyelő NV 200 nyerte
Régóta kerülgetjük a
2011-es Év Autójának választott Nissan Leaf villanyautót,
vezettük másfél éve Genfben,
idén a Városligetben, most pedig ismét megtapogathattuk, de valójában már annyi mindent megírtunk róla, hogy magáról az autóról a tesztig már nem sok újat tudunk elmondani. Háttérszolgáltatásairól, áráról annál inkább. Kezdjük a legfontosabbal: a 175 kilométeres hatótávú, teljesen elektromos, C, azaz alsó-középkategóriás villanyautó ára gazdag felszereltségével is 10 millió forint lehet. Hozzánk ugyanis csak jövőre, a mostaniaktól eltérően már nem japán, hanem angol gyártásból, így adó nélkül fog érkezni - jövő tavasszal. Addigra a Nissan minden márkaszervizéhez töltőpontokat telepít, s flottakezelő partnerével, az ALD Automotive-val tartós bérleti konstrukciót is ki fog dolgozni rá, hogy a piac jelenlegi forgalmának háromnegyedét adó cégek az általuk napjainkban legkedveltebb pénzügyi modelljével is elérhessék. Üzemeltetési költségével már átlagfutás alatt is kedvezőbb lehet, mint egy hasonló ellátmányú és menetdinamikájú, hagyományos motorral szerelt kompakt.
Az elkövetkezendő 4 évben 51 új modellt, 90 technikai vívmányt ígér a Nissan. Az akár a Qashqai-ban is elérhető AVM rendszerrel már ma gyakorlatilag vakon, az autóból kifelé nem látva is lehet manőverezni - mondjuk egyáltalán nem kellemes
Utóbbiakat hangsúlyozva jövőre itthon - leginkább a céges vásárlások által - akár 100 Leaf eladását is reálisnak tartja a Nissan hazánkban, és erőteljes növekedést tervez Európában, illetve globálisan is. Jelenlegi 6 százalékos piaci részesedését 2016-ra, addig világszerte 51 új modellt bevezetve tartósan 8 százalék fölé szeretné emelni. Az új modellekkel mintegy 90 új technikai szabadalom is várható.
Uraim! (és esetleg Hölgyeim!)
Száz szónak is egy a vége, a dolog nem a gazdaságosságról, a pénzről, teljesítményről stb. szól. Tessék már tudomásul venni, venni, hogy ha folyamatosan beleszarunk a fészkünkbe, a kikelő fiaink, unokáink előbb utóbb meg fognak dögleni benne.
Dodi
Az elektromos targoncák szervíztapasztalataiból semmilyen következtetés sem vonható le az elektromos autókra vonatkozóan.
[i]A pénzügyi részéhez fontos hozzátenni, hogy a villanyos meghajtásnak szinte nulla a karbantartás igénye[/i]
én 8-9 éve elektromos targoncák minden fajtájával dolgoztam.Az igaz hogy az elektromos motor még egyben sem romlott el, de annál több más elektronika.Az leghúzósabb az akksi ha meghal (másfél milla volt, igaz 5 év gari az újra, ha a saját töltőjével használjuk és teljesen feltöltve veszük csak le a töltőről), plusz egy vezérlőpanel csere ami 1.7 milla volt:Persze ez már a nem éri meg kategória volt, és inkább le lett csrélve a gép…
De ha valakit érdekel a statisztika járjon utána a NIKETRANS KFT elektromos targoncaszervizénél, hogy mennyi javításuk van egy nap az elektromos targik elektronikai részében…
4. Az akkumlátor technológia fejlődésével csak kisebb helyet és tömeget fog igényelni, vagyis a csatlakozási pont maradhatna, csak kevesebb helyet fog igénybe venni a rackben ugyan annyi kapacitás, vagy növelve, a megtehető út távolsága.
Az üzemeltető cég, olcsóvá teszi az elterjedést, mert a nagy költség részt átvállalja és gondoskodik egyben a központi újrahasznosításról is, na meg soha sem az embernél megy tönkre az aksi. Mert ugye charge depleatesnél ez elkerülhetetlen. Ehhez viszont meg kell állapodni egy nemzetközi szabványban, de azt valószínűleg az első ezzel foglalkozó autógyár fog megalkotni.
