Szigorodhat a szmogriadó korlátozása Budapesten
Bővülhet a szmogriadókor Budapest útjairól kitiltott autók köre
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A mostani szabályozás csak nagyon kevés autónak parancsol megálljt még a szmogriadó riasztási fokozatában is. Szigorodhat a szabályzás.
Módosíthatja a szmogriadóról szóló rendeletet jövő szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés - adta hírül az MTI. A szigorításról szóló előterjesztés bővítené a szmoghelyzeti riasztási fokozatban a forgalomkorlátozás által érintett járművek körét. A Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslatban az olvasható, hogy a korábbi korlátozás által érintett környezetvédelmi osztályokba sorolt járműveken túl a bővítés érinti az Euro 2-es benzines és dízelüzeműeket is.
Az előterjesztés szerint a legszennyezőbb gépjárművekhez az eddigi, fekete matricás szabályozással a járművek mintegy 7-8 százaléka (46-76 ezer) tartozott, ha az agglomerációs vagy azon belül a budapesti adatokat veszik figyelembe. A módosítási javaslat - az előbbi kört a 2-es, illetve 4-es jelű környezetvédelmi osztállyal bővítve - a gépjárművek 29-32 százalékát (mintegy 186-307 ezer) érintené. A következő korlátozási lépcsőt az Euro 3 szabályoknak megfelelő dízelüzemű járművek környezetvédelmi osztályai (7-es és 8-as együtt) jelenthetnék, ezzel a korlátozás által érintett autók aránya 38-41 százalékra nőhetne (240-395 ezer), és még mindig nem lennének kitiltva még a részecskeszűrő nélküli Euro 4-es gázolajosok sem. Rámutattak arra, hogy a módosítási javaslat által érintett autók közül a legkedvezőbbnek tekinthető, az Euro-2 szabályokat még teljesítő, a 4-es jelű környezetvédelmi osztályba soroltak - az általános forgalomba hozatali szabályokat tekintve, a legjobb esetben is - már több mint 15 évesek, jellemzően 16 és 19 év közöttiek. Hozzátették, megalapozott álláspont műszaki és környezetvédelmi szempontból egyaránt, hogy a korlátozás által érintett járművek se közlekedhessenek a fővárosi szmogriadó riasztási fokozata miatt elrendelt - például a szálló por esetén 6 órától 22 óráig tartó - forgalomkorlátozás esetén.
” akkor miért a 10%-os okot akarjuk tűzzel-vassal irtani?” Honnan veszed, hogy 10%-ban járul hozzá a közlekedés. Tudnál nem autós lobbis linket is küldeni?
A Mo-i műszakiztatás, katalizátoros, dfp-es, chiptuningos gondolataidat én is így látom, nem úgy az utolsó bekezdésedben írt ámokfutó hülyeségeket. (Btw, BAZ megyében lakom)
[i]Globális gondolkodás hiányát látom, mikor ilyet írsz. Egy évben 12 hónap van, ebből kb. 4,5-5,5 hónapot fűt egy átlag magyar. Nagyon sokan a fűtési idény elején és a végén, amikor 10-15°C körül van a napi átlaghőmérséklet gázzal fűtenek, vagy nem fűtenek, majd csak az igazán hidegnél jön a fa és szén. Tehát az év nagyobb részén egyáltalán nincs fűtés-eredetű porkibocsájtás.[/i]
Én pedig a logikus gondolkodás hiányát látom. Egyrészt már a részben gázzal fűtés is kezd kihalni – pedig eddig is elenyésző volt – mivel senki nem cseréli a lehalt éti-t kondenzációsra. Másrészt ha egy problémát valami 90%-ban okoz, akkor miért a 10%-os okot akarjuk tűzzel-vassal irtani? Vagy te ha szomszédod műanyagot éget és fulladozol a szmogtól, akkor megkéred, hogy cseréle le a régi Astráját?:D
Btw, az autók kibocsájtására van ésszerűbb megoldás is ám, pl. normális műszaki és nem az az áttolós, ami itthon dívik. Ha az autók mindegyikében működne a katalizátor, dpf, chiptuningos gázkazánokat kiszórnák műszakin, stb. már többet érnének el, mint a tiltással. Esetleg lehetne végre normális közlekedés szervezés is. Bp-en 60-80%-kal kevesebb autó közlekedik, mint a nagyobb német városokban, ellenben a forgalom rengeteg áll a rosszul beállított lámpák miatt. Bár biztosan logikus, hogy ha tudjuk, hogy az autók a legtöbb károsanyagot elindulásnál pöfögik ki, akkor igyekszünk minél többször megállítani őket…
[i]Mihez képest? A Föld nevű bolygót nézve kimondottan jó módban tengetik a magyarok életüket. Nagyon nem szerencsés az általánosítás, pláne ha téves.[/i]
Nyilván egy busmanhoz képest teljesen jól él a BAZ-ból Bp-re naponta négy órát ingázó segédmelós. Európában – tudod, amihez tartozunk – ellenben a munkásság legalsó 10%-hoz tartozik, annak is inkább az alsó felébe.
