Tényleg elkészült az új pesti forgalmi rend

Átadták az Andrássy úti új kerékpárutat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Felavatták a kerékpárral és autóval közlekedőknek egyaránt biztonságosabb új forgalmi rendet az Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán.

Az ígért ütemterv szerint elkészült az Andrássy út új forgalmi rendje, melyet május 29-én adott át a forgalomnak Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója. A kerékpárral közlekedők és az autósok számára egyaránt biztonságosabb új forgalmi rendet, a kerékpársáv és a parkolósáv megcserélését a BKK vezetője a tavalyi Autómentes Napon ígérte meg, kivitelezése egy hónap alatt zajlott le az Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán - olvasható a BKK honlapján.
Hirdetés
Régi adóssága volt a Fővárosnak az Andrássy úti áldatlan állapotok megszüntetése, hiszen a kerékpársáv korábbi kialakítását sok jogos kritika érte mind az autósok, mind a kerékpárosok részéről. A parkoló autók „mögé” eldugott kerékpársávon közlekedőkre sem a jobbra kanyarodó autók, sem a kocsikból kiszálló utasok, sem a gyalogosok nem számítottak. Mindez sok konfliktust és balesetveszélyes helyzetet okozott. Több csomópontban a kerékpárosok nagyon rövid zöld jelzést kaptak, sőt, az Oktogonnál egy igen kényelmetlen megoldással külön jelzőgombbal kellett áthaladást kérniük, ezek pedig igencsak nehezítették a kerékpárral való közlekedést az Andrássy úton.
[kepallojobb=400360]Átgondolt rendszer szerint lett kialakítva az új kerékpársáv - mondta a főpolgármester[/kepallojobb] A sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester kifejtette: „Most már nem olyan kerékpárutak készülnek, hogy festenek egy hosszú sárga csíkot a járdára és azután lehet találgatni, hogy balra kerékpárút és jobbra gyalogos vagy fordítva. Ehelyett most egy átgondolt rendszer szerint lett kialakítva az új kerékpársáv. Alig több mint egy hónap alatt a főváros saját forrásaiból, a BKK és a BKK Közút saját kivitelezésében készült el ez a beruházás.”
Köszöntőjében Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója hangsúlyozta: „Korábban a főváros a meglévő kapacitásait sem használta ki, amik a kivitelezésre rendelkezésére álltak, még a kátyúzáshoz is külső segítséget vettek igénybe. Ehhez képest a BKK Közút saját forrásból, saját munkatársai segítségével végezte el nemcsak a kerékpársáv áthelyezését, hanem az Andrássy út burkolatának javítását is. A munkát folytatni fogjuk, az Andrássy út külső szakaszán, ahol a járdán vezet jelenleg a kerékpárút, ott most új forgalmi rend kidolgozása szükséges a gyalogosok és a kerékpárosok közötti konfliktus megszüntetése érdekében.”
Az új forgalmi rend célja az volt, hogy a jobbra kanyarodó autók és biciklisek többé ne veszélyeztessék egymást, a kerékpáros közlekedést ne akadályozzák parkoló vagy rakodó autók, ne kerüljön rendszeresen kuka a kerékpársávra, és a parkoló autókból kiszállók is nagyobb biztonságban legyenek. A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi szélességű biztonsági sáv került, hogy a váratlanul kinyíló ajtók ne okozzanak többé balesetet. Az önálló jobbra kanyarodó sávval ellátott kereszteződésekben a kerékpársáv a jobbra kanyarodó és az egyenes forgalmi sáv közé került, így a jobbra kanyarodó autók először a besorolási szabályok szerint keresztezik a kerékpársávot, és csak utána kanyarodnak jobbra.