Az ő nyeresége, a befektetett pénz hozama igénye, mely jó részét csillapítja az újrahasznosítás lehetősége. Ez is első körben egy autógyár lesz szerintem. Nincs más dolga mint meglévő kutakkal szerződni és kihelyezni a vásárlói kör alapján a kapacitásokat. Itt lenne fontos egy nagy boom, hogy csökkenjen a bebukás, elbukás esélye.
5.ja
4. Az akkumulátor cserélés lenne függőség, nem a napból töltés. Függnél a csereállomásokat fenntartó és üzemeltető cégtől. Ráadásul mire elterjedne, az akkumulátortechnológia már rég meghaladottá tenné.
Amúgy nem teljesen rossz ötlet, és arra az átmeneti 5-15 évre még előnyei is lehetnek, de ettől függetlenül nekem nem kellene.
5. Amit felvázoltam az nagyon sok más embernek is reális lehetőség – persze nem mindenkinek -. Ez a társadalmi megoldás egy része. Része lehet az LPG is átmenetileg, de az se hosszú távon se potenciáljában meg sem közelíti a megújuló alapúakat.
1. rendben, akkor én félre értelmeztem
2. ha ennyi, hát ennyi 🙂
3. sziget üzemet azért írtam, mert az valódi függetlenség, amit fontosnak tartottál, viszont az extra aksi miatt jóval többe is kerül..
4. nem értelek, otthon napból töltöm a holnapi aksit, ez hol függőség? De igen lehetne úgy is hogy a kútra betérve csak átemeljük az aksit, amit nekem soha nem kellett megvegyem csak lízingelnem.
5. értelek, akkor te csak magad lehetőségeivel törődsz, az össztársadalmi megoldás nem érdekel.
[i]“Szóval megvan az a réteg, aki megengedhet magának egy tízmilliós, vagy drágább kocsit, de ők tipikusan a BMW X6 és kategóriatársainak vásárlóköre, akik a legritkább esetben fognak Nissan Leaf-et venni.”[/i]
Nem hiszem, hogy én lennék az egyetlen, aki Magyarországon Nissan Leaf-et venne, de ha netán mégis, annál jobb.
[i]“Egyrészt hogy nézne ki benn egy X6 után, másrészt a spórolás sem érdekli annyira, nem vágja földhöz, ha jövő héten ismét emelik az üzemanyag árakat.”[/i]
Engem meg attól rázna a hideg, ha az űrállomásos Leaf-em mellett a garázsomban állna egy őskövület rakás szar akármilyen bömbös is. Úgyhogy soha nem is fog, ebben biztos lehetsz.
Engem sem vág földhöz szinte semmilyen üzemanyagár sem, de ez egyáltalán nem erről szól. Ez a hatásfokról, a környezeti terhelés csökkentéséről, és az űrállomásos technikáról szól az én esetemben. Az, hogy a fenntartása csak töredéke az elektromos járműnek egy kőkorszaki, szennyező fosszilis alapúhoz képest, csak hab a tortán, de nem ez a fő cél.
[i]“Egy ilyen kocsi tipikusan a Fiesta, Swift, Corsa vásárlónak lenne jó, de ez a réteg egyrészt eltűnt, ha maradtak is páran ennyi pénzük biztosan nem lesz.”[/i]
Nem tudom hogy miért gondolod, hogy nekik lenne jó. Bárkinek jó, aki az állati szint fölé tudta tornázni a tudatosságát és meg is tudja fizetni a technika jelenlegi árát.
[i]“Magyarországon nem ismerek, olyan hőforrást ami 100 Fokos gőz előállítására alkalmas lenne.”[/i]
Én sem, de nem is állítottam egy szóval sem, hogy a földhőt itt villamosenergia termelésre kell fordítani. Fűtésre viszont igen, és ekkor a kiváltott foszilisokat áramtermelésre lehet beállítani.