[i]Tökéletesen leírod, hogy milyen az ember, különösen a magyar, ha olcsó az üzemanyag, akkor vesz egy csomót és esztelenül (is) elhasználja![/i]
Nem, leírom, hogy kínjában elkölt az autózásra ennyit, mert más megoldás nincs. Ellenben érdekesnek tartom, hogy te oktatsz ki másokat vélt általánosítás miatt, erre pedig olyanokat írsz, hogy a magyar(sic!) vesz olcsón üzemanyagot és azt eszetlenül elhasználja….
[ironia on]
Egyébként nagyon örülök, hogy ennyire véded a környezetet és szerinted kimagaslóan jól él az
átlag magyar. Szóval akkor kérlek mutass példát, és azonnal add el a házad/lakásod (egészen biztosan pazarló és környezetileg káros az építési módja a Föld egészére nézve), kérlek, hagyd abba a net használatát, hiszen az esz közök amit használsz rengeteg ritkaföldfémet tartalmaznak, amik szintén rendkívül környezet romboló módon kerültek az eszközeidbe. Emellett azonnal válts gázfűtésre bármivel fűtesz is, azonnal válts használt régi bringára, hiszen egy mai magnézium ötvezet-hez az alapanyag bányászata rendkívül környezetromboló. Megtennéd, ha megkérlek? Csak hogy ne másra mutogass, hanem te mutass példát nékünk autóval hobbiból benzint égetőknek.
Kedves Zoltán!
Természetesen olvastam, amit linkeltem. Sajnálom, hogy a tanulmányból csak ennyit vontál le.
“nem az autók a szálló por elsődleges kibocsájtói, hanem a kritikán aluli minőségű vegyestüzelés”
Globális gondolkodás hiányát látom, mikor ilyet írsz. Egy évben 12 hónap van, ebből kb. 4,5-5,5 hónapot fűt egy átlag magyar. Nagyon sokan a fűtési idény elején és a végén, amikor 10-15°C körül van a napi átlaghőmérséklet gázzal fűtenek, vagy nem fűtenek, majd csak az igazán hidegnél jön a fa és szén. [b]Tehát az év nagyobb részén egyáltalán nincs fűtés-eredetű porkibocsájtás.[/b]
Abban igazad van, hogy nagy hidegben nincs szennyezőbb a mindent rá a tűzre hagy égjentől.
“Tudom nehéz felfogni, de itthon csórók az emberek.”
Mihez képest? A Föld nevű bolygót nézve kimondottan jó módban tengetik a magyarok életüket. Nagyon nem szerencsés az általánosítás, pláne ha téves.
Tökéletesen leírod, hogy milyen az ember, különösen a magyar, ha olcsó az üzemanyag, akkor vesz egy csomót és esztelenül (is) elhasználja!
[url]http://kiszamolo.hu/ennyit-koltesz-az-autodra-valojaban/[/url]
[url]http://kiszamolo.hu/igy-valassz-autot-magadnak/[/url]
Te olvastad amit belinkeltél? Nem úgy tűnik… Ha olvastad volna, akkor látnád, hogy arról van benne szó, hogy a szálló por kimutathatóan növeli a halálozást/megbetegedési kockázatot. Ezt senki nem vitatta. Illetve hogy a fejlett világban ez egyértelműen (illetve a tanulmány finomabban fogalmaz -> valószínűsíthetően) összefügg a fuvarozással, illetve a diesel autókkal.
