Nem jött be a Tatának a Nano
Be kellett lássa a Tata, hogy nem elég vonzó az olcsó Nano
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olcsó húsnak híg a leve - bejött ez a mondás a Tata Nano esetében. Hiába építették meg a világ legolcsóbb autóját az indiaiak, a tervezett átütő sikert nem érték el, saját bevallásuk szerint is becsődölt a koncepció.
A kedvezőtlen, hónapról-hónapra romló piaci eladások (egy évvel korábbihoz képest 27 százalékos a zuhanás) miatt a Tata vezetősége úgy döntött, hogy olcsó autóból fiataloknak szóló városi kisautóvá marketingelik át a Nanót. A kocsit 2009-ben mutatták be és az indiai piacon százezer rúpiáért (mai árfolyamon 350 ezer forintnak megfelelő összegért) kínálták, az ár később 150 ezer rúpiára nőtt. A terv ésszerű volt, a Jaguar és Land Rover márkákat birtokló vállalat lehetőséget adott a szegényebb családoknak, hogy autóhoz jussanak. Az indiaiak többségének azonban még a Nano is drága, akik pedig autót vesznek, azok inkább jobb felszereltségű és kényelmesebb kocsit választanak. A robogósokat, motorosokat pedig a kocsi nagyobb benzinéhsége tántorította el a váltástól. Nem tett jót a kis kocsi amúgy is hólyagos imázsának, hogy sok esetben ok nélkül kigyulladt.
A Nano legújabb változatában már szervós lesz a kormány, frissítik a külsejét és a belső terét, több színben kínálják és motorját takarékosabbra ígérik. Városi minit szeretnének faragni a Nanóból, ezért valószínűleg az európai márkáknál bevált testreszabás lehetőségét is bevetik, sőt sűrített földgázos (CNG) változatot is gyártanak majd belőle.
A Nanóból évente egymilliót szerettek volna eladni a Tata, ezzel szemben százezret is csak néhány évben sikerült elérniük a márka kereskedőinek. A Guajarat államban lévő Tata gyár csak a kapacitásainak alig felét használja jelenleg. A Tata márciusban még 11,8 százalékát adta az indiai személyautó-piacnak, míg júliusban csak a 8,9 százalékát. Az ár lejjebb tornászása helyett most a termék fejlesztésével, vonzóbbá tételével kíván több vevőt szerezni a márka.
Hát ez vonzó csak akkor lesz, ha lecserélik az alvázát, a futóművét, a motorját, a külsejét meg a belsejét. Talán a logó maradhat.