[i]“Ha 22kWh/100 km a LEAF fogyasztása és éves szinten 20 000 km-t megyünk és sziget üzemű szolgáltató független rendszerben gondolkodunk, akkor az autó éves áram felvétele 4400 kWH-t fogyaszt el.”[/i]
Én egy évben ennek a felét sem teszem meg, úgyhogy nekem nem kell ennyit előállítanom. 1 MWh/év bőven elegendő nekem.
[i]“Csak ehhez 4 kW beépített napelem teljesítmény kell, ami 16x 1,6m2 kell de az beárnyékolás miatt további 1,2es szorzó kell, 30,72 m2 terület kell és egy 30 kWh befogadására alkalmas akkumlátor telep, ami közel áll a kiszemelt autó árának 80%-ához. Ha nem sütött eleget a nap akkor nem mész sehová, vagy akkora telepet kell beépíts, ami az egész éves ingadozást képes kiegyenlíteni.”[/i]
A szigetüzemet ne keverjük ide, néhány tanyát leszámítva sehova nincs értelme ilyenbe belevágni. Ráadásul a többletet sem lehet akkor eladni. A hálózatra történő visszatáplálással és az áramszolgáltatóval történő éves elszámolással töredék akkora beruházás elegendő, ha nem süt a nap akkor is oda megyek ahova akarok és ezen felül még pénzt is keresek vele.
[i]“Bár én inkább rack-es villanyautót vennék aminek a holnapi útján használt aksit tölteném napközben és haza értemkor kicserélném”[/i]
Soha nem vennék ilyet. Pont a lényege veszik el a dolognak, az egyik függőséget csak egy másik váltaná fel. Amúgy már rég van ilyen (Project Better Place), csak nem itt. Mondjuk nekem nem is hiányzik.
[i]“Tegyük fel, hogy a 3,6 milliós járműpark napelemről tölt, ez 110,6 km2 területet venne igénybe(0,12% az országnak) és 14 400 MW beépített teljesítményt jelentene (kb 3,3x-a mai beépített teljesítménynek). Érdekes vízió.”[/i]
Az én családom nem tart 3,6 millió járművet, úgyhogy nekem nem kell ekkora terület, amekkora kell az meg már rég megvan. És az sem szükséges, hogy minden jármű napelemről töltsön.
Lehet, hogy te veszel egyet, akkor már lesz egy eladott példány. A gazdasági helyzetet azért említettem, mert az új autók eladás kizárólag ettől függ. A jelenlegi recesszióhoz hasonló helyzetekben az emberek a két legértékesebb vagyontárgyuk nagyobbra, újabbra cseréléséről mondanak le, vagy halasztják későbbi időpontra. Ez a két vagyontárgy a lakás és a gépkocsi. És ezt igazolja 2008 őszétől a hazai ingatlan és gépkocsi piac is.
Egy jó barátom egyik (még működő) Ford kereskedésükben dolgozik. Azt mondta, hogy 2005-2007 körül havi átlagban 30-35 új kocsit adtak el. 2008 őszétől a havi átlag 5-6 db. És az az 5-6 darab szinte kizárólag a 10 millió körüli kocsi, esetükben S-Max-ok, Galaxy-k, fullos Mondeók.
Szóval megvan az a réteg, aki megengedhet magának egy tízmilliós, vagy drágább kocsit, de ők tipikusan a BMW X6 és kategóriatársainak vásárlóköre, akik a legritkább esetben fognak Nissan Leaf-et venni. Egyrészt hogy nézne ki benn egy X6 után, másrészt a spórolás sem érdekli annyira, nem vágja földhöz, ha jövő héten ismét emelik az üzemanyag árakat.
Egy ilyen kocsi tipikusan a Fiesta, Swift, Corsa vásárlónak lenne jó, de ez a réteg egyrészt eltűnt, ha maradtak is páran ennyi pénzük biztosan nem lesz.
Persze ettől még lehet műszakilag tökéletes autó a Leaf, de én nem mernék sok pénzt fektetni egy Leaf kereskedésbe.
1. igen ha a piacra bízzuk a megoldást.
2. korrekt
3. nem tudom én mindig 225 ért tankolok herceghalomon, dunaalmáson, Bp bojtár utca, jászberényi út. M6 Tolna 213. De pl Debrecenbe van számos 213-225,9-es hely, hasonlóan Szegedhez vagy Kiskunhalashoz.. De jah aki nem errefelé dolgozik vagy lakik az szívás mert 240-260 ért adja a MOL-Shell duó.