Azt próbáld már felfogni, hogy itthon viszont nem az autók a szálló por elsődleges kibocsájtói, hanem a kritikán aluli minőségű vegyestüzelés. Ezért van télen állandóan szmogriadó, még minő meglepő, nyáron szinte alig van ilyen itthon. Btw, ha olvasnál német lapokat, már ott is kezdik kapisgálni a dolgot a mostani rendszeres téli szmogriadók miatt, mivel úgy néz ki a diesel-ek korlátozás a matricákkal nem segített. Ezért például kezdenek komolyan rászállni a fűtésre mostanában. De biztos ők is hülyék.
A levegő munkacsoporttal meg nem az a baj, amivel foglalkoznak, hanem hogy sokszor szegények olyan hülyeségeket mondanak, ami után általános iskolás fizika/kémia tanulmányok ismeretében illene elszégyellni magukat.
[i]Ez ám a demagóg szöveg. Kíváncsian várom a magyarázatod, hogy miért nő, kb. 20-30%-kal az üzemanyag-fogyasztás, ha esik kb. 60%-kal az ára? Kényszerűségből?[/i]
Tudom nehéz felfogni, de itthon csórók az emberek. Például rengetegen vannak, akik távolról (Salgótarjánból vagy akár BAZ-ból) járnak naponta ingázva melózni Bp-re. Amikor drága az üzemanyag, akkor vagy nem dolgoznak vagy munkásszállókban húzzák meg magukat és nem látják a családjukat csak hétvégén.
A másik ok pedig a transzfer és a hátáron túl tankolók. Minő meglepő, mihelyt megéri a határokon túl tankolni, leesik az itthoni fogyasztás és vica versa.
De persze te jobban tudod és az emberek hobbija az, hogy az átlagosan szakadt, átlagosan rosszul felszerelt, átlagosan 13-14 éves vackaikkal furikázzanak, néha a harmad fizetésüket erre költve. Hát érdekes egy világban élsz…
Tessék:
http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/environment/the-cost-of-air-pollution_9789264210448-en#page1
[url]http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/environment/the-cost-of-air-pollution_9789264210448-en#page1[/url]
Érdekelne, hogy szerinted kinek kéne foglalkozni az emberek egészségével, a levegő minőségével, ha nem egy levegővel kapcsolatos csoportnak?
A VW-nek??? 🙁
“Tudom nehéz felfogni egyeseknek, de rózsadombi plázacicák kivételével senki nem hobbiból autózik és fizeti a benzint. Hanem azért, mert rákényszerül.”
Ez ám a demagóg szöveg. Kíváncsian várom a magyarázatod, hogy miért nő, kb. 20-30%-kal az üzemanyag-fogyasztás, ha esik kb. 60%-kal az ára? Kényszerűségből?
Még szerencse, hogy tavasztól-őszig az emberek általában nem fűtenek, tehát akkor kristálytiszta a levegő és PM sincs sehol, hiszen a dízelautók nem szennyeznek semmit, hahaha.
Ad1: érvényes műszaki vizsgával rendelkezik a gépkocsi, függetlenül az euro normájától (jogszabály szerint részt vehet a közlekedésben), akkor szerintem jogszerűtlen a korlátozása euro norma alapján, akkor inkább a páros/páratlan rendszám
Ad2: a környezetvédelmi vizsgálat komolyan vétele (a bp-i buszok esetében pl ez egy vicc)
Ad3: polgármester megkéri hogy gázzal tüzeljenek inkább (vicc akart lenni? és akinek nincs?)