Változott a lámpák beállítása is: eddig több csomópontban a kerékpárosok és a gépjárművek felváltva kaptak zöld jelzést, így mindenkire kevesebb zöldidő jutott. A felújítás eredményeképp az Andrássy úton az egy irányba haladó járművek egyszerre kapnak zöldet, az önálló kerékpáros jelzőlámpák megszűntek, mindenkire hosszabb zöldidő jut. Megszűnt a nyomógombos jelzőlámpa az Oktogonnál, ezzel a kerékpárosok számára az egyik legkényelmetlenebb csomópont alakult át. A többi kereszteződésben, ahol műszakilag lehetséges volt, ott a kerékpárosok számára a csomóponti megállás helyét jelző vonal (stopvonal) a gépjárművek stopvonalánál előrébb került.
Leglátványosabb eleme a felújításnak, hogy a kerékpársávot az aszfalttal megegyező érdességű, tehát a bicikliket nem rázó piros színű bevonattal is kiemelték, és erre kerültek rá a sárga, tartós burkolati jelek. A kerékpársáv ilyen hangsúlyos kiemelése a forgalombiztonságot szolgálja, számos európai példa alapján alkalmazását a BKK más helyszíneken is tervezi. A megcserélt sávok a teljes szakaszon új aszfaltburkolatot kaptak. A parkolókat és taxiállomásokat újra felfestették, és a megváltozott forgalmi rendnek megfelelő jelzőtáblákat helyeztünk ki. Az Andrássy út főpályáján a BKK Közút több mint 500 négyzetméteren a szükséges burkolatjavításokat is elvégezte. A kerékpársáv megfelelő helyre kerülésével a 105-ös autóbuszok megállóhelyre történő be- és kiállása komfortosabb lett, valamint a parkolóhelyek száma is emelkedett hat darabbal.
Júniusban az Andrássy úti kerékpársáv projekt első ütemének utolsó lépéseként a Nagymező utcánál két irányban kerékpáros számláló berendezést telepítenek, melynek segítségével nyomon követhető lesz ezen fontos fővárosi útszakasz kerékpáros forgalmának alakulása.
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK folytatja a megkezdett munkát: a város nehéz anyagi helyzete ellenére, elsősorban uniós források segítségével a kerékpározást és a forgalombiztonságot szolgáló fejlesztésekre többet költenek 2011 és 2014 között, mint korábban bármely hasonló időszakban költött a Főváros. Számos kerületben, Csepeltől Rákoskeresztúron át Újbudáig épültek kerékpárutak 2011-ben, és idén is adnak át új szakaszokat, ezen a héten például a kőbányai Fehér úton. A belsőbb városrészekben megvalósul 2013-ban a bubi, a közösségi kerékpáros-rendszer, melyet a belvárosban további forgalmirend-módosítások követnek. A program részeként az Andrássy út külső szakaszán is átalakul a forgalmi rend, a kerékpárosok az Oktogon és a Hősök tere között a ma járdán kijelölt kerékpárútnak köszönhető gyalogosok közötti szlalomozás helyett az átalakításra váró szervizúton közlekedhetnek majd.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 22:15
    Permalink

    Árulja el nekem valaki, kérem, hogy miért éppen az ilyen nagy forgalmú utakon kell kerékpársávot létre hozni?! Hogy jó mélyen le tudja tüdőzni a benzinbűzt az, aki itt teker? Miért nem a velük párhuzamos, kisebb forgalmú utakon létesítik az ilyeneket? (Egyébként: én kocsival is egyekszem elkrülni pl. az Andrássy utat, a nagy körutat stb., azaz igyekszem a “kertek alatt” közlekedni. Kerékpárral meg biztos, hogy csakis így tennék!)
    A másik kérdésem: miféle útburkolati jel az, amelyik piros? Nem ismerek ilyent és a KRESz-ben most sem találok…
    Az viszont megnyugtat, hogy ezek a parikajancsik milyen büszkén ünneplik magukat az átadásnál annak ellenére, hogy a város nehéz anyagi helyzete dacára mennyit költöttek ránk…! Csak észre ne költsetek egy fillért se, fiúk!

Vélemény, hozzászólás?