Magyarországon nem ismerek, olyan hőforrást ami 100 Fokos gőz előállítására alkalmas lenne.
Ha 22kWh/100 km a LEAF fogyasztása és éves szinten 20 000 km-t megyünk és sziget üzemű szolgáltató független rendszerben gondolkodunk, akkor az autó éves áram felvétele 4400 kWH-t fogyaszt el. Csak ehhez 4 kW beépített napelem teljesítmény kell, ami 16x 1,6m2 kell de az beárnyékolás miatt további 1,2es szorzó kell, 30,72 m2 terület kell és egy 30 kWh befogadására alkalmas akkumlátor telep, ami közel áll a kiszemelt autó árának 80%-ához. Ha nem sütött eleget a nap akkor nem mész sehová, vagy akkora telepet kell beépíts, ami az egész éves ingadozást képes kiegyenlíteni. Bár én inkább rack-es villanyautót vennék aminek a holnapi útján használt aksit tölteném napközben és haza értemkor kicserélném ;P ennyit a mai villanyautó stratégiáról, úgy szar ahogy van. Akkor már Prius kiegészítő akkumlátorral 2db és naponta így cserélném a csomiba, hülye leszek ilyen átbaszás terméket venni ahol minden kockázat az enyimé.
Tegyük fel, hogy a 3,6 milliós járműpark napelemről tölt, ez 110,6 km2 területet venne igénybe(0,12% az országnak) és 14 400 MW beépített teljesítményt jelentene (kb 3,3x-a mai beépített teljesítménynek). Érdekes vízió.
Az ideák alapján való fogyasztási döntések, egy nem idea rendszerű szabályzó környezetben, szerintem esélytelen..
[i]“Még valami, ha a villanyautók miatt megnő az éjszakai áram felhasználás, akkor az ár is fel fog menni.”[/i]
1. Ez itt belátható időn belül nem várható, a nagyon lassú elterjedés miatt.
2. Ha majd egyszer a távoli jövőben bekövetkezik, nekem mint villamosenergia termelőnek csak tovább javítja a pozícióimat, mert mégtöbb pénzt fogok kapni az áramomért. 🙂
3. Az LPG ára hogy változott az utóbbi időben? Pedig még nem is nő robbanásszerűen a járművekben való használata.
[i]“Értelek,
Akkor átszámolok Matolcsy 300 Ftos gázra, éjszakai áramra, és megnézzük a napelemes elképzelést.”[/i]
Akkor éppenhogy nem értesz. Ha nem ez az elsődleges szempontja valakinek, akkor akármit is számolsz ki, nem azt fogja nézni, hanem ami számára a legfontosabb szempont.
[i]“Az atomhoz az urán is import, az import áram is import, a gáz 90% és olaj is import, itt szén van, meg biomassza.”[/i]
Meg nap, meg szél, meg víz, meg földhő.
Nem értem miért kellene nekem az uránnal meg a gázzal foglalkoznom, ha van annyi saját villamosenergiatermelő kapacitásom, ami bőven fedezi az egész családom és az elektromos autó éves összfogyasztását. Pont az a lényeg az egészben, hogy soha többet nem kell foglalkoznom ezekkel. Felőlem elszállhatnak ezeknek az árai, meg ki is fogyhatnak, engem fog a legkevésbbé érinteni.
Szia Riga!
Valóban, bár azt tudni kell, hogy a hibrid autókkal szemben a villany autók charge deplete-es charge sustain helyett, vagyis rendesen ki van sütve és fel van töltve, nem hiszem, hogy ilyen végtelen élettartamuk lesz mint a Priusokban, mert ott csak 40-60%, között használja az aksit, több ciklussal együtt jórészt lekapcsolt motorral haladhatunk..
Én a mostani stratégiát tévesnek ítélem, én a kasznit adnám el, és a kutakon cserélném az aksit és fizettetném a használat arányos lizing és áram díjat.
A pénzügyi részéhez fontos hozzátenni, hogy a villanyos meghajtásnak szinte nulla a karbantartás igénye, a megtérülés számításba bele kell venni, hogy nincs mindenféle lehúzós – átvágós javíttatás.
Hozzátenném, hogy EGYELŐRE ! Szerintem meg fogják csinálni idővel, hogy ezeket is non-szop javítgatni kelljen, mert a márkaszervizesek gondolom nem szeretnének lemondani a palimadarak gusztustalan lenyúzásáról…
4 éve váltottam kismotorról elektromos bringára, tizede gond nincs vele és a munkahelyen töltöm, nekem már többszörösen behozta az árát!
Egyébként biztos vagyok abban is, hogy ha elkezdenek elterjedni a villanyos dolgok, a vezetés arra is kitalál valami jövedéki adó szerű bőrlehúzást, mert az nem járja ám, hogy kiessen az a rengeteg pénz az államkasszából, amit mist ilyen címen zsebelnek be…
Még valami, ha a villanyautók miatt megnő az éjszakai áram felhasználás, akkor az ár is fel fog menni.
Értelek,
Akkor átszámolok Matolcsy 300 Ftos gázra, éjszakai áramra, és megnézzük a napelemes elképzelést.
LPG Prius 13,5 Ft/km, LEAF 70%-os áram áron 31,5 Ft -> 7Ft/km , a differencia így 6,5 Ft/km, évi 20 000 km esetén 130 000 Ft/év. Ha 3 milliós felárat nézzük, legalább 3x-át várnánk el ennek a megtakarításnak. Ez a 4,3% RRI, inkább a 3%os német alapkamat mellett versenyképes.. ez az ország elcseszett az ilyesmihez.
Olcsó innovatív ötletek jobbak szerintem, jelen esetben csak akkor érné meg ha 1,3 millióval lenne csak drágább.
Nézzük a napelemes rendszert.. mivel nem nappal töltődik, így továbbra is éjszakai áram áron töltődik az autó, így mivel energia felhasználási szaldó elszámolás van, a helyzet nem változik.
Akkor sem ha termelői státuszban vagyunk, mert kb annyi az átvételi ár mint éjszakain.
Ebben az elképzelésben a napelem által megtermelt áramnak az árát kell kimunkálnunk.
250 W ma 80 000 Ft, 80 000 Ft 10%-on elvárt hozama 8000 Ft/ év. 1 évben 1 kW 1100 kWh-t tud termelni, ennek a negyede 275 kWh – > 8000/275 = 29 Ft, vagyis kemény 1 Ft-al vagyunk beljebb !
Az atomhoz az urán is import, az import áram is import, a gáz 90% és olaj is import, itt szén van, meg biomassza.
Ha átállunk csak erre mondván, hogy nullázuk a függőséget akkor 1000gCO2/kWh a kibocsájtási tényezője az áramnak, ezzel 22kWh*1kg=22000/100km = 220g/km.
Az LPG Prius hulladék gázt, használ, ami az olaj finomításkor melléktermékként keletkezik.
A helyi emissziója 15% alacsonyabb a benzinénél és mivel nem hulladék, így csak a tárolás és disztribúciós emissziója van. Csak Co2 és Víz a melléktermék. Rendszer hatékonysága 45% ami 10-12%-kal jobb mint az atomé. Nincs szilárd anyag kibocsájtás. Az olaj amiből finomítják, számos iparág alapanyaga, kozmetika, műanyag, gyógyszer/vegy ipar.
Azért, mert nem a km-költség minimalizálása lehet mindenki számára az egyetlen, vagy akár csak a legfontosabb szempont. A fosszilisoktól való végleges megszabadulás, ill. függetlenség, valamint az egyéni közlekedéssel járó környezeti lábnyom drámai csökkentése jónéhányunknak megér ennyit.
De ha a km-költséget nézzük, akkor ha éjszakai árammal számolunk már egészen más a leányzó fekvése, és ha valaki saját napelemes rendszerrel rendelkezik, akkor soha többet semmilyen fosszilis cuccokat elpöfékelő dolog nem is rúghat labdába.
4,5 literes 100km-re vetített gáz fogyasztás 225 Fton 10,15 Ft/km futásköltség.