A forgalmit bemutatva ingyen utazás tömegközlekedéssel ok
Ne akarja az állam/önkormányzat az emberek életét feleslegesen szabályozni. Ha valaki tiszta levegőre vágyik megteheti, max elköltözik, az emberek nem hobbiból közlekednek tessék tudomásul venni. A másik alternatíva pedig, amiről nem nagyon beszélnek, hogy a belvárosi területekről kiköltöztetni az államigazgatási/közigazgatási intézményeket, cégek esetén a belvárosi telephelyet megadóztatni, egyből kevesebb lenne a forgalom.
A rossz levegő hozzá tartozik sajnos a városi élethez, már a középkorban sem a jó levegőről voltak híresek a városok.
Ja és a jelzőlámpák váltási idejének a rövidítésén is elgondolkodhatnának az illetékesek, némely kereszteződésnél indokolatnalul áll a forgalom, pl az ember csak áll és szemből rég elindult a forgalom pedig nincs sem gyalogos átkelő, vagy bekötő út stb.
A rövidebb váltásokkal kisebb sorok alakulnak ki ezt kb 15 éve Berlinben közlekedve tapasztaltam.
Ha meg is kell állni csak rövid időre, nincs idő megreggelizni- mert ha lefoglalja magát mással biztos csak a zöld közepén indu el és 1-2 autó után újra piros amin néha átmegy 1 türelmetlen autós – beragad a kereszteződésbe és feltartja a keresztforgalmat -ez így öngerjesztően a csúcsidőszak rémálma -sajnos.
Az biztos ,hogy a BKV buszai nagytöbbségben borzasztóan kormolnak és azokat sem lenne szabad egyáltalán forgalomban tartani, (Én kb 20éve nem buszoztam,de az akkor-sem új buszok futnak azóta is B…-s rendszámmal)
Viszont más itthoni város asszem Pécsett , egycsapásra cserélték le a buszokat.
Atomerőmű helyett ilyesmit ,meg a megújuló,alternatív technológiára kellene összpontosítani.
Napelem,szélerőmű, biomassza,geotermikus források….stb használata, Főleg a fűtési szezonban !
Pár évvel ezelőtt szerintem egyszerűbb és jobban ellenőrizhető volt a páros vagy páratlan rendszámú autók használhatósága, mint ez az euro besorolásos ökörség. Pláne, hogy már matrica sem lesz a rendszámokon.
Az lesz a vége, hogy csak az használhat autót, akinek telik Teslára, a munkás ember meg maradjon otthon.
A régi bkv buszokat kellene lecserélni elektromosra és rögtön megszűnne minden riadó.
Szerencsétlen asztalos vigye tömegközlekedéssel a bútorlapokat, a vízszerelő a csöveket, a hangosító a hangfalakat, a sintér meg a kutyákat és így tovább, mert épp egy a mai napig jól működő, csak épp húsz éves Transittal, Boxerrel, Ducatoval vagy hasonlóval menne dolgozni.
Elképzelem ahogy a parlamenti főokosok otthonában dugulás van, hívja az elhárítókat és azt a választ kapják, hogy sorry, de nem tudunk menni, mert szmogriadó van. Kívánom, hogy mindegyiket öntse el a sz-r nyakig…
Linkelnéd az “ezzel foglalkozó szakemberek” véleményét, ami alapján ezt állítod? Mert ilyen baromságokat általában a levegő munkacsoport és hasonló “szagembergárda” állít, igaz sem járműgépészetből, sem kémiából, sem fizikából nincs végzettségük, de nagyon értenek az ilyesmihez…
FYI, egy jól karbantartott vegyes tüzelésű kazán száraz fával tüzelve, tiszta kéménynél annyi port* nyom ki, mint 10 euro 2-es autó. A magyar rögvalóságban meg a nedves fával való tüzelés, kátrányos kémény, döglöttmacska égetés és társai. Itt meg 10-től 1000-szeres szorzóig bármi lehet. Vecsésen egy idióta sokáig a műanyaggal burkolt, szabad égen tárolt és szénné ázott bútorlapokat égette. Szerinted hány BKV busznak felelt meg az, amit az a barom csinált? Este nem lehetett levegőt venni, még két utcával odébb sem, ha begyújtott. És ez egy ember, minden faluban van pár ilyen hülye a csak vizes fával fűtők mellett. Tud te, hogy hány “kéményrobbanás” (amikor a vizes fás tüzelés miatt felgyülemlett kátrányszerű vacak berobban) van manapság?
*Azért írom a port, mert emiatt van szmogriadó, nem a nox/co miatt vannak a Bp-i”szmogriadók”. Minő meglepő nem, érdekes módon biztos 10-100-szor jobban füstölnek a kocsik télen port, mint nyáron…
Az autós példád meg erőltetett. Tudom nehéz felfogni egyeseknek, de rózsadombi plázacicák kivételével senki nem hobbiból autózik és fizeti a benzint. Hanem azért, mert rákényszerül. Én is szívesen járnék be tömegközlekedéssel dolgozni, ah éppen nem tartana 2.5 óráig egy nyamvadt út Bp-en át BKV-val… Persze, nyilván költözzek közelebb. Meg költözzön az asszony is és váltson munkát. Meg a gyerekek találjanak új barátokat, meg a rokonok is költözzenek és így tovább. Aztán majd három év múlva, új állásnál meg így tovább. Te így csinálod, igaz?
Az ezzel foglalkozó szakemberek nem úgy gondolják, hogy “nagyon-nagyon kicsi”. Plusz célszerű hozzávenni, hogy sokszor van ideiglenes alternatíva a borzasztó pazarló egyéni gépjárműhasználatra. Pl. szmogriadó esetén BP-en 1 ember ne üljön autóban, ingyenes tömegközlekedés biztosítása, CarSharing, Über, Taxi kedvezmény, stb.
Szmogriadó esetén a családiházasokat is megkéri a polgármester, hogy ahol lehet fa és szén helyett gázzal fűtsenek.
Ha már összehasonlítás, akkor az ötszemélyes autóban átlag 1,2 utazó ember felér egy ablak nélküli ház fűtési ésszerűtlenségével, ugye?
Ez így van. Mármint az autók a probléma nagyon-nagyon kicsi összetevője csak.
Nemrég csináltam egy képet Tbányán, amikor -5 fok körül volt a hőmérséklet. A hegyoldalban ultimét füstgomolygás, kis nyárilakok környékén ultimét füst, + fele családi házből dől a füst.
De a legnagyobb problémát nyilván az autók okozzák.
A budai hegyvidéknek ennek semmi köze. Érdnek, Pilisnek, Galgamentének, Pesterzsébetnek, Rákosborzasztónak annál inkább. Kezdetnek egyébként elég lenne megnézni, hogy hogyan engedhették meg pl. az Aréna felépítését jelen formájában és a felelősöket börtönbe zárni, illetve az épületet módosíttatni, hogy újra legyen ott szélcsatorna. Esetleg a BKV buszoknál is jó lenne ha ugyan csak Euro-2-es normának felelnek meg, de azt tényleg tudnák is. Ezt lehetne folytatni azzal, hogy ha már éppen harmadát sem éri a gáz a nemzetközi piacokon, mint két éve, akkor esetleg itt sem 10%-kal szúrnák ki a szemünket, miközben bizonyos fidesz/mszp közeli cégek lenyúlják a hasznot…
Nyilván majd ledózerolják a budai hegyvidéket, és leállítják szmogriadónál a buszokat, igaz?
[b]Hozzátették, megalapozott álláspont műszaki és környezetvédelmi szempontból egyaránt, hogy a korlátozás által érintett járművek se közlekedhessenek a fővárosi szmogriadó riasztási fokozata miatt elrendelt − például a szálló por esetén 6 órától 22 óráig tartó − forgalomkorlátozás esetén.[/b]
Azért ilyenkor visszakérdeznék, hogy ez mi miatt mondja. Ugyanis már pár éve az MTA vonatkozó kutatása is megerősítette, hogy a téli Bp-i szmog oka elsősorban a szélcsatornák beépítése, másodsorban az agglomeráció elszegényedése és gázról fatüzelésre (meg döglöttmacska égetésre) váltása, a BKV korszerűtlen buszai és csak negyedik volt az autó közlekedés… Vajon akkor miért nem a szélcsatornák helyrehozásával és a BKV-val foglalkoznak ezek a jómadarak?