Utcai Audi plasztik rugóval
Az Audi nagy szériában használna műanyag spirálrugókat
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már idén kikerült az utcára a fejlesztés, és hamarosan az Audi-modellkínálat nagy részében fém helyett műanyagból lesz majd a rugó.
GFRP, azaz üvegszál erősítésű polimer lesz a zöldes színű új rugók anyaga. Az Audi már az idei év végén be fogja mutatni, hogy miben, azt nem tették közzé, Csak annyit árultak egy, hogy egy középkategóriásnál nagyobb modellben lesz a premier. Annyit mondtak még, hogy az új anyagú rugó bár vastagabb és nagyobb is a konvencionális fémnél, de tömege 40 százalékkal kisebb. Az Audi új rugója csak 1,6 kilót nyom, míg ugyanez fémből, egy egyező karakterű rugó esetén 2,7 kilogramm. Egy autónál így 4,4 kilót tudnak spórolni, ami a 1,5-2 tonnás prémiumautók súlyához képest vajmi kevés, de a lényeg most nem ez.
Sokkal jobb útfogást lehet elérni a plasztik rugókkal, mivel mérséklik a kocsi rugózatlan tömegét. Az eredmény itt már sokkal jelentősebb: a rugózatlan tömeget az eddigi felére tudják csökkenteni. Ezzel nem csak a kanyarodási tulajdonságok javíthatóak, de a futómű keltette vibráció is szerényebb. Maga a rugó üvegszál és epoxigyanta elegyéből készül. A merevítőszálak középen futnak, de egy külső, kvázi burkolati rétegben is vannak. Ez a felépítés teszi lehetővé az energiák elemésztését és a megfelelő mértékű rugózást. Az Audi szerint a beépítés céljához hangolható, nem hajlamos a korrózióra, és a kerékápoló vegyszerek sem bántják. Az előállítási folyamat végén 100 fokon "kisütik" a rugókat. ÉS ha ez még nem lenne elég, az előállítása elvileg kevesebb energiát is emészt fel, mint a fémrugóé.
Az árról okosan hallgatnak. Okkal? 🙂