Ha jól tudom e LEAF fogyasztása 20kWh / 100 km, ez ma 45 Ft/kWh áron 9 Ft/km.
Éves 20 000 km esetén ez 23 000 Ft/év. Ma ehhez 10% on 230 000 Ft-ot kell befektetni, hogy ennyit hozzon évente.
Tehát ha 2 millióból kihozok egy 10 Ft/km-es megoldást, kompromisszumok nélkül, akkor miért vennék meg egy villany autót 5x többért?
Auris kb 6,5-ért meg lehet kapni, ezzel 7millióból jön ki a megoldás újonnan, ez még mindig 3 millió megtakarítás.
Nem tudom hogy jön ide amit mondtál, én műszaki paraméterekről beszéltem, ennek semmi köze sincs a magyarországi gazdasági helyzethez.
Ezen kívül nem kellene már ezt a pesszimista dumát nyomni, vannak emberek akiknek van pénzük és semmilyen gondot sem okoz nekik egy ilyen megvásárlása.
Ha tudni fogja azokat a paramétereket amiket leírtam és tartják magukat a beígért kb. 1/3-os árcsökkentéshez is, én leszek az első aki vesz majd belőle.
Itt izgalmas rajt már nincs semmiből. Nem nagyon lehet új autót eladni. Az eladások 70-75 %-a céges vásárlás, azok meg nem ezt a típust keresik.
Nemrég olvastam egy tesztet a KIA Rio-ról, mindenben nagyon jó kocsi, normális felszereltséggel 3 millió alatt megkapható 7 év garanciával. Kb. 1 éve árulják, de az utcákon szökőévenként lehet látni 1-1 db-ot. Azt írták az autósújságírók, hogy csak cégek vásárolják ezt a kategóriát, azok meg megveszik a Corsat, a Polot, vagy a Fiestát.
Nagyon jó kritikát kapott szinte minden szaklaptól a FIAT Freemont, kategóriájában nem is drága, sőt akciózzák is, 6,8 m Ft alatti árával jó vétel lehetne. Az ucán eddig talán kétszer ha láttam, pedig Bp. belvárosában dolgozom.
Szóval nem könnyű eladni semmilyen autót manapság, pláne nem egy 10 milliós szépnek nem nevezhető Corsa méretű villanyautót. Szerintem nullához fog közelíteni a kereslet, ez a realitás.
Na most akkor álljunk meg egy pillanatra!
A jelenlegi – még Japánban gyártott – Leaf németországi induló ára (adókkal, szállítással, erős yen-el együtt) 36990 Eurótól indul, ami kb. 10 millió Forintnak (vagy kicsit alatta vagy kicsit felette, éppen attól függően, hogy a hüllők éppen milyen hisztit vágnak le és mennyire rontják el az Euró-Ft árfolyamot) felel meg.
Korábban a Nissan-tól azt nyilatkozták, hogy az európai gyártás beindulásával akár egyharmaddal is csökkenthető lesz az ár, hiszen megúszhatók a vámok, a nagy távolságú szállítás és a yen megerősődése miatti drágító tényezők. Akkor viszont már nehogy annak kelljen örülnünk, hogy éppen 10 misi alá benéz majd a magyar ára! (Amit egyébként a Peugeot Ion/Citroen CZero is messze alúlmúl már jó ideje)
Ha ezek mind igazak, akkor 6-7 millió körüli ártól kellene indulniuk itthon. Plusz ha még hozzávesszük a 2013-as továbbfejlesztett változat megszellőztetett, kb. 25%-al nagyobb hatótávolságát, akkor tényleg izgalmas lehet a magyarországi rajt.
Az angliai gyártással változtatnak is az autón. A külsejét, formáját az európai ízlésvilág elvárásaihoz igazítják, növelik a hatótávolságot és tovább javítják, finomítják az energiafelhasználását, fékenergia visszatáplálását. Jobb, használhatóbb autó lesz lényegesen olcsóbban, mint amibe most kerül (15 millió).
Kérdés mikorra ér ide a Tesla S modell. Bécsben van Tesla márkaképviselet és az USA-ban az ára 10 és 20 millió között mozog felszereltségtől és hatótávtól